Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 15     . december 2004 500 - 000001 Trafikudvalget har i brev af 6. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 9 (L12  –  Spørgsmål 9), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 9: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. december 2004 fra Ole Iskov, Roskilde, jf. L 12 - bilag 6." Svar: Som jeg allerede ved min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 245 (Alm. del - bilag 596) og spør gsmål  387 (Alm. del – bilag 907) har oplyst, er en væsentlig forudsætning for bevarelse af mindre banestrækninger e fter min mening, at der er et stærkt lokalt ønske om at bevare strækningen som jernbane, samt at en bevarelse af banen er samfundsøkonomisk f orsvarlig. Som Ole Iskov selv påpeger i sit brev af 4. december 2004 er en lokal f i- nansiering og genåbning af Løgstørbanen til transport af passagerer eller gods ikke realistisk. Der er ikke blevet kørt hverken passager - eller godstrafik på strækningen siden 1999 og Banedanmark har tidligere oplyst overfor mig, at der ikke har været nogen henve  ndelser fra virksomheder vedrørende kørsel på Løgstørbanen i de seneste tre år.    Totaludgiften til at gøre banen farbar for godstrafik vil for retablering af banen omfattende spor, ballast og afvan- ding være i størrelsesordenen 500   -600 mio. kr. Banen opfattes af de berørte kommuner p.t. mere som gene end som gavn, og en udgift i denne størrelsesorden er efter min vurdering en helt ureal i- stisk investering i forhold til trafikgrundlaget på den pågældende stræ k- ning. Der er på den baggrund den 20. oktober 2004 indgået en aftale med Nor  d- jyllands Amt om overtagelse af banetracéen på banestrækningen V  iborg- Løgstør beliggende i Farsø, Aars og Løgstør kommuner.
Side 2 af 2 Der er samme dag indgået en parallel aftale med Viborg Amt om overt a- gelse af banetracéen på banestrækningen Viborg  -Løgstør beliggende i V  i- borg, Møldrup og Aalestrup kommune. Aftalerne indeholder klare beskrivelser af aktivoverdragelsen, overdragel- sesvilkårene for så vid  t angår oprydning, broanlæg og forureningspotenti   a- le, såvel som overdragelsespris. Aftalerne er indgået med henblik på at de berørte amter i samarbejde med de respektive kommuner efter overdragelsen samarbejder om etablering af en natur- og cykelsti på det  gennemgående tracé på banetracéen fra Viborg til Løgstør. Aftalerne er indgået under forbehold for blandt andet at det foreliggende lovforslag L 12 vedtages, men jeg ser på det foreliggende grundlag ikke anledning til at genetablere Løgstørbanen hverken s  om gods- eller person- bane. Jeg henviser i øvrigt til mine besvarelser af Trafikudvalgets spørg  s- mål 2 og 3 til L 12. Med hensyn til øvrige restbaner er der ingen aktuelle planer om nedlægge   l- se af øvr ige strækninger. Jeg har umiddelbart via nuværende lovgivn  ing bemyndigelse til såvel in d- skrænkning af drift på visse strækninger som nedlæggelse af visse baner. Jeg har dog ingen aktuelle planer om at udnytte disse bemyndigelser eller lave om på dem. Hvis det skulle blive aktuelt at gøre brug af de nuværende bemy   ndigelser af denne karakter, vil det være naturligt at orientere Folketingets Trafiku  d- valg herom. Med venlig hilsen Flemming Hansen