Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15 . december 2004
500
-
000001
Trafikudvalget har i brev af 6. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 9 (L12 Spørgsmål 9), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 9:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. december 2004 fra Ole
Iskov, Roskilde, jf. L 12 - bilag 6."
Svar:
Som jeg allerede ved min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 245
(Alm. del - bilag 596) og spør gsmål 387 (Alm. del bilag 907) har oplyst,
er en væsentlig forudsætning for bevarelse af mindre banestrækninger e
fter
min mening, at der er et stærkt lokalt ønske om at bevare strækningen som
jernbane, samt at en bevarelse af banen er samfundsøkonomisk f orsvarlig.
Som Ole Iskov selv påpeger i sit brev af 4. december 2004 er en lokal f i-
nansiering og genåbning af Løgstørbanen til transport af passagerer eller
gods ikke realistisk.
Der er ikke blevet kørt hverken passager - eller godstrafik på strækningen
siden 1999 og Banedanmark har tidligere oplyst overfor mig, at der ikke
har været nogen henve ndelser fra virksomheder vedrørende kørsel på
Løgstørbanen i de seneste tre år. Totaludgiften til at gøre banen farbar for
godstrafik vil for retablering af banen omfattende spor, ballast og afvan-
ding være i størrelsesordenen 500 -600 mio. kr.
Banen opfattes af de berørte kommuner p.t. mere som gene end som gavn,
og en udgift i denne størrelsesorden er efter min vurdering en helt ureal i-
stisk investering i forhold til trafikgrundlaget på den pågældende stræ
k-
ning.
Der er på den baggrund den 20. oktober 2004 indgået en aftale med Nor d-
jyllands Amt om overtagelse af banetracéen på banestrækningen V iborg-
Løgstør beliggende i Farsø, Aars og Løgstør kommuner.