Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
22. november 2004
601-77
Trafikudvalget har i brev af 7. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 3 (L
12- Spørgsmål 3), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 3:
"Vil ministeren - ved nedlæggelse af Løgstørbanen - sikre, at tracéet bevares
åbent, så man ikke ødelægger fremtidige muligheder for at genoprette togdrift?"
Svar:
Ifølge den aftale jeg indgik med formand for Miljø- og teknikudvalget i Viborg
Amt, Bjørn Westh, borgmester Jens Lauritzen, Løgstør kommune, og borgmester
Knud Kristensen, Aars kommune, på et møde d. 4. oktober 2004, skal banetracéen
overdrages således, at jernbaneinfrastrukturen er fjernet forinden overdragelsen.
Dvs. alle spormaterialer inklusive sveller og sporstoppere, signalanlæg, bomme,
led og vejskilte skal fjernes på banestrækningen mellem Viborg og Løgstør. Dog
fjernes jernbaneinfrastrukturen ikke på en mindre delstrækning i henholdsvis
Viborg kommune og i Aalestrup kommune, hvor der fortsat ønskes skinnecykling.
Overdragelsen sker med henblik på, at de to amter i samarbejde med de respektive
kommuner efterfølgende, og eventuelt etapevis, etablerer en natur- og cykelsti på
det gennemgående tracé fra Viborg til Løgstør.
Banedriften på Viborg-Løgstør-banen ophørte i 1999, og det er siden vurderet, at
der ikke er realistisk mulighed for genoptagelse af hverken person- eller
godstransport på strækningen. En retablering af banen vil kræve fornyelse af spor,
udskiftning af ballast og fjernelse af trærødder. Dertil kommer, at der på en stor
del af strækningen skal reetableres afvanding inkl. grøfter.
Totaludgiften til at gøre banen farbar for godstrafik vil for retablering af banen
omfattende spor, ballast og afvanding være i størrelsesordenen 500-600 mio. kr.
Der vil derfor i praksis være tale om anlæg af en helt ny bane, hvilket efter min
vurdering er en helt urealistisk investering i forhold til trafikgrundlaget på den