Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
22. november 2004
601-77
Trafikudvalget har i brev af 7. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 2 (L
12- Spørgsmål 2), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 2:
"Vil ministeren iværksætte, at der laves en plan for renovering af de mindre
lokalbaner, så de lever op til en standard, der gør det muligt at køre gods på
banestrækningerne?"
Svar:
Set ud fra konteksten (L12) antager jeg, at Trafikudvalget ved spørgsmålet har
godsbanerne i tankerne disse baner har i dag en generelt lavere kvalitet end
banerne med passagertog.
På alle Banedanmarks lokalbaner kører der i dag passagertog. Banerne kan også
befares med godstog der er dog enkelte akseltryksbegrænsninger på banerne
Struer Thisted og Skjern Vemb. På flere af lokalbanerne er der ligeledes
differentieret metervægt begrænsninger.
Det er min opfattelse at en plan for renovering af de mindre lokalbaner til
godstrafik de såkaldte godsbaner - ikke er hensigtsmæssig.
På de trafikerede godsbaner er renoveringen begrænset til nødvendig
vedligeholdelse for at opretholde driften. Der foretages generelt ingen
reinvestering ud fra den vurdering, at det er mere hensigtsmæssigt, at anvende
fornyelsesmidlerne på de højere prioriterede baneklasser.
For banestrækninger, der aktuelt ikke har en sådan standard, at de kan benyttes til
godstransport, vil strækningens tilstand typisk være en følge af, at der i en længere
årrække ikke har været en sådan transportefterspørgsel på strækningen, at den har
kunnet danne grundlag for samfundsøkonomisk rentable investeringer til enten
opretholdelse af muligheden for jernbanegodstransport eller til en opgradering af
strækningen til det materiel, der i dag typisk anvendes til godstransport på