Som ministeren jo er velbekendt med, går det ikke så godt med godstransporten på jernbane her i Danmark, som det burde gå. Det er bl.a. et problem, om der overhovedet i fremtiden vil være noget transportørselskab til at køre godset. Men i den her sammenhæng handler det altså om, at man nedlægger nogle banestrækninger, der faktisk burde være godstransport på.
Når vi ser på tilfældet med Løgstør, er det ret tunge industrisager som kalk- og fjernvarme-, vindues- og dørproduktion og lignende, der kunne blive tale om at køre på godstog. Jeg kan godt se, at i og med at man har forsømt en jernbanestrækning så frygteligt, som det er sket, koster det mange penge at genetablere et funktionelt jernbanespor.
Men på den anden side synes jeg, det er trist, hvis vi nedlægger sporet med den konsekvens, at det ikke efterfølgende ville kunne genoprettes. Derfor må det da være indlysende, at man skal fastholde en offentlig ejendomsret til sådan et sporareal og holde det åbent for, at det senere hen kan reetableres som jernbane. Ellers kommer vi jo i den situation, at godstogstrafikken i Danmark reelt ophører med at fungere.
Hvis man ikke kan få godset over Storebælt på grund af prisen, ikke kan få det til Nordjylland, fordi der ikke er nogen, der vil køre godset, og man ikke kan få det ud til de mindre byer, fordi man piller jernbanesporene op, så står vi jo i en anden situation. For Danmark har officielt - det har jeg tilsluttet mig at ministeren har gjort i EU's Ministerråd; det ved jeg, at ministeren har gjort - tilsluttet sig en målsætning om, at man skal styrke skinnetransporten, altså gods på skinner.
Men det, der sker i Danmark i øjeblikket, er, at vi i løbet af meget kort tid kan stå i den situation, at der slet ikke er mere gods på skinner. Det har vi tilladt os at gøre opmærksom på i den her sag, også for så vidt i den næste. Så kan jeg slippe for at skulle tage ordet til hvert eneste lovforslag.
Men jeg vil godt høre ministerens kommentar. Er ministeren ikke enig med mig i, at det faktisk går rigtig dårligt med godstrafikken, og at der må gøres noget, hvis den negative udvikling skal kunne ændres, så vi også kan leve op til vores internationale forpligtelser om at styrke godstrafikken, så det ikke ender med, at der kun er lastvognstog og motorvejstrafik tilbage?