Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
8. december 2004
I forbindelse med behandlingen af (L 119) Forslag til Lov om ændring af
Lov om produktionsskoler (Omlægning af det kommunale bidrag) har
Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 7. december 2004 (L 119) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 20:
Hvad er den kommunale gennemsnitsudgift for alternativerne til et
produktionsskoleforløb, jf. L 119 - svar på spørgsmål 16 ?
Svar:
Der er i dag en betydelig bredde i de kommunale udgifter i forbindelse
med forskellige aktiveringstiltag og i de situationer, hvor unge af egen
drift påbegynder et produktionsskoleforløb eller en kompetencegivende
uddannelse.
Af analysen af produktionsskolerne, der er udarbejdet som led i opfølg-
ningen på regeringens aftale med KL om kommunernes økonomi for
2005, fremgår det, jf. tabel 1 nedenfor, at ordinære uddannelser er de
eneste uddannelser, som er billigere for kommunen end et produktions-
skoleforløb via frit optag.
Det fremgår således, at de kommunale nettoudgifter ved kommunal akti-
vering til et produktionsskoleforløb udgør ca. 74.156 kr. pr. deltager.
Hvis derimod den unge af egen drift påbegynder et produktionsskolefor-
løb, udgør den kommunale nettoudgift ca. 26.680 kr. forudsat, at den
samlede aktivitet på produktionsskolerne ikke overstiger 5.710 årselever,
jf. note 2 til tabellen.
Baggrunden for, at den kommunale udgift til produktionsskoledeltagere
er højere i aktivering end ved frit optag, er, at kommunerne ved aktive-
ring skal refundere drifts- og bygningstaxametret samt afholde udgifterne
til kontanthjælp til den aktiverede.