Undervisningsministeriet
Den 25. november 2004
1. Høringsresumé over lovforslag om ændring af lov om folkeskolen ( Fripladstilskud i skol e-
fritidsordninger af økonomiske, sociale eller pædagogiske grunde)
Lovforslaget blev den 17. november 2004 sendt til høring hos 32 myndigheder, organisationer m.v.
Af disse har 16 afgivet høringssvar. Som bilag er vedlagt høringsliste med angivelse af (med kryds),
hvem der har svaret.
Lovforslaget har været offentliggjort på ministeriets hjemmeside. Dette har medført e
n kommentar
til lovforslaget fra Danske Ungdomsskoleelevers netværk.
2. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget:
Børne - og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL):
Forbundet finder det særdeles positivt, at reglerne om hel eller delvis friplads i d agtilbud også fre m-
over skal omfatte SFO.
Børnerådet:
Rådet finder, at lovforslaget burde udvides med en bestemmelse om, at forældrenes maksimale b e-
taling ikke bør kunne overstige 30 hhv. 33 % (for kommuner med pasningsgaranti) af driftsudgi f-
terne.
Børne - og Kulturchefforeningen:
Foreningen tilslutter sig forslaget om, at det fremover ikke længere er frivilligt for kommunerne at
yde hel eller delvis friplads. Foreningen tager de ændrede formuleringer for så vidt angår søske
n-
demoderation til efterretning.
Undervisningsministeriets bemærkning:
Lovforslagets ændrede formuleringer om søskendetilskud (moderation) indebærer ikke indhold
s-
mæssige ændringer i forhold til gældende bestemmelser. Da lovgivningen om social service ved
ressortændring er flyttet fra Soci alministeriet til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender,
er der imidlertid indført andre betalingstermer med hjemmel i lov om social service.
Danmarks Skolelederforening:
Foreningen hilser forslaget velkommen og bemærker, at med ændringen stil
les alle forældre lige i
forhold til friplads i fritidsordninger.
Dansk Arbejdsgiverforening:
DA er enig i lovforslagets intentioner og hilser det velkommen, at skolefritidsordninger ligestilles
med andre ordninger. DA er af den opfattelse, at læringsindh oldet i skolefritidsordninger skal øges,
hvorfor der ikke bør være økonomiske barrierer, der afholder elever fra denne mulighed.