Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 3. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 117) Forslag til Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) og lov om forbere- dende voksenundervisning (FVU-loven) (Udvidet adgang til SVU og særligt tilskud til virksomhedsrettet FVU) har Folketingets Uddannelses- udvalg i brev af 2. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 2: ”Hvilke initiativer ud over lovforslaget vil regeringen tage for at sikre, at de 970.000 kortuddannede på det danske arbejdsmarked kan få bedre uddannelse og omskolingsmuligheder?” Svar: Regeringen fremlagde kort efter sin tiltræden en ambitiøs handlingsplan for, hvordan uddannelsessystemet skulle reformeres så kvalitet, innovati- on, faglighed, frit valg og outputstyring kom i centrum. Som et resultat af denne handlingsplan, ”Bedre Uddannelser”, er der nu gennemført en lang række uddannelsesreformer. I det følgende gennemgås kort en ræk- ke af de initiativer, der særligt bidrager til bedre uddannelses- og omsko- lingsmuligheder for kortuddannede.   Der er  gennemført en gennemgribende reform af Arbejdsmarkedsud- dannelserne, som blandt andet har givet mere fleksible rammer for af- holdelse og tilrettelæggelse af arbejdsmarkedsuddannelserne og dermed bedre muligheder for at målrette uddannelserne i forhold til brugernes behov. Det har været et vigtigt mål med reformen at udvikle samspillet mellem den læring, der sker i virksomhederne i tilknytning til udførelsen af konkrete arbejdsopgaver og arbejdsmarkedsuddannelsernes undervis- ning. Ikke mindst for de kortuddannede er det af afgørende betydning, at uddannelserne tilrettelægges, så der skabes en sådan sammenhæng.   AMU-programmet Individuel Kompetenceafklaring giver særlige mulig- heder for at afklare, vurdere og bedømme den enkeltes kompetencer og
2 dermed tilrettelægge og målrette de konkrete forløb i forhold til de indi- viduelle behov.    For at styrke uddannelsesindsatsen rettet mod især de kortuddannede afsatte regeringen 100 millioner kr. i 2004 – 2005 til erhvervsrettet vok- sen- og efteruddannelse på særligt strategiske beskæftigelsesområder. For perioden 2005 – 2008 er der hvert af årene afsat yderligere 100 millioner kr. til en styrkelse af de kortuddannedes kompetencer. Regeringen har endvidere  netop fremlagt en redegørelse om anerkendel- se af realkompetencer i uddannelserne for Folketinget, hvori der sættes fokus på, hvordan man gennem en bred indsats kan skabe langt bedre muligheder for at voksne – og navnlig kortuddannede - på arbejdsmar- kedet kan udnytte og bygge videre på deres erfaringer og kunnen – særlig den viden og de erfaringer, der oparbejdes i arbejds- og foreningslivet, og som i dag ofte ikke anerkendes.   Det vil være til gavn for både den enkelte, virksomhederne og samfun- det, når der lægges vægt på det, man faktisk kan, og ikke kun det man allerede har papir på. Det vil samtidig bidrage til, at den enkelte får bedre muligheder for og tilskyndelse til fortsat at dygtiggøre sig og erhverve kvalifikationer og kompetencer, som efterspørges på arbejdsmarkedet.   Udbygningen vil efter regeringens opfattelse bidrage til at fremme den enkeltes uddannelsesmuligheder, ikke mindst de kortuddannedes, fordi især denne gruppe kan vinde ved en anerkendelse af deres arbejdserfa- ringer. På erhvervsuddannelsesområdet er der desuden gennemført en fornyelse af tilbudene, således at unge som voksne fra 1. januar 2005 også kan væl- ge at påbegynde én af de mere end 20 nye korte erhvervsuddannelser, ligesom et nyt tilbud om Eud+ kan være relevant for personer med mindst 6 måneders beskæftigelseserfaring og som er under 25 år. Regeringen har i begyndelsen af 2003 – og i dialog med SiD og KAD - iværksat en Handlingsplan for ufaglærte. Handlingsplanen har stillet skarpt på, hvordan ufaglærte i højere grad sikres at uddannelsestilbudene er tilgængelige og tilpasset behovene. Som en del af Handlingsplanen er der nedsat et nyt rådgivende udvalg, Rådet for Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse, der har givet en samlet og dermed mere slagkraftigt rådgiv- ning om de kortuddannedes uddannelsesbehov.   Handlingsplanen har desuden sat fokus på, hvordan de kortuddannedes læse-, stave- og regnefærdigheder må styrkes, hvilket regeringen har fulgt op med bl.a. dette lovforslag. For at sikre en bred information om de gode tilbud om voksenundervisning (FVU) til kortuddannede med læse-,
3 stave- og regnevanskeligheder, gennemførte Undervisningsministeriet i samarbejde med Amtsrådsforeningen og amterne i uge 44/2004 en stor- stilet oplysningskampagne ”Spids pennen”. Formålet med denne kam- pagne har været at gøre endnu flere opmærksom på en fleksibel og gratis undervisning i læsning, stavning og matematik rettet mod især kortud- dannede. Regeringen har med kommunalreformen desuden lagt op til, at under- visningstilbudene til voksne med utilstrækkelige læsefærdigheder samles under én lovgivning frem for i dag i to. Det giver overskuelighed og blot én indgang, når læsningen eller regningen skal forbedres. Endvidere er der som følge af Handlingsplanen for ufaglærte igangsat en række regionalt forankrede uddannelsessamarbejder, hvor virksomheder, interesseorganisationer og en lang række uddannelsesinstitutioner samar- bejder om at give ufaglærte et kompetenceløft. Sideløbende med uddannelsesreformerne har regeringen gennemført en reform af strukturen for de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner, som har medført at institutionerne har fået forbedrede rammer for at tilbyde brugerne på arbejdsmarkedet en fleksibel og målrettet uddannel- sesleverance af høj kvalitet. Endelig har regeringen i samarbejde med arbejdsmarkedets parter i dette efterår iværksat et omfattede trepartsudvalgsarbejde om livslang opkvali- ficering og uddannelse for alle på arbejdsmarkedet. Regeringen og par- terne har med dette arbejde sat sig i spidsen for at drøfte, hvordan man kan fremme målsætningen om livslang opkvalificering og uddannelse for alle. I dette arbejde er der særligt fokus på de grupper på arbejdsmarke- det, der har et lavt kompetenceniveau og andre grupper, hvor kravene til opkvalificering og uddannelse fremover i særlig grad må forventes at være stigende. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs