Folketingets Socialudvalg Dato: 6. december 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  29.  november 2004   følger   he rmed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   2 (L 113). Spørgsmål nr.   2: ” Kan ministeren bekræfte, at selv om der ikke på kort sigt kan skaffes øk o- nomi til, at alle handicappede over 67 år kan komme med ind under servic e- lovens ledsagerordning, så vil det være logisk, at se   nblinde eller svagtseende over 67 år bliver den målgruppe, hvor der først s   ø ledsagerordning? Spørgsmålet  skal  ses  i  relation  til  det  forhold,  at  handicapgrupper  har  fo  r- skellige behov, hvilket også afspejler sig i de vilkår samfundet stiller til r  å- dighed. Blinde og svagtseende  har  uanset alder et så anerkendt ledsagerb e- hov,  at  de  kan  medbringe  en  ledsager  til  fordelagtig  billetpris  ved  brug  af offentlig transport. Det gælder også for pers   oner, der først efter 67 år bliver blinde eller svagtseende.” Svar: Jeg har ikke aktuelt planer om at udvide aldersgrænsen for ledsageordni  ngen for bestemte grupper, fx synshandicappede. Det vil skabe en uhensigtsmæ  s- sig  ulighed  blandt  handicappede,  hvis  personer  med  en  bestemt  lidelse  på denne måde særligt    bliver tilgodeset. Jeg henviser i øvrigt  til besvarelsen af spørgsmål S 531 af 6. november 2004  , der vedlægges som b  ilag. Eva Kjer Hansen /Vibeke Køie Bilag vedlagt: Besvarelse af spørgsmål S 531 a  f 6. november 2004 Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MHP/ J.nr. 649-1483
2 Folketingets Lov- og Parlamentssekretariat Dato: 6. december 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  brev  af  27. oktober  2004  følger  he r- med –  i 80 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. S 531, stillet af Lone Møller (S). Spørgsmål nr. S 531: ”Agter  ministeren  at  udvide  ledsageordningen  for  blinde  og  svagsynede, således at den i fremtiden også vi  l tilbydes synshandicappede over 67 år ?” Svar: Jeg har ikke aktuelt planer om at udvide aldersgrænsen for ledsageordni  ngen for synshandicappede. Det vil skabe en uhensigtsmæssig ulighed blandt ha  n- dicappede,  hvis  en  særlig  type  af  funktionsevnenedsætte lse  på  denne  måde særligt vil blive tilgod  eset. Jeg har heller ikke planer om generelt at udvide aldersgrænsen for ledsag  e- ordningen.  Det  skyldes,  at  ledsageordningen  i  sit  udgangspunkt  ikke  har været tænkt som en generel foranstaltning for ældre. Ledsageor dningen har derimod  været  tænkt  som  en  handicapkompenserende  ordning  for  at  give gruppen af handicappede under 67 år, der lever isoleret og ikke kan komme ud, mulighed for et mere aktivt liv. En generel udvidelse af ledsageordningen vil medføre store meru dgifter for det offentlige. Der henvises herved til besvarelse af S 3518 fra den tidligere socialminister  af  10.  maj  2004,  hvoraf  det  fremgår,  at  udgiften  ved  dette skønnes at udgøre 650 mio. kr. Besvare  lsen vedlægges som bilag. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MHP/ J.nr. 222-1406
3 Desuden skal jeg henvise til, at der for de over 67-årige med nedsat funkt i- onsevne er andre muligheder for hjælp til at komme ud og deltage i aktivit  e- ter uden for hjemmet. Kommunen  har  efter  servicelovens  §  103  mulighed for  at  yde et  tilskud til individuel befordring til personer, der på grund af varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne ikke kan benytte offentlige transportmidler. Det  er  kommunalbestyrelsen  i  den  enkelte  kommune,  der  tilrettelægger  ti  l- skudsordningen  og  træffer  beslutning  om,  hvordan  hjælpen  til  den  e nkelte skal gives, herunder om der skal træffes aftale med et transportselskab eller lignende, eller om den pågældende selv skal kunne vælge. Tilskud  til  befordring  efter  servicelovens  §  103  kan  ydes  efter  en  konkret, individuel vurdering af behovet. Der er ikke i serviceloven fastsat nærmere regler  for,  hvorledes  ordningen  skal  tilrettelægges.  Der  kan  således  være forskel fra kommune  til  kommune  på  omfanget af den hjælp, der ydes den enkelte.  Kommunalbestyrelsens  afgørelser  efter  servicelovens  §  103  kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Endvidere kan jeg oplyse, at der efter den sociale lovgivning for folkepensi- onister  kan  ydes  et  personligt  tillæg  efter  pensionslovens  §  14,  stk.  1,  hvis pensionistens økonomiske forhold er særlig vanskelige   . Kommunalbestyrel- sen  kan  efter  denne  bestemmelse  afhængig  af  de  konkrete  forhold  yde  ti  l- skud  til  dækning  af  udgifter  til  kollektiv  eller individuel  befordring.  Det er en betingelse, at befordringsudgiften er rimelig, og at pensionisten ikke selv er i stand til at betale. Endelig  skal  jeg  gøre  opmærksom  på  reglerne  om  fleksibel  hjemmehjælp. For  personer,  der  modtager  hjemmehjælp,  er  der  således  mulighed  for  en gang i mellem at bytte sig til andre opgaver, end dem der er truffet afgørelse om af kommunalbestyrelsen. Der er således mulighed for, at der efter aftale med  hjemmehjælperen  kan  afses  tid  til  at  blive  ledsaget  på  en  tur  udenfor hjemmet. Eva Kjer Hansen /Vibeke Køie Bilag: Besvarelse af S 3518 af 10. maj 2004.