Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30. november 2003 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 4. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 9 (Alm. del - bilag L 11 ), som jeg hermed skal besvare. ./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 9: "Med henvisning til L 11 – bilag 2 (”Vurdering af: Model 2…”), side 2, afsnit 2, hvor Vejdirektoratet skriver, at der kan køres 50-60 km i timen på ramperne, bedes ministeren oplyse, hvor normalt det er på det danske motorvejsnet, at man kommer til at nedsætte farten betydeligt på ramperne til motorvejene, og om det har nogen påviselig og bevist effekt på trafiksikkerheden." Svar: Vejdirektoratet har oplyst, at i almindelighed tilsigtes ramper i forbindelsesanlæg tilrettelagt således, at der ikke er hastighedsbegrænsninger på ramperne. Dette sker af hensyn til ønsket om, at vejanlæg af hensyn til blandt andet trafiksikkerheden så vidt muligt anlægges, så de er ”selvforklarende”. Det vil sige, at trafikmiljøet i sin udformning giver et klart og entydigt signal til trafikanterne om for eksempel hastighedsniveau. Under visse omstændigheder, f.eks. i kløverbladsanlæg, kan det af hensyn til anlæggets udstrækning være nødvendigt at anvende mindre kurveradier. I så fald kan det være nødvendigt at indføre hastighedsgrænser på ramperne, således som det f.eks. er sket i forbindelsesanlægget Århus Vest. På baggrund af den løbende gennemgang af uheldsforekomster på motorvejsnettet kan der forekomme ramper og strækninger, hvor der sker uforholdsmæssigt mange uheld, f.eks. hvor trafikanterne kører af rampen. For at nedbringe antallet af uheld på disse steder, kan det overvejes at anvende såvel skiltning med nedsat hastighedsgrænse som angivelse af anbefalet hastighed. Det skal understreges, at ramperne i forbindelsesanlægget mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen med lovforslagets linieføring dimensioneres til en tilladt maksimal hastighed på 80 km i timen, hvor hastigheden dog kan blive mindre end 80 km i timen på visse rampestrækninger afhængig af den endelige udformning, som fastlægges i detailprojekteringen.
Side 1 af 2 Der er således ikke tale om, at man med lovforslagets linieføring vil kunne komme til at køre 110 km i timen på ramperne. Endelig har Vejdirektoratet henledt opmærksomheden på, at direktoratet i forbindelse med drøftelserne med William Pedersen, Grøn Trafik i Bycirklen, om Model 2, fik oplyst, at forslagsstilleren som mål for sit forslag havde udformet ramperne, således at man kunne ”køre raskt til”. Vejdirektoratets bemærkninger i notatet: ”Vurdering af: Model 2 – Sidste redningsplan for Vestskoven – Alternativt forslag til udformningen af 1. etape af Frederikssundmotorvejen” (L11 – Bilag 2) om, at direktoratet forventer, at der vil kunne køres med en hastighed på ca. 50-60 km i ti  men på forbindelsesramperne i Model 2, skal ses i dette lys. Med venlig hilsen Flemming Hansen