Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. november 2004
401-21
Trafikudvalget har i brev af 1. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 5 (L
11 Spørgsmål 5), som jeg hermed skal besvare.
./.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Ad L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Motorring 4
Spørgsmål 5:
"Vil ministeren kommentere det synspunkt, at det er meningsløst og med stor
sandsynlighed spild af penge at gennemføre spredte og usammenhængende
udbygninger af Hovedstadens trafiksystem som f.eks. 1. etape af
Frederikssundmotorvejen uden først at have udarbejdet en helhedsplan, der kan
dokumentere, om trafikprojekterne medvirker til at skabe et mindre eller større
trafikalt pres på vejnettet inde i København"
Svar:
Jeg kan oplyse, at regeringen i 2003 fremlagde en investeringsplan for de næste 10
års offentlige investeringer. Investeringerne på trafikområdet er nærmere
beskrevet i rapporten: Grundlag for investeringsplan for Trafikministeriets
område. Investeringsplanen indeholder en række projekter på både vej- og
baneområdet.
Helt i tråd med regeringsgrundlaget lægges der særlig vægt på projekter, der kan
medvirke til at afhjælpe trængselsproblemerne i hovedstadsområdet.
På baggrund af regeringens investeringsplan, blev der den 5. november 2003
indgået en aftale om investeringer på trafikområdet mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne. Aftalen indeholder en
god balance mellem investeringer i de kollektive og individuelle trafikformer.
Aftalen om trafikinvesteringer, herunder anlægget af 1. etape af
Frederikssundmotorvejen, bygger således på analyser og vurderinger af grundlaget
for investeringer i projekter på vej- og baneområdet i hele landet.
De hidtil gennemførte undersøgelser og beregninger viser, at
motorvejsudbygningerne indeholdt i Trafikaftalen, herunder 1. etape af