Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14. januar 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 25 (L11 Spørgsmål 25), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 25:
"Der er ikke af Vejdirektoratet fremført den indvending mod William -
modellen, at den ikke ville kunne afvikle den forventede trafikmængde. På
baggrund heraf ønskes det oplyst, hvori William -modellen på det trafi k-
mængdemæs
sige område adskiller sig fra Nyvig -modellen."
Svar:
I de trafikberegninger, som er foretaget af Rambøll Nyvig for Albertslund
og Glostrup Kommuner er ikke medtaget den trafikmængde, som i VVM -
forslaget stadig vil køre på Jyllingevej vest for Motorring 3. Denne trafik-
mængde forsvinder i forslagene i Nyvig
-modellen helt væk fra området
og indgår i rapporten fra Rambøll Nyvig ikke i de anvendte trafikmængder
som grundlag for vurderingen af trafikafviklingen i forslagene.
Trafikmængderne, som ligger til grun d for Rambøll Nyvigs vurdering af
trafikafviklingen er derfor efter Vejdirektoratets vurdering undervurderede.
I Rambøll Nyvigs vurdering af trafikafviklingen er forudsat a ssymmetriske
fordelinger af trafikken på ramperne, som efter Vejdirektoratets opfatt else
er forkert. Dette medvirker til, at Rambøll Nyvigs simuleringer af trafika f-
viklingen på sløjferamperne øst for Motorring 3 er foretaget med meget
undervurderede trafikmængder.
Derudover skal det bemærkes, at trafikbetjeningen er principielt forskellig
i William-modellen og Nyvig-modellen både hvad angår forbindelsen
mellem de to motorveje og trafikbetjeningen af lokalområdet.
Trafikbetjeningen af erhvervsområdet nord for Jyllingevej kan i Nyvig -
modellens to motorvejsløsninger alene ske fra Motorring 3 i sydgående
retning via frakørsel 22 samt via Ring 3. Både krydset Islevdalvej og Jy l-