Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 14. januar 2005 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 25 (L11  – Spørgsmål 25), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 25: "Der er ikke af Vejdirektoratet fremført den indvending mod William - modellen, at den ikke ville kunne afvikle den forventede trafikmængde. På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvori William -modellen på det trafi k- mængdemæs sige område adskiller sig fra Nyvig -modellen." Svar: I de trafikberegninger, som er foretaget af Rambøll Nyvig for Albertslund og Glostrup Kommuner er ikke medtaget den trafikmængde, som i VVM  - forslaget stadig vil køre på Jyllingevej vest for Motorring 3.   Denne trafik- mængde ”forsvinder” i forslagene i Nyvig -modellen helt væk fra området og indgår i rapporten fra Rambøll Nyvig ikke i de anvendte trafikmængder som grundlag for vurderingen af trafikafviklingen i forslagene. Trafikmængderne, som ligger til grun  d for Rambøll Nyvigs vurdering af trafikafviklingen er derfor efter Vejdirektoratets vurdering undervurderede. I Rambøll Nyvigs vurdering af trafikafviklingen er forudsat a ssymmetriske fordelinger af trafikken på ramperne, som efter Vejdirektoratets opfatt else er forkert. Dette medvirker til, at Rambøll Nyvigs simuleringer af trafika f- viklingen på sløjferamperne øst for Motorring 3 er foretaget med meget undervurderede trafikmængder. Derudover skal det bemærkes, at trafikbetjeningen er principielt forskellig i William-modellen og Nyvig-modellen – både hvad angår forbindelsen mellem de to motorveje og trafikbetjeningen af lokalområdet. Trafikbetjeningen af erhvervsområdet nord for Jyllingevej kan i Nyvig - modellens to motorvejsløsninger alene ske fra Motorring  3 i sydgående retning via frakørsel 22 samt via Ring 3. Både krydset Islevdalvej og Jy  l-
Side 2 af 2 lingevej samt krydset Ejby Industrivej og Jyllingevej nedlægges i de to m  o- torvejsløsninger foreslået af Rambøll Nyvig. I Motortrafikvejsløsningen er skitseret en fordelerring, som skal tilgodese trafikbetjeningen til lokalom- rådet. I William-modellen sker trafikbetjeningen via frakørsel 22 og via Jylling e- vej i krydset ved Islevdalvej. Endvidere er der adgang fra Ring 3 ved kryd- set Ejby Industrivej. I Model 2 er det skitseret, at Tværvejen eventuelt kan tilsluttes Ring 3 og adgang ske gennem et sådant kryds. Motorvejsløsning 1 i Rambøll Nyvig  -rapporten er det eneste af de tre for- slag, hvor der er direkte rampeforbindelse mellem de to motorveje – de to øvrige forslag indehold er ikke et fuldt tilslutningsanlæg mellem de to m  o- torveje, men indebærer, at man skal gennem et signalreguleret kryds i no  g- le af de vigtigste svingretninger. William-modellen er ligesom lovforslagets projekt udformet med et fuldt forbindelsesanlæg for traf  ikken mellem Frederikssundmotorvejen og Mo- torring 3. Krydset ved Ejby Industrivej og Jyllingevej er nedlagt i såvel Nyvig - modellen som i William-modellen. Samlet set er tilgængeligheden til erhvervsområdet bedre i William   - modellen i forhold til Nyvig-modellen, idet krydset Islevdalvej og Jyllin- gevej er opretholdt i Model 2, mens det er nedlagt i Nyvig-modellen. Det er imidlertid samtidig vigtigt at være opmærksom på, at William - modellen med de senere justeringer ikke overholder vejreglerne. Hvis de skulle overholdes med de af Grøn Trafik skitserede ind - og udfletninger i vestgående retning vil det kræve en afstand på mindst 2.600 m mellem I s- levdalvej og Ring 3. Der er kun ca. 1.500 m mellem Islevdalvej og Ring 3.   Vejdirektoratet har derfor fastslået, at de r ikke er plads mellem Islevdalvej og Ring 3 til, at Model 2 også med justeringer af de ønskede ind  - og ud- fletninger kan gennemføres. Med venlig hilsen Flemming Hansen