Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
17. januar 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørgs-
mål 20 (L11 Spørgsmål 20), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 20:
"Ministeren bedes oplyse, om der er mulighed for, at de 25 ha af Vestsko-
ven, der berøres af Vejdirektoratets forslag kunne kompenseres ved, at der
rejses skov på andre 25 ha i Vestskovens område."
Svar:
I lovforslaget om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem
Motorring 3 og Motorring 4 er det anført, at de skovområder og vandhuller,
der bliver inddraget ved anlæg af vejen, bliver retableret andetsteds efter
nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen.
Vejdirektoratet har oplyst, at Vestkoven er fredskov, men fredskovpligten
kan ophæves mod udlægning af erstatningsskov. Kravet om erstatnings-
skov vil normalt ligge på mellem 110 -150 pct. af det areal, hvor fredskovs-
pligten ophæves. Kravet om erstatningsskov kan dog i visse tilfælde være
op til 200 pct.
I praksis har anlægsmyndigheden mulighed for at opfylde sin forpligtigelse
til at etablere erstatningsskov ved at betale herfor. Betalingen for erstat-
ningsskov på offentlige arealer vil tage udgangspunkt i de faktisk e omkost-
ninger efter nogle standardsatser for at begrænse unødig administration. I
forhold til de aktuelle satser for Københavns Statsskovdistrikt vil der skulle
erlægges ca. 2,5 mio. kr., hvis der skal betales for ca. 50 ha erstatnings-
skov. Hertil skal så lægges eventuelle udgifter til opkøb af arealer, hvis der
ikke findes offentlige arealer ledige, hvor beplantning kan finde sted.
I henhold til skovloven kan forpligtelsen til at skaffe erstatningsskov op-
fyldes ved at udlægge den et andet sted i landet, ligesom der også er muli g-
hed for at købe allerede tilplantede arealer fra ejere, der ønsker at få pålagt
fredskovspligt.