Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 12. januar 2005 400 -2 Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 19 (L 11  – Spørgsmål 19), som jeg hermed skal besvare. Dette svar med bilag vedlægges i 5 eksemplarer. L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 19: "Vil ministeren tilsende udvalget 3-dimensionelle tegninger, som illustre- rer fletteanlæg, tilkørsels   - og frakørselsramper på henholdsvis Vejdirekt  o- ratets model og William-modellen?" Svar: For at give et indtryk af de forskellige forbindelsesramper og til- og frakø r- selsrampers placering i forhold til hinanden fra forbindelsesanlægget ved Motorring 3 til Ring 3 har Vejdirektoratet udarbejdet tre bilag: Bilag 1 viser Jyllingevej i den nuværende situation   – set fra Moto   r- ring 3 mod Ring 3 (fra øst mod vest) Bilag 2 viser lovforslagets projekt set fra Motorring 3 mod Ring 3 Bilag 3 viser William-modellen (2c) set fra Motorring 3 mod Ring 3 Af bilag 2 og bilag 3 fremgår blandt andet de forskellige ramper i forbi n- delsesanlægget og tilslutningsanlægget ved Motorring 3. I bilag 3 er endv i- dere optegnet ”Tværvejen”, som forløber gennem erhvervsområdet nord for Jyllingevej. ”Tværvejen” er udformet som en udbygning af San d- bækvej, en afgrening af Ejby Industrivej samt anlæg af en ny vej på to de l- strækninger. ./. ./.
Side 2 af 3 Det er kun den overordnede vejtekniske geometri, der er gengivet på 3 -D tegningerne med henblik på at give et indtryk  af, hvorledes de forskellige ramper ligger i forhold til hinanden. Baggrunden for denne overordnede skitsering er, at ”William -modellen” kun foreligger som en plantegning i to dimensioner. 3-D tegningen af Model 2c har taget udgangspunkt i en scannet illustration af Model 2c, der er vektoriseret og påført en overflade. De enkelte vejbaner er derefter tilstræbt placeret i en korrekt kote i forhold til hinanden. Udfra dette grundlag og de i William-modellen viste over- og underføringer samt forslagsstillerens oplysninger om, at motorvejen ikke skal nedgraves på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3 er vejbanerne lagt ind på luf   t- foto som 3-D. Det har på det foreliggende grundlag ikke været muligt at udarbejdet visu   a- liseringer, som dem, der er anvendt i VVM-redegørelsen for en ny højkla  s- set vej i Frederikssundfingeren. Ved en egentlig visualisering er det muligt at angive realistiske skråningsanlæg m.v. samt tilpasse det omgivende te   r- ræn til det visualiserede vejanlæg. Skygger mellem de forskellige vejdele er genereret af et visualiseringsprogram i overensstemmelse med optagel- sestidspunktet for luftfotoet. Lovforslagets linieføring foreligger som en 3 -D vejmodel, og denne model er lagt ind på det samme luftfoto som Model 2c. Af hensyn til muligheden for at sammenligne med William-modellen, er det valgt at vise lovforsla- gets projekt uden skråninger og bropiller. Der kan på baggrund af den ovennævnte metode med at indskanne William Pedersens tegning af Model 2c være tale om mindre nuanceforskelle ime  l- lem de to forslag, hvor de ellers er stort set identiske. Dette ses bl.a. ved frakørselsrampen fra Motorring 3 fra syd til Jyllingevej. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der ikke er plads på strækningen mellem Islevdalvej og Ring 3 til, at William-modellen med de i modellen beskrevne ind- og udfletninger som over- og underføringer i vestgående retning kan gennemføres, så vejreglerne kan overholdes. Det gælder også den seneste udgave, Model 2c. Vejdirektoratet har understreget, at opteg- ningen af William-modellen er foretaget uden hensyn til, at vejanlægget ikke overholder vejreglerne. På bilag 3 er de forskellige over - og underføringer samt indfletninger i vestgående retning i William -modellen markeret med punkterne 1-5. De to indfletninger af forbindelsesramperne i William-modellen i vestgå- ende retning fra nord og syd mod vest er således markeret som henholdsvis punkt 2 og 4. Derudover er med punkt 1 markeret, hvor forbindelsesram- pen fra nord mod vest skal over Islevdalvej og ned i niveau med motorve-
Side 3 af 3 jen i den nuvæ  rende Jyllingevejs niveau. Med punkt 3 er markeret, hvor forbindelsesrampen fra syd mod vest skal under motorvejen og op i niveau med motorvejen. I lovforslagets projekt sker indfletningen af de to forbindelsesramper fra syd og nord mod vest i et punkt – i    bilag 2 er dette markeret med punkt 2 og punkt 4. Som det fremgår, ligger indfletningen af de to ovennævnte fo   r- bindelsesramper i lovforslagets projekt længere mod øst end i William   - modellen. Med venlig hilsen Flemming Hansen