Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
10. januar 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 6. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 18 (L 11
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 18:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2004 fra Wil-
liam Pedersen, Glostrup, jf. L 11
Svar:
Med hensyn til spørgsmålet om vurderi ngen af de forskellige forslag fra
William Pedersen, Grøn Tra fik i Bycirklen, og dialogen med forslagsstille-
ren, skal jeg henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 1 (L11
s-
mål 1) til lovforsl aget.
William Pedersen anfører i sin seneste henvendelse, at Model 2c i forhold
til de forrige udgaver af Model 2 er ændret på en række punkter, blandt a
n-
det for at imødekomme Vejdirektoratets kritik af modellen.
Det anføres blandt andet, at William Pedersen har forøget horisontalkurv e-
radierne. Vejdirektoratet har hertil bemærket, at hastighederne på ramperne
foruden horisontalkurveradierne (kurve i linieføringen) også er bestemt af
vertikalkurveradius (kurve i vejens længdeprofil) og oversigtsforholdene.
En ændring af horisontalkurven medfører således ikke nødvendigvis, at der
kan køres hurtigere på rampe rne.
Med hensyn til problematiske krydsflettestrækninger eller indfletninger har
Vejdirektoratet bemærket, at Model 2 med de senere justeringer ikke løser
de trafiksikkerhedsmæssige og trafiktekniske problemer, som Vejdirektor a-
tet hidtil har peget på, og som ligger til gr und for, at Vejdirektoratet må
afvise Model 2 og de senere justeringer heraf.
Den seneste udgave af Model 2
udgaver ændret med hensyn til udformningen af forbindelsesrampen fra
nord mod vest. Forbindelsesrampen og køresporet, der kommer fra Jylli n-