Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 10. januar 2005 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 6. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 18 (L 11  – Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 18: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2004 fra Wil- liam Pedersen, Glostrup, jf. L 11 – Svar: Med hensyn til spørgsmålet om vurderi  ngen af de forskellige forslag fra William Pedersen, Grøn Tra fik i Bycirklen, og dialogen med forslagsstille- ren, skal jeg henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 1 (L11    – s- mål 1) til lovforsl aget. William Pedersen anfører i sin seneste henvendelse, at Model 2c i forhold til de forrige udgaver af Model 2 er ændret på en række punkter, blandt a n- det for at imødekomme Vejdirektoratets kritik af modellen. Det anføres blandt andet, at William Pedersen har forøget horisontalkurv  e- radierne. Vejdirektoratet har hertil bemærket, at hastighederne på ramperne foruden horisontalkurveradierne (kurve i linieføringen) også er bestemt af vertikalkurveradius (kurve i vejens længdeprofil) og oversigtsforholdene. En ændring af horisontalkurven medfører således ikke nødvendigvis, at der kan køres hurtigere på rampe  rne. Med hensyn til problematiske krydsflettestrækninger eller indfletninger har Vejdirektoratet bemærket, at Model 2 med de senere justeringer ikke løser de trafiksikkerhedsmæssige og trafiktekniske problemer, som Vejdirektor  a- tet hidtil har peget på, og som ligger til gr und for, at Vejdirektoratet må afvise Model 2 og de senere justeringer heraf. Den seneste udgave af Model 2 – udgaver ændret med hensyn til udformningen af forbindelsesrampen fra nord mod vest. Forbindelsesrampen og køresporet, der kommer fra Jylli n-
Side 2 af 3 gevej i vestgående retning, er byttet om, således at forbindelsesrampen kom mer til at ligge på den rigtige side, så den hurtigkørende trafik ligger i det inderste spor. Denne justering ændrer imidlertid ikke ved, at der ik  ke er plads til at gen- nemføre de i modellen skitserede ind - og udfletninger på strækningen me   l- lem Islevdalvej og Ring 3. Tværtimod indebærer justeringen, at flettepun k- tet rykker længere mod vest. Ligeledes er Jyllingevej også i den seneste udgave af Model  2 (2c) ført d i- rekte ind i motorvejen i vestgående retning. Der vil derfor fortsat være en blanding af lokal- og motorvejstrafik, der er trafiksikkerhedsmæssigt b  e- tænkelig. Med hensyn til støjforurenende vejbroer har Vejdirektoratet gjort opmær   k- som på, at d en i lovforslagets projekt beskrevne forbindelsesrampe, der forløber fra vest mod nord, er ført under Motorring 3 og under Jyllingevej netop for at tage størst muligt hensyn til de rekreative områder Vestvolden og Vestskoven. I det oprindelige VVM-forslag var forbindelsesrampen ført under Moto r- ring 3 og det sydgående spor på Motorring 3 var hævet i forhold til det n u- værende vejniveau. Dette er i lovforslaget justeret, så forbindelsesrampen fra syd mod vest føres over de sydgående spor på Motorring 3. De syd   gå- ende spor på Motorring 3 planlægges nedgravet på en strækning fra Jylli n- gevej til Parcelgårdens Rideskole i Glostrup. Dette er gjort for at mindske støjudbredelsen og for at give en bedre visuel oplevelse af anlægget. Endelig kan det anføres, at vejbroen  over Oxbjergvej anlægges i omtrent samme niveau, som den nuværende Oxbjergvej. I forhold til spørgsmålet om forskellene mellem Model 2c og lovforslagets projekt med hensyn til rampernes forløb øst for Motorring 3 ved Vestvo  l- den kan Vejdirektoratet bekræft  e, at der ikke er forskel på dette forløb i de to forslag. Med hensyn til fremkommeligheden og adgangen til erhvervsområdet har Vejdirektoratet anført, at der i de seneste udgaver af Model 2, herunder o g- så Model 2c, ikke længere vil være adgang for trafik fra øst til erhvervso m- rådet i krydset ved Oxbjergvej. Denne trafik skal i stedet via krydset Jylli n- gevej/Islevdalvej og derefter krydset Islevdalvej/”Tværvejen” i et venstr e- sving for at komme ind i erhvervsområdet. Alternativt vil trafikken skulle ind i erhvervsområdet via Ring 3. Forbindelsen mellem Jyllingevej i Rødovre og Frederikssundmotorvejen vil blive mere direkte i Model 2c end i lovforslagets linieføring. Dette kan medføre en øget trafik på Jyllingevej gennem Rødovre Kommune.
Side 3 af 3 Vejdirektoratet har til brug for besvarelsen af de seneste spørgsmål fra Tr  a- fikudvalget gennemført trafikberegninger af Model 2c foreslået af William Pedersen, Grøn Trafik i Bycirklen. Udfra trafikberegningerne forventes en stigning i trafikken på Jyllingevej mellem Motorring 3 og Tårnvej på ca. 4.100 biler pr. hverdagsdøgn i fo   r- hold til Basis 2010. I lovforslagets projekt forventes udfra trafikberegningerne en mindre af- lastning af trafikken på denne strækning af Jyllingevej i forhold til Basis 2010, som er den forventede trafik i 2010 udfra den almindelige vækst i trafikken, men uden anlæg af nogen del af Frederikssun  dmotorvejen. Vejdirektoratet kan derfor ikke bekræfte påstanden om, at Model 2c vil give mindre trafik gennem Rødovre end lovforslagets linieføring. Tvært i- mod forventes Model 2c at medføre mere trafik på Jyllingevej i Rødovre. Med venlig hilsen Flemming Hansen