Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 20. december 2004 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 26. november 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 17 (L 11  – Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 17: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2004 fra Grundejerforeningen Brandsbjerg Syd, jf. L 11 – Svar: Grundejerforeningen Brandsbjerg Syd finder det ikke rimeligt, at de trafik- sikkerhedsmæssige aspekter af William  -modellen kritiseres. Grundejerfor- eningen mener tværtimod, at der i William  -modellen er længere afstande til ind- og sammenfletninger end i Vejdirektoratets forslag. Grundejerforeningen er af den opfattelse, at der ikke bliver mindre støj i Ejby, når motorvejen står færdig, idet der kommer endnu mere trafik. Fo r- eningen peger derfor på, at der bør gøres noget ved dette i projektfas   en, og peger derfor på, at den i William -modellen angivne støjvold forlænges b   e- tydeligt mod vest, ligesom der bør anvendes støjbegrænsende asfaltbelæ g- ninger og andre tekniske tiltag til at nedbringe støjen. Foreningen foreslår desuden at nedgrave William-modellen under Ring 3 for at dæmpe støjen yderligere. Med hensyn til Vejdirektoratets bemærkninger til de trafiksikkerhedsmæ s- sige og vejtekniske forhold omkring William-modellen henvises til mit svar på spørgsmål 1 fra Trafikudvalget. Desuden kan jeg oplyse, at vest for Ring 3 ligger motorvejen i lovforslaget syd for den nuværende Frederikssundmotorvej.
Side 2 af 2 Der er gennemført en beregning af støjudbredelsen af det oprindelige lini  e- føringsforslag i VVM -redegørelsen. Ved Ring 3 er VVM -linieføringen og lovforslagets linieføring omtrent sammenfaldende. Lovforslagets linieføring ligger i en afstand af 175 -200 meter fra den næ  r- meste bebyggelse i Ejby, og motorvejen er foreslået ført under Ring 3. På baggrund af de gennemførte støjberegninger forventes støjniveauet ved d   e sydligste bebyggelser at ligge omkring 55 dB. Lovforslagets projekt vil i sig selv betyde, at støjen i forhold til den nuværende situation dæmpes m i- nimum 2 dB. Der er således ikke en forventning om, at støjen umiddelbart syd for Ejby ved Ring 3 øges ved  anlægget af lovforslagets linieføring. På den videre strækning fra Ejby til Motorring 4 udvides motorvejen ind mod midterrabatten og forventes derfor kun at medføre en mindre forøge  l- se af støjen på 1  -2 dB i forhold til i dag. Der er ikke gennemført en bere gning af støjudbredelsen langs vejforløbet i William-modellen. Motorvejen i William-modellen ligger, som det også anføres af grundejerforeningen, nordligere end lovforslagets linieføring og dermed tættere på boligbebyggelsen i Ejby. Desuden har det ikke væ ret tanken med modellen, at motorvejen skal graves ned. Da William-modellen således både ligger nordligere og i terræn ved Ring 3, vil støjbelastningen af bebyggelsen i den sydlige del af Ejby ved tilslu t- ningsanlægget ved Ring 3 blive større i William   -modellen end i lovforsla- gets linieføring. Hvis Ring 3 føres over motorvejen, vil der også komme mere støj i Ejby fra trafikken på Ring 3. Vest for den sydligste del af Ejby er linieføringen for Willliam -modellen og lovforslagets linieføring sammenfaldende og s tøjudbredelsen derfor ens. Med venlig hilsen Flemming Hansen