Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
20. december 2004
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 25. november 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 16 (L 11
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Motorring 4
Spørgsmål 16:
"I forlængelse af spørgsmål 1 bedes ministeren oplyse, hvilken linieføring
Vejdirektoratet finder er den umiddelbart mest optimale, hvis motorvejen
på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3 skulle anlægges i Jylling
e-
vejs tracé"
Svar:
I forhold til det af Vejdirektoratet erhvervede areal er VVM-forslagets li-
nieføring flyttet mod nord for at skåne en større del af Ve stskoven.
Med lovforslaget er denne linieføring justeret yderligere med henblik på at
bibeholde så store sammenhængende skovarealer som muligt.
Det meget væsentlige princip for trafikbetjeningen om, at lokaltrafik og
motorvejstrafik holdes adskilt er dog fastholdt i begge forslag.
Vejdirektoratet vil ikke anbefale en ændring af geometrien i lovforslagets
forbindelsesanlæg ved Motorring 3. Det samme gælder en yderligere fly
t-
ning af forbindelsesanlægget mod nord. Sådanne ændringer vil i givet fald
berøre Vest volden og erhvervsområderne nord for Jyllingevej i større o m-
fang. Økonomisk vil projektet desuden fordyres væsentligt.
Hvis man forudsætter opretholdelse af den i lovforslaget beskrevne trafik a-
le funktion af motorvejsanlægget kan en yderligere flytning af linieføringen
mod nord for at mindske indgrebet i Vestskoven alene tænkes på strækni
n-
gen fra Oxbjergvej til Ring 3.