Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 20. december 2004 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 25. november 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 15 (L 11  – Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 15: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2004 fra Dansk Industri, jf. L 11 – Svar: I debatindlægget fra direktør Kjeld H. Pedersen, DI Hovedstaden, anføres, at det er uholdbart, at lovforslaget om 1. etape af Frederikssundmotorvejen udsættes på grund af en nærmere undersøgelse af den såkaldte William - model. Desuden anføres, at konsekvensen  af en sådan undersøgelse er en ny år   e- lang udsættelse af det, der er brug for, nemlig en forbedring af de købe   n- havnske ringveje og af vejene mod Frederikssund. Den manglende fremkommelighed er til gene for virksomhederne og deres medarbejdere, ligesom den manglende fremkommelighed betyder en unø d- vendig miljøbelastning, et uhensigtsmæssigt energiforbrug og en forringe   l- se af trafiksikkerheden. Derfor ønsker DI Hovedstaden, at alle politiske partier bag trafikforliget holder sig til aftalen og ikke undersøger  den linieføring, som kaldes Will i- am-modellen –  en model, som Vejdirektoratet efter Dansk Industris opfat- telse allerede på overbevisende måde har erklæret trafiksikkerhedsmæssigt problematisk.
Side 2 af 2 Jeg skal hertil bemærke, at der med lovforslaget om 1. etape af   Frederiks- sundmotorvejen opnås som nævnt sammenhæng i motorvejsnettet omkring København mellem Moto rring 3 og Motorring 4. Endvidere fjernes den trafikale flaskehals i krydset Ring 3, Jyllingevej og den eksisterende Frederikssundmotorvej, ligesom den gennemkørende m o- torvejstrafik adskilles fra trafikken, der har ærinde i området, for eksempel til erhvervsområdet nord for Jyllingevej. Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at transportfo   r- holdene for erhvervslivet efter anlægget af 1. etape   af Frederikssundmoro- vejen forbedres som følge af en bedre og mere sammenhængende infr   a- struktur. Afslutningsvis kan det bemærkes, at gennemførelsen af de forskellige a   l- ternative linieføringsforslag med udgangspunkt i William -modellen fore- slået af William  Pedersen, Grøn Trafik i Bycirklen, vil kræve gennemføre l- se af en ny VVM-undersøgelse. En sådan undersøgelse vurderes isoleret set at tage mindst et år at gennemføre. Miljøministeriets Landsplanafdeling har tilkendegivet, at de deler Vejdirektoratets opfattelse af, at William-modellen er omfattet af VVM- pligt. Med venlig hilsen Flemming Hansen