Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
20. december 2004
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 25. november 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 15 (L 11
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Motorring 4
Spørgsmål 15:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2004 fra
Dansk Industri, jf. L 11
Svar:
I debatindlægget fra direktør Kjeld H. Pedersen, DI Hovedstaden, anføres,
at det er uholdbart, at lovforslaget om 1. etape af Frederikssundmotorvejen
udsættes på grund af en nærmere undersøgelse af den såkaldte William
-
model.
Desuden anføres, at konsekvensen af en sådan undersøgelse er en ny år e-
lang udsættelse af det, der er brug for, nemlig en forbedring af de købe n-
havnske ringveje og af vejene mod Frederikssund.
Den manglende fremkommelighed er til gene for virksomhederne og deres
medarbejdere, ligesom den manglende fremkommelighed betyder en unø d-
vendig miljøbelastning, et uhensigtsmæssigt energiforbrug og en forringe l-
se af trafiksikkerheden.
Derfor ønsker DI Hovedstaden, at alle politiske partier bag trafikforliget
holder sig til aftalen og ikke undersøger den linieføring, som kaldes Will i-
am-modellen en model, som Vejdirektoratet efter Dansk Industris opfat-
telse allerede på overbevisende måde har erklæret trafiksikkerhedsmæssigt
problematisk.