Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30. november 2004 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 5. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål 12 (L 11 – Spørgsmål 12), som jeg hermed skal besvare. ./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 12: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2004 fra Jørgen Helstrup, Rødovre, jf. L 11 – bilag 10" Svar: Jørgen Helstrup kritiserer det alternative linieføringsforslag fremført af Grøn Trafik i Bycirklen for at påføre beboere og virksomhedsejere i området en række ulemper og unødige gener, herunder ekspropriationer, støjgener og påvirkning af voldområdet. Endvidere spørges i henvendelsen, om det ikke vil være bedre at lægge en motorvej der, hvor der allerede er udlagt arealer til netop trafikale udvidelser. Jørgen Helstrup appellerer afslutningsvis til Trafikudvalget om, at det alternative forslag ikke må blive en realitet, da der først og fremmest bør tages menneskelige hensyn, og da det ikke er rimeligt, at man foretrækker træer frem for mennesker. Idet jeg går ud fra, at der i henvendelsen er tale om det senest fremsatte forslag fra William Pedersen, Grøn Trafik i Bycirklen, kan jeg på baggrund af bidrag fra Vejdirektoratet oplyse følgende: For at skåne Vestskoven er der i lovforslaget beskrevet en linieføring, der ligger syd for Jyllingevej, men på størstedelen af strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3 lidt nordligere end det areal i Vestskoven, som blev erhvervet i 1970’erne. Det alternative forslag fra William Pedersen, Grøn Trafik i Bycirklen, indebærer som udgangspunkt, at Vestskoven berøres i mindre omfang end i lovforslagets linieføring. I det alternative forslag fra William Pedersen sker der et større indgreb i erhvervsarealet beliggende nord for Jyllingevej og vest for Motorring 3. Desuden vil det alternative forslag medføre et større indgreb i en række ejendomme på en
Side 1 af 2 delstrækning af Hvidsværmervej langs Motorring 3. Vejdirektoratet vurderer ikke umiddelbart, at modellen fra William Pedersen, Grøn Trafik i Bycirklen, i sin nuværende udformning vil indebære arealmæssige indgreb øst for Vestvolden eller tiltag i selve Vestvolden. Med hensyn til spørgsmålet om trafikbelastningen på Jyllingevej efter etableringen af 1. etape af Frederikssundmotorvejen kan det oplyses, at der er gennemført trafikberegninger af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 i forhold til lovforslagets linieføring. På baggrund af disse trafikberegninger forventes Jyllingevej på strækningen mellem Ring 3 og Motorring 3 aflastet med 18.000 – 19.000 biler pr. hverdagsdøgn. På Jyllingevej øst for Motorring 3 forventes ligeledes en mindre aflastning af trafikken. Der er ikke gennemført tilsvarende beregninger af den alternative linieføring foreslået af William Pedersen, men forbindelsen mellem Frederikssundmotorvejen og den del af Jyllingevej, der ligger øst for Motorring 3 bliver mere direkte end i lovforslagets linieføring. Det kan derfor ikke ude lukkes, at trafikken på Jyllingevej øst for Motorring 3 vil være større i det alternative forslag end i lovforslagets linieføring. Med venlig hilsen Flemming Hansen