Grøn Trafik i Bycirklen Marianne Thorsen Jordbærvangen 66 2765 Smørum Dato J.nr. : : 25. oktober 2004 432 - 84 Kære Marianne Thorsen Tak for brevet af 26. september 2004 på vegne af en række medunderskr   i- vere, hvori der ønskes en ny VVM -undersøgelse for 1. etape af Frederik s- sundmotorvejen. Jeg kan indledningsvis oplyse, at Vejdirektoratet på et møde den 20. se  p- tember 2004 har haft lejlighed til at drøfte linieføringen i Model 2 med fo  r- slagsstilleren, William Pedersen. På m ø tet fordele og ulemper ved denne linieføring. William Pedersen har oplyst, at Model 2 er udarbejdet på baggrund af de kritikpunkter, som Vejdirektoratet har rejst mod såvel den af William P e- dersen tidligere foreslåede linieføring (William  -modellen) og de tre alter- native forslag fra Albertslund og Glostrup kommuner. Vejdirektoratet er af den opfattelse, at det ved udformningen af Model 2 er lykkedes at fjerne en række af de ulemper, som Vejdirektoratet har påpeget i forbindelse med de hidtidige alternative linieføringsforslag for 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Vejdirektoratet har desuden konstateret, at Model 2 som udgangspunkt be- rører Vestskoven i mindre omfang end lovforslagets linieføring. Det er dog ikke muligt at anlægge Model 2 som en hurtig og si  kker motorvejsløsning, uden at ændre udformningen af modellen. Disse ændringer af udformningen vil indebære, at linieføringen flyttes læ n- gere mod syd og vest i Vestskoven, og dermed tilnærmer sig linieføringen i lovforslaget. Desuden indebærer Model 2 stø   rre arealmæssige konsekvenser for e  r- hvervsområdet omkring Islevdalsvej langs Hvidsværmervej i Rødovre Kommune. Tilgængeligheden til erhvervsområdet nord for Jyllingevej er i Model 2 forbedret i forhold til de øvrige alternative linieføringsforslag for en 1  . eta-
Side 2 af 3 pe af Frederikssundmotorvejen, men vil blive mindre end i lovforslagets linieføring, idet krydset Oxbjergvej/Jyllingevej nedlægges i Model 2. Endelig vil justeringerne af udformningen af Model 2 med henblik på at tilvejebringe tilstrækkeligt lange fle  ttestrækninger på vejforløbet mellem Motorring 3 og Ring 3 medføre, at rampen mod øst på Ring 3 ikke kan o   p- retholdes. Det kan forventes at betyde en omvejskørsel for trafik i vestg å- ende retning, der skal videre mod syd og nord ved Ring 3. På baggrund af en  samlet trafikfaglig vurdering, er det Vejdirektoratets op- fattelse, at anlægslovforslagets linieføring bør foretrækkes, da Model 2, selvom den justeres, så den imødekommer nogle af de af Vejdirektoratet påpegede uhensigtsmæssigheder, ikke vil kunne bringes    til at opnå de samme trafikale og sikkerhedsmæssige kvaliteter, som lovforslagets lini  e- føring. Vejdirektoratet er derfor af den opfattelse, at der ikke er grundlag for at gennemføre yderligere undersøgelser af Model 2. Vejdirektoratet har endelig oplyst, at en eventuel VVM-undersøgelse af nye alternativer til lovforslagets linieføring, som foreslået af kommunerne, ikke alene indeholder Vejdirektoratets bearbejdning af de forskellige alter- nativer, men tillige offentlige høringer om forslagene og miljøvurde  ringer- ne af de enkelte forslag. En fornyet VVM-undersøgelse vil således isoleret set forsinke udbygningen af Motorring 3 mellem Roskildevej og Slotsher- rensvej med minimum et år. Grøn Trafik anfører i henvendelsen, at høringsfristen i forbindelse med lovforslaget om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen ikke giver tid til at gennemføre en tilfredsstillende dialog. Jeg vil i den forbindelse for god ordens skyld minde om, at VVM-forslaget blev fremlagt til offentlig høring i oktober 2002. Linieføringen  for 1. etape af Frederikssundmotorvejen har desuden været drøftet ved flere lejligheder i Folketinget og i offentligheden. Således de  l- tog davæ  rende miljøminister Hans Chr. Schmidt og jeg i et åbent samråd i Miljø - og Planlægningsudvalget om 1. etape af Fr  ederikssundmotorvejen den 18. februar 2004. I forbindelse med dette samråd beskrev jeg Vejdire k- toratets arbejde med at flytte den i VVM-redegørelsen foreslåede linief  ø- ring længere mod nord, og dermed tættere på Jyllingevej, for at skabe en mere skånsom løs  ning for Vestskoven.
Side 3 af 3 Jeg finder således samlet set, at der på baggrund af Vejdirektor  atets meget grundige gennemgang af de alternative løsninger og Vejdirektoratets a r- bejde med at forbedre linieføringen, så Vestskoven sk  å nes mest muligt, er gjort, hvad der er realistisk muligt for at finde en afbalanceret løsning, der både kan tilgodese de miljømæssige hensyn og samt idig løse opgaven med at afvikle trafikken på en forsvarlig og hensigtsmæ   ssig måde. Med venlig hilsen Flemming Hansen