Grøn Trafik i Bycirklen
Marianne Thorsen
Jordbærvangen 66
2765 Smørum
Dato
J.nr.
:
:
25. oktober 2004
432
-
84
Kære Marianne Thorsen
Tak for brevet af 26. september 2004 på vegne af en række medunderskr i-
vere, hvori der ønskes en ny VVM -undersøgelse for 1. etape af Frederik s-
sundmotorvejen.
Jeg kan indledningsvis oplyse, at Vejdirektoratet på et møde den 20. se p-
tember 2004 har haft lejlighed til at drøfte linieføringen i Model 2 med fo r-
slagsstilleren, William Pedersen. På m ø
tet fordele og
ulemper ved denne linieføring.
William Pedersen har oplyst, at Model 2 er udarbejdet på baggrund af de
kritikpunkter, som Vejdirektoratet har rejst mod såvel den af William P e-
dersen tidligere foreslåede linieføring (William -modellen) og de tre alter-
native forslag fra Albertslund og Glostrup kommuner.
Vejdirektoratet er af den opfattelse, at det ved udformningen af Model 2 er
lykkedes at fjerne en række af de ulemper, som Vejdirektoratet har påpeget
i forbindelse med de hidtidige alternative linieføringsforslag for 1. etape af
Frederikssundmotorvejen.
Vejdirektoratet har desuden konstateret, at Model 2 som udgangspunkt be-
rører Vestskoven i mindre omfang end lovforslagets linieføring. Det er dog
ikke muligt at anlægge Model 2 som en hurtig og si kker motorvejsløsning,
uden at ændre udformningen af modellen.
Disse ændringer af udformningen vil indebære, at linieføringen flyttes læ
n-
gere mod syd og vest i Vestskoven, og dermed tilnærmer sig linieføringen i
lovforslaget.
Desuden indebærer Model 2 stø rre arealmæssige konsekvenser for e r-
hvervsområdet omkring Islevdalsvej langs Hvidsværmervej i Rødovre
Kommune.
Tilgængeligheden til erhvervsområdet nord for Jyllingevej er i Model 2
forbedret i forhold til de øvrige alternative linieføringsforslag for en 1 . eta-