Frederikssundsmotorvejen 1. etape
_________________________________________________
Grøn Trafik i Bycirklen
13. januar 2005
Afklaring af hængepartier i forbindelse med dialogmøde i
Trafikministeriet den 12. februar 2005
Ved mødet i Trafikministeriet d. 12. januar blev vi alle lidt klogere på de to alternativer til
Frederikssundsmotorvejens 1. etape - Vejdirektoratets løsning og William Pedersens
Model2c. På den afsatte tid var det dog ikke muligt at få afklaret alt - visse spørgsmål
"blev hængende" efter mødets afslutning.
I det følgende vil vi redegøre for vor argumentation m.h.t. disse hængende spørgsmål:
1. Længden af krydsflettestrækninger
I Model2c har det vestgående spor en krydsflettestrækning på 940 m.
Det er ikke ret mange biler, der har behov for at krydse på strækningen, for
ramperne er lagt sådan, at trafik der kommer fra Motorring3 nordfra, ledes ind i
vejbanens venstre side. Af disse biler er det kun få, der skal krydsflette for at køre
fra til Ring3, idet vi antager, at biler nordfra der skal til Ring3, allerede vil være
kørt over på Ring 3 tidligere (Herlev eller Hjortespring).
Vi kunne have forsvaret Model2c med det argument, at der er jo alligevel ikke ret
mange biler, der skal krydsflette. Det har vi ikke gjort. På mødet d. 12. januar hørte
vi imidlertid Vejdirektoratet forsvare den ekstremt korte krydsflettestrækning (385
m) i deres løsning med, at der ikke er ret mange biler, der skal krydse. Hvis de to
løsninger skal vurderes efter samme kriterier, så har vi to muligheder: Enten kan
der dispenseres fra reglerne om krydsflettelængder, hvis der kun er tale om få biler.
I så fald er også Model2c acceptabel. Eller også gælder reglerne stadig, selv om der
kun er tale om få biler. I så fald er Vejdirektoratets løsning IKKE acceptabel.
Spørgsmålet er dernæst, hvor mange biler skal faktisk krydse? I Model2c drejer det sig bl.a. om den
trafik, der skal til eller fra Daells Varehus og Harald Nyborg i den sydvestlige del af
erhvervsområdet. Lidt af den trafik kommer nordfra ad Motorring3, kører ind på
Frederikssundsmotorvejen, og skal krydsflette for at komme fra igen og køre til Daells Varehus.
I Vejdirektoratets løsning kan det være trafik, der kommer fra boliger/haveboliger ved Ejby, og som
kører fra Ring3 ned på Frederikssundsmotorvejen for at komme videre sydpå ad Motorring3. I
begge tilfælde er det ret små trafikstrømme, og vi tror, at mængden af trafik der s kal krydse på tværs
af hovedstrømmen er nogenlunde lige stor i de to modeller.
Hvis de regler som Vejdirektoratet omtaler, skal overholdes punktligt, så er
Vejdirektoratets egen løsning ikke
brugbar. Det drejer sig altså ikke bare om, hvor
meget skov der skal skånes, men også om hvorvidt Vejdirektoratets løsning
overhovedet kan bruges.
2. Hældningen på den vestgående rampe over Islevdalvej
Punktet angår den rampe, der kommer fra Motorring3 nordfra, drejer hen over
Islevdalvej, og fører mod vest ned til Frederikssundsmotorvejen.