Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
16. november 2004
401-21
SFN, lokaltelefon 2 43 65
1. Kontor
Supplerende høringsnotat vedrørende L 11 Forslag til lov om anlæg
af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og
Motorring 4 (bemærkninger til endeligt høringssvar af 4. november
2004 fra Rødovre Kommnune)
Rødovre Kommune mener indledningsvis, at beslutningen om anlæg af
Frederikssundmotorvejen skal stilles i bero og revurderes i forbindelse med en ny
VVM-undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej, og at anlægget af Ring
5 vest om Ballerup samtidig bør fremmes. Rødovre Kommune anfører således, at
Ring 5 vil aflaste den inderste del af Frederikssundmotorvejen og derved mindske
og måske fjerne behovet for den foreslåede 1. etape af Frederikssundmotorvejen.
Hvis det besluttes at anlægge en 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem
Motorring 3 og Motorring 4, lægger Rødovre Kommune vægt på, at projektet
anlægges efter de samme principper som i hovedforslaget i VVM-redegørelsen.
Rødovre Kommune kan endvidere i givet fald støtte den foreslåede forlægning
mod nord med henblik på at mindske indgrebet i såvel Vestskoven som
Vestvolden, men kan absolut ikke gå ind for de alternative forslag, som er fremsat
af Glostrup og Albertslund kommuner, Grøn Trafik i Bycirklen, Danmarks
Naturfredningsforening m.fl., herunder William-modellerne.
Rødovre Kommune anfører afslutningsvis, at Rødovre Kommunes knallertbane
ved Vestvolden forventes indarbejdet i projektet, såfremt den ikke kan opretholdes
med den nuværende placering.
Kommentar
Med hensyn til kommunens ønske om at stille anlægget af 1. etape af
Frederikssundmotorvejen i bero skal bemærkes, at der er flere grunde til at
fremme planerne om en 1. etape af Frederikssundmotorvejen.
For det første kan 1. etape af Frederikssundmotorvejen anlægges uafhængigt af en
evt. beslutning om, hvorvidt der skal anlægges en ny Tværvej, om
Frederikssundsvej skal udbygges, eller om der skal anlægges en ny motorvej i