Jeg takker for de mange gode og særdeles saglige indlæg. Jeg vil disponere min tale på den måde, at jeg først vil kommentere de enkelte ordføreres indlæg, derefter vil jeg svare specielt på de mange henvendelser, der er, om William-modellen, altså model 2, også den justerede model, og endelig vil jeg tillade mig at komme med nogle betragtninger om den meget omfattende dialog, Vejdirektoratet har haft med de forskellige kommuner og organisationer ude i området.
Hr. Svend Heiselberg siger, at det her sandelig har taget lang tid, og det må man sige er rigtigt. Hr. Heiselberg siger, at det er manglende beslutsomhed. Så kan jeg da glæde mig over, at jeg i hvert fald har fremskyndet beslutningen nu med dette lovforslag.
Men det er jo også rigtigt, som hr. Heiselberg i hvert fald indirekte siger, at det er en normal procedure. Der er næsten alle steder ønske om at få en stor motorvej, indtil man laver den, så kommer protesterne. Det var jo sådan indirekte det, hr. Heiselberg sagde, sådan hørte jeg det i hvert fald.
Hr. Heiselbergs konklusion synes jeg var det, som også de fleste andre har konkluderet, nemlig at man virkelig har gjort alt, hvad der er muligt for at flytte projektet mest muligt mod nord, så det generer mindst muligt i Vestskoven, og det synes jeg i hvert fald man må sige er lykkedes.
Hr. Klaus Hækkerup taler om, at der er et kæmpe behov på grund af trafikmængden, og det er jo fuldstændig korrekt at der er et meget stort behov. Det skal man være blind for ikke at kunne se.
Hr. Klaus Hækkerup går meget op i, om den skal ligge sammen med Jyllingevej. Det er der jo mange ordførere, der er inde på, og der må jeg sige, at Vejdirektoratets opfattelse er den, at hvis vi lægger den oven på Jyllingevej, så blander vi på en meget uhensigtsmæssig måde lokaltrafik og motorvejstrafik sammen, og det et meget betydeligt problem for trafiksikkerheden.
Trafiksikkerheden er helt afgørende for Vejdirektoratets indstilling. Trafiksikkerhed er jo heldigvis ved at være et nøgleord i ethvert moderne samfund. Vi kan ikke acceptere alle de ulykker, der sker. Vi er stærkt på vej til at få antallet bragt meget ned, men trafiksikkerhed er overordnet meget væsentlig.
Dernæst meddeler Vejdirektoratet mig, og det er også et meget sagligt argument, at hvis vi lægger den oven på Jyllingevej, så vil tilgængeligheden til virksomhederne nord for Jyllingevej blive meget vanskelig, og det synes jeg også er en meget stærk argumentation.
Hr. Jørn Dohrmann bekræfter jo, at motorvejen er flyttet, hr. Dohrmann siger utrolig meget, i forhold til det oprindelige forslag, og det er jo fuldstændig sandt.
Hr. Poul Henrik Hedeboe - og det er det rigtige navn, jeg bruger her - synes jeg holdt en meget interessant tale, som gjorde mig meget glad og meget bedrøvet sådan i forskellige etaper, og jeg skal argumentere for hvorfor.
Først kan jeg jo byde hr. Poul Henrik Hedeboe velkommen
i trafikordførernes rækker. Jeg byder ikke hr. Poul Henrik Hedeboe velkommen i trafikmafiens rækker, for det skal man gøre sig fortjent til gennem mange års stor indsats, men det kommer nok en dag, vil jeg da håbe. Men hr. Hedeboe havde i hvert fald en indstilling til tingene, som jeg godt kunne lide, for han anerkendte, at der er meget store flaskehalsproblemer, men samtidig sagde han, at det ikke er flere motorveje, der er løsningen på det her. Jeg må sige, at der falder kæden altså noget af, for hr. Hedeboe kan vel ikke andet end give mig ret i, at denne regering i allerhøjeste grad har fulgt op på den tidligere regering, vi havde, og selv spillet ud med meget omfattende investeringer i den kollektive trafik. Dobbeltsporet til Frederikssund er en af dem, det overtog vi fra den tidligere regering. Ringbanen hele vejen rundt om København er en anden af dem, Flintholm Stations etablering, der samler alle disse ting, og så metroprojektet, som hr. Hedeboe jo også omtalte. Der må jeg sige, at SF på det trafikpolitiske område jo er ved at blive et fuldstændig nyt parti. Vi er selvfølgelig mange, der savner fru Margrete Auken voldsomt, men jeg må sige, at når hr. Hedeboe udtaler begejstring for metroen, så bliver jeg altså virkelig en glad mand og en glad minister. Det er jeg selvfølgelig fuldstændig enig i, men jeg kan ikke ligefrem sige, det er det, jeg har hørt fra SF før i tiden, og det tror jeg heller ikke de kan sige ude i Ørestadsselskabet. Så glæder det mig selvfølgelig til allersidst at kunne konstatere, at hr. Hedeboe overvejer at stemme ja til forslaget. Det er jo virkelig nye toner i SF på dette område som åbenbart også på en masse andre områder, og det hilser regeringen selvfølgelig meget velkommen. Hr. Martin Lidegaard taler om, at det er del af et stort flot trafikforlig, vi lavede i 2003, og det er jeg selvfølgelig enig i. Hr. Martin Lidegaard sagde også, at borgergrupperne har gjort et stort og bemærkelsesværdigt arbejde, og det er jeg også enig i. Derfor er jeg også glad for, at hr. Lidegaard tilføjede, at det har Vejdirektoratet faktisk også. Det synes jeg man må sige. Det gør de altid, men de har bestemt i denne her situation gjort alt for at belyse tingene så grundigt som muligt. Så lægger hr. Martin Lidegaard op til et grundigt udvalgsarbejde, og det vil jeg også gøre til mine ord. Det er klart, at et så omfattende projekt kræver et grundigt udvalgsarbejde. Til trods for at interessen har været meget stor for det, der har været masser af bemærkninger, så er jeg sikker på, at Trafikudvalgets formand vil gøre meget for, at vi får et særdeles grundigt udvalgsarbejde. Udvalgsarbejdet starter i morgen med den første deputation til sagen, og jeg skal for min del sige, at jeg skal svare meget grundigt og meget fyldestgørende på alle spørgsmålene.
Til fru Pia Boisen, som jeg også byder velkommen i rækkerne, jeg går ud fra, at det er midlertidigt, vil jeg sige, at der nok er lidt for lang afstand fra regeringens politik til fru Pia Boisens politik. Men på nogle af områderne omkring den kollektive trafik er vi da enige. Det kan jeg også bekræfte over for hr. Hedeboe.
Må jeg så sige om det, man kalder den justerede William II-model, at Vejdirektoratet i et brev til William Petersen har tilkendegivet, at de har kigget på den reviderede udgave af model II og konstateret, at denne på en række måder er ændret.
På trods heraf må Vejdirektoratet på baggrund af en samlet trafikfaglig vurdering fastholde, at model II, selv om den er justeret, så den imødekommer nogle af Vejdirektoratets påpegede uhensigtsmæssigheder, ikke vil kunne bringes til at opnå de samme trafikale og sikkerhedsmæssige, først og fremmest sikkerhedsmæssige, kvaliteter som lovforslagets linjeføring.
Det er en meget stærk argumentation. Jeg nævnte den også, da jeg gik ordførernes indlæg igennem, men også det vil der blive god lejlighed til at kigge på under udvalgsarbejdet.
Må jeg så sige, at jeg er blevet gjort bekendt med noget, som har gjort mig temmelig meget ondt, nemlig at Albertslund og Glostrup Kommuner skulle have rejst kritik af manglende dialog med Vejdirektoratet i denne sag. Der må jeg sige, at det undrer mig, for jeg ved, at Vejdirektoratet gør alt for at få en god dialog med de berørte parter, og når vi er ude at åbne en motorvej - jeg har været to gange i Nordjylland i de sidste par år - er det en af de ting, de bliver meget rost for i Vejdirektoratet, at de netop gør meget for at komme i dialog med de berørte parter.
Vejdirektoratet har holdt møde på teknikerniveau med de to kommuner, altså Albertslund og Glostrup, og med deres rådgivere, ligesom de har holdt møde med forslagsstilleren til model II, William Petersen, forud for den trafikfaglige gennemgang af de alternative linjeføringsforslag.
Desuden vil jeg erindre om, at kommunens teknikere har fulgt hele processen i forbindelse med VVM-undersøgelsen, idet de har været repræsenteret i den tekniske følgegruppe.
Så jeg vil altså sige, at jeg synes, at Vejdirektoratet har gjort, som hr. Martin Lidegaard bekræftede, en flot indsats, og en af de ting, jeg glæder mig over, hver gang vi åbner en motorvej, er altså, at det fra lokalt hold altid bliver fremhævet, at det er Vejdirektoratet faktisk meget, meget dygtig til. Derfor kan jeg slet ikke forholde mig til den kritik, at det ikke skulle være tilfældet her, og jeg afviser den således på Vejdirektoratets og egne vegne.