Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. januar 2005
550
-
000002
Trafikudvalget har i brev af 23. november 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 1 vedrørende L 105, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 1:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. oktober 2004 fra De
Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), jf. L 105
Svar:
Formålet med lovforslagets § 1, nr. 1 -4, og § 2, nr. 1-3, er en præcis ering
af, hvilke minimumskrav der kan stilles til individuel handicapkørsel. Det
nuværende lovgrundlag vedrørende individuel handicapkørsel er for upr
æ-
cist, og det rettes der op i lovforslaget.
Der fastlægges således ikke et præcist serviceniveau i lovforslaget, men
alene minimumskrav, som amterne og trafikselskaberne skal leve op til.
Det præc ise serviceniveau for individuel handicapkørsel fastlægges som
for øvrig lokal og regional kollektiv trafik af amter og trafikselskaber.
Jeg vil herefter kommentere De Samvirkende Invalideorganisationers ni
indvendinger mod lovforslaget, jf organisationens brev af 8. oktober 2004.
Det bemærkes, at dette høringssvar ligeledes er kommenteret i mit brev af
26. november 2004 til Trafikudvalget.
Ad. 1. Målgruppen
Målgruppen for individuel handicapkørsel udvides ikke. Ordningen er s å-
ledes fortsat møntet på svært bevægelseshæmmede, der som følge af deres
bevægelsesha ndicap har behov for hjælpemidler og som følge deraf ikke
kan benytte den almindelige offentlige transport - selv om transportmidlet
måtte være handicapvenligt indrettet. Det fremgår af bemærkni
ngerne, at
ved svært bevægelseshæmmede forstås kørestolsbrugere og personer, der
bruger ganghjælpemidler som krykkestokke og gangbukke og li gnende.
./.