Til lovforslag nr. L 105 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 0. januar 2005 2. udkast (Ændringsforslag) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollekt  ive personbefordring uden for hovedstadsområdet samt lov om hovedstadsområdets kollekti ve persontrafik (Individuel handicapkørsel, rejsekort og rejseplan) [af trafikministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2004 og var til 1. behandling den 2. december 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og den 26. november 2004 sendte trafikministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udva lget. Skriftlige henvendelser Udvalget   har   i   forbindelse   med   udvalgsarbejdet   modtaget   2   skriftlige   henvendelser   fra   De Samvirkende Invalideorganisationer. Deputationer Endvidere  har  De  Samvirkende  Invalideorganisationer  mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for deres holdning til lovforslaget. Trafikministeren har over for udvalget kommenteret henvendelserne skriftligt. Spør gsmål Udvalget  har  stillet  39  spørgsmål  til  trafikministeren  til  skriftlig  besvarelse,  [som  denne  har besvaret]. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger []
2 Kristendemokraterne,  Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på tidspunktet  for betænkningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et <>tal (SF), tiltrådt af et  <>tal (S): Til § 1 1) Nr. 1 affattes således: »1. § 1, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Hvert amtsråd uden for hovedstadsområdet skal for personer over   15 år, som pga. fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke har mulighed for at   benytte almindelig kollektiv transport, etablere individuel handicapkørsel, som rækker ud over transport til behandling, terapi og lignende.«« [Udvidelse af gruppen, der kan få individuel handicapkørsel] 2) Det under nr. 2 foreslåede  § 1, stk. 4, nr. 1, affattes således: »1)  som minimum pr. år omfatte 104 enkeltture så tæt til gadedøren som muligt, herunder kan personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, efter en individuel vurdering visiteres til hjælp til at komme fra gade  døren til  entredøren og omvendt i forhold til deres konkrete behov« [Hjælp til at komme fra gadedøren til entredøren og omvendt] 3) De under nr. 2 foreslåede  § 1, stk. 5-7, affattes således: »Stk. 5. Individuel handicapkørsel skal kunne bestilles i rimelig tid in den kørslen. Der skal udarbejdes en kvalitetsstandard, som fastsætter servicemål for bestillingsfrister, ventetider, omvejskø rsel, taksering m.v. Kvalitetsstandarden forelægges Bruge  rrådet, jf. stk. 7. Stk. 6. Taksterne for individuel handicapkørsel må ik  ke være væsentligt højere end taksterne for øvrig kollektiv persontransport i amtet. Trafikselskaberne skal en gang om året afgive en redegøre lse til Brugerrådet he   om. Redegørelsen skal indeholde en sammenligning mellem taksterne i den individuelle kør sel og den øvrige kollektive pe rsontransport. Stk. 7. Amtsrådet skal inddrage handicaporganisationerne i forbindelse med tilrette læggelsen af ordningen for individuel handicapkørsel. Amtsrådet nedsætter til det formål et brugerråd bestående af repræsen  tanter udpeget af De Samvirkende Invalideorganisationer og repræsentanter for trafikselskaberne, som høres om alle forhold af relevans for de individuelle kørsels  ordninger. Brugerrådet får desuden kompetence til at vurdere og afgøre klager over visitatione   n til ordningen.« [Kvalitetsstandard, takstgennemsigtighed og brugerinddragelse] Til § 2
3 4) Nr. 1 affattes således: »1. § 1, stk. 3, affattes således: »Stk 3. Hovedstadens Udviklingsråd skal for personer over  15 år, som pga. fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke har mulighed for at benytte almindelig kollektiv transport, etablere individuel handicapkørsel, som rækker ud over transport til behandling, terapi og li   gnende.«« [Udvidelse af gruppen, der kan få individuel handicapkørsel] 5) Det under nr. 2 foreslåede  § 1, stk. 4, nr. 1, affattes således: »1)  som minimum pr. år omfatte 104 enkeltture så tæt til gadedøren som muligt, herunder kan personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter en individuel vurdering visiteres til hjælp til at komme fra gade  døren til entre døren og omvendt i forhold til deres konkrete behov.« [Hjælp til at komme fra gadedøren til entredøren og omvendt] 6) De under nr. 2 foreslåede  § 1, stk. 5-7, affattes således: »Stk 5. Individuel handicapkørsel s kal kunne bestilles i rimelig tid inden kørslen. Der skal udarbejdes en kvalitetsstandard, som fastsætter servicemål for bestillingsfrister, ventetider, omvejskø rsel, taksering mv. Kvalitetsstandarden forelægges Bruge  rrådet, jf. stk. 7. Stk. 6. Taksterne for individuel handicapkørsel må ikke være væsentligt højere end taksterne for øvrig kollektiv persontransport i hovedstadsområdet. Trafikselskaberne skal en gang om året afgive en redegørelse til Brugerr ådet herom. Rede gørelsen skal indeholde en sammenl igning mellem taksterne i den individuelle kørsel og den øvrige kollektive pe  rsontransport. Stk. 7. Hovedstadens Udviklingsråd skal inddrage handicaporganisationerne i forbindelse med tilrettelæggelsen af ordningen for individuel handicapkørsel. Hovedst   adens Udviklingsråd nedsætter til det formål et brugerråd bestående af repræsen tanter udpeget af De Samvirkende Invalideorganisationer og repræsentanter for trafikselskaberne, som høres om alle forhold af relevans for de individuelle kørsels ordninger. Brugerrådet får desuden kompetence til at vurdere og afgøre klager over visitationen til or dningen.« [Kvalitetsstandard, takstgennemsigtighed og brugerinddragelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 4 Børn og unge fra 15 års alderen benytter den almindelige kollektiv  e trafik på egen hånd. Der er ingen  grund  til  at  antage,  at  børn  og  unge  med  handicap  ikke  skulle  have  samme  transport behov. Der er tale om en simpel ligestilling mellem børn og unge med og uden handicap. Forslagsstillerne har noteret sig,  at De Samvirkende  Invalideorganisationer deler – så længe formålet opretholdes - ikke Trafikministeriets frygt for, at en aldersgrænse på 15 år vil forrykke noget i forhold til øvrige ordninger, som har andre transportformål. Alle  personer  med  handicap,  og  et  transportbehov,  bør  kunne  få  dette  imødekommet  via  den individuelle handicapkørsel, hvis den almindelige kollektive transport ikke er en mulighed. Det bør væ  re således, at er der personer med behov for individuel transport, så skal de kunne visiteres (evt. via kommunal visitering) hertil uanset typen af deres handicap. Det bør som minimum i bekendtgøre  lsen understreges, at også adgang til transport til og fra f.eks. erhvervsarbejde  bør  være  omfattet  af  den  individuelle  handicapkørsel.  Det  vil  være  vigtigt  for  at kunne integrere og fastholde personer med handicap på arbejdsmark edet.
4 Til nr. 2 og 5 Det  bør  være  sådan,  at  alle  der  kan  visiteres  (evt.  via  kommunal  visitering)  til  den  individuelle handicapkørsel  også  sikres  reel  mulighed  for  at  kunne  bruge  ordningen.  Da  m  ål gruppen  netop  er personer med handicap som pga. fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke har mulighed for at benytte almindelig kollektiv transport, så virker det meget bag vendt, at nogle ikke kan være med i ordningen – netop på grund af deres f    unktionsnedsættelse. Der er flere trafikse  lskaber, som tilbyder dør -til-dør, og vognmændene vil gerne udføre det (jf. høringssvaret fra Danske Busvog nmænd, som indgår i L 105  – bilag 3). Til nr. 3 og 6 M.h.t. til § 1, stk. 5 er det vigtigt, at myndigheder, brugerorganisationer og brugere af ordningen får et præcist indtryk af, hvad service  niveauet er i den enkelte ordning. Det giver klarhed i kommunika- tionen  med  brugerne,  og  det  giver  myndigheder  og  andre  tilsynsvirksomheder  mulighed  for  at  se, om  den  individuelle  handicapkørsel  lever  op  til  lovens  intention.  Det  er  desuden  afgørende,  at kvalitetsstandarden udarbejdes i dialog med brugernes organisationer (jf. § 1, stk. 7). For  så  vidt  angår  §  1,  stk.  6  bemærkes  det,  at  taksterne  i  den  individuelle  k ørsel  ikke  benytter samme  takseringsprincipper,  som  den  øvrige  kollek tive  trafik.  Derfor  er  en  umiddelbar  sammen- ligning  af  taksterne  svær.  Det  for  eslås,  at  amter ne  henholdsvis  HUR  »selvangiver«  deres  takster over for samarbejdsorganet mellem brugere og amtsrådet he nholdsvis HUR (jf. § 1 stk.7). M.h.t.  §  1,  stk.  7  er  det  vigtigt  at  sikre  brugerorganisationerne  en  rimelig  indflydelse  på  den regionale administration af ordningen. Det er desuden vigtigt, at der sikres brugerne en klageadgang i forhold til visitationen til den individuelle handicapkø rsel. Sven Buhrkall (V)   Svend Heiselberg (V)   Peter Christensen (V)   Flemming Damgaard Larsen (V) Karsten Nonbo (V)   Poul Fischer (DF)   Peter Skaarup (DF) nfmd.  Kaj Ikast (KF) fmd. Helge Adam Møller  (KF)   Helge Mortensen (S)   Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S) Peder Sass (S)   Poul Andersen (S)   Poul Henrik Hedeboe (SF)   Martin Lidegaard (RV) Keld Albrechtsen (EL) Kristendemokraterne,  Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  havde     ikke  medlemmer  i udvalget.
5 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 105 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar af 8/10 -04 fra De Samvirkende Invalideorganisationer 2 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget. 3 Høringssvar og høringsnotat, fra trafikministeren 4 Henvendelse af 25/11-04 fra De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI) 5 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 1. udkast til betænkning 7 Ændret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 105 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til hørings svar af 8/10-04 fra De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), til trafikministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/11-04 fra De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), til trafikministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorfor aldersgrænsen for individuel handicapkørsel er 18 år, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om definition af dør -til-dør princippet, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om transportmulighederne for handicappede, der ikke er svært bevægelseshæmmede, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om udbetaling af udbytte, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvordan serviceloven dækker de handicappede, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om trafikselskaberne frit vil kunne anvende provenuet fra rejsekortet, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om der er den nødvendige kapacitet i den kollektive trafik, når rejsekortet indføres, ti l trafikministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om 12-18 åriges retsstilling, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om personer med svære funktionsnedsættelser har behov for handicapkørsel, til trafikministeren, og ministerens sva r herpå 12 Spm. om præcisering af bestemmelsen om takster for individuel handicapkørsel, til trafikministeren, og ministerens svar herpå
7 13 Spm. om, hvordan det sikres, at taksterne for individuel handicapkø rsel ikke er højere end anden kollektiv trafik,  til trafikministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvilke muligheder der er for at klage over taksterne for individuel handicapkørsel, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvordan svært bevægelseshæmmede skal komme fra hjemmet til det punkt, der er så tæt på gadedøren som muligt, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, hvorfor kørslen ikke er landsdækkende, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om ikke ordningen burde være landsdække nde, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om muligheden for transport til beskæftigelsessted, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om mulighederne for at klage over individuel handicapkørsel, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om ministeren er enig i, at der bør kunne klages og hvordan dette kan sikres, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om amterne skal forpligtes til at udarbejde en servicedeklaration, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om også demente har behov for individuel handicapkørsel, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om en udvidelse af målgruppen også vil omfatte demente, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om, hvilke rettigheder de handicappede har i Serviceloven i forhold til lovforslaget, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om, hvordan en svært bevægelseshæmmet defineres, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om definitionen af en svært bevægelseshæmmet er magen til den definition, der anvendes i det sociale system, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om, hvordan det undgås, at ældre, der er mobile, bruger lovforslaget til at få individuel  handicapkørsel, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om, hvordan svært bevægelseshæmmede, der ikke har gangstativ eller rullestol tilgodeses, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om 15-18 - årige svært bevægelseshæmmed e kan få kørsel til skole og behandling, men ikke til fritidsaktiviteter i henhold til Serviceloven, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om det er muligt at indføre en visitationsordning via det sociale system m.h.t. retten til individuel handicapkørsel, til trafikministeren,
8 og ministerens svar herpå 31 Spm. om det er muligt at kræve, at amterne skal beslutte og offentliggøre en servicedeklaration, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvordan de 12-18 årige han dicappede sikres en tilsvarende handicapkørsel, som den lovforslaget giver handicappede fra 18 år og opefter, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om, hvordan de handicappedes transport til arbejde sikres, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om de handicappede har ret til at blive hentet inde i deres bolig, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om, hvilke rettigheder finanslovsaftalen giver de handicappede udover de rettigheder, lovforslaget giver, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om, hvilke konsekvenser for den individuelle handicapkørsel kommunalreformen vil få, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om konsekvenser for de handicappede, når handicapkørsel   iht. den nye kommunalreform forudsættes financieret af kommunerne, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om, hvordan kommunerne bliver i stand til at leve op til det nuværende serviceniveau på handicapkørsel, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om, hvor meget trafikselskaberne må tjene, til trafikministeren, og ministerens svar herpå