L 105 handler som bekendt om to ret så forskellige problemstillinger. Det handler om, hvilken service vi skal tilbyde de borgere, der er gangbesværede eller har et handicap, og det handler om Rejsekort A/S. På begge disse to områder finder Det Radikale Venstre, at der er væsentlige faktorer, der ikke er belyst tilfredsstillende under udvalgsarbejdet. Hvad angår den transportservice, vi tilbyder ældre og folk med et handicap, viser de svar, vi har modtaget for ganske nylig, at regeringen agter at fastholde, at man ikke vil tilbyde service i form af transport fra dør til dør. Det undrer Det Radikale Venstre meget, og det undrer os også, at Dansk Folkeparti, der jo ellers plejer at være stærkt optaget af forholdene for de ældre, åbenbart vil lade de ældre kravle det sidste stykke op ad trappen. Jeg spørger mig selv: Hvor meget glæde har man af en ældrecheck, hvis man ikke kan komme uden for sin dør og gøre brug af den? Derudover udestår der stadig tvivl om, hvorvidt serviceloven dækker personer under 18 år. Som jeg læser svarene fra ministeren, har kommunerne hjemmel til at lade det være tilfældet, men der er ikke krav om, at det skal være tilfældet, og der er jo en væsentlig forskel på at lave mindstekrav, som L 105 lægger op til, og udstyre kommunerne med en mulighed. Derfor ønsker Det Radikale Venstre at få belyst, om det er sådan, når regeringen går i gang med at forhandle økonomi med regionerne i den fremtidige struktur, at den som udgangspunkt vil stille disse minimumskrav, eller om den vil gå ud fra de virkelige forhold i amterne, som vi kender i øjeblikket. Hvis den ikke gør det sidste, risikerer vi at ende med, at loven forringer de handicappedes og de gangbesværede ældres forhold. Jeg må lige erindre om, at det drejer sig om, hvilken service 500.000 danskere skal have, og det forhold vil Det Radikale Venstre gerne have yderligere belyst. Hvad angår Rejsekort A/S, har vi i vores udvalgsspørgsmål rejst et spørgsmål. Den udbyttebetaling, som nu skal gives til dem, der ejer Rejsekort A/S, kan blive rigtig stor, jævnfør den diskussion om dankortet, som vi har
i øjeblikket. Man kan godt forestille sig, at det bliver et kort, som alle danskere går rundt med, og man kan også godt forestille sig, at det kan blive rigtig mange penge værd at modtage udbyttet af at købe et kort. Det kan blive fremtidens dankort - ikke i morgen og ikke i overmorgen, men måske om 5 eller 10 år, og det kan blive milliarder af kroner værd. Folketinget er i gang med at lægge hele udbyttet hos ejerne af Rejsekort A/S. Vi ved, at det i fremtiden kan være både Arriva og DSB, der måske engang om mange, mange, mange år er et privat selskab, og det kan også være alle de andre rejseaktører i Danmark. Derfor ønsker vi sikkerhed for, at hvis det om 5 eller 10 år har udviklet sig til at blive noget helt andet, end det er lige nu, har Folketinget mulighed for at ændre sin beslutning om, at mange, mange milliarder kroner skal gå i aktørernes lommer frem for at komme den fælles kasse til nytte. Vi har spurgt ministeren, om han kan garantere, at vi på et senere tidspunkt kan ændre vores beslutning, og vi har her til morgen fået et svar, hvoraf det fremgår, at det kan ministeren ikke garantere. Derfor ønsker Det Radikale Venstre en politisk drøftelse af, om det er rimeligt på forhånd at deponere de mange milliarder kroner, som kortet kan blive værd, hos de fremtidige ejere af Rejsekort A/S. Endelig er der et persondataspørgsmål, som vi gerne vil kigge på. Hvad med alle de persondata, der bliver samlet, og som også bliver penge værd? Skal udbyttet også her automatisk tilgå de fremtidige ejere af Rejsekort A/S?
Jeg tror, hele dankortdiskussionen har åbnet øjnene på mange af os for, hvor vigtigt det er, at når man opretter en infrastruktur, som rejsekortet jo er, skal man på forhånd have gennemtænkt alle de grøfter og faldgruber, der kan tænkes. Jeg siger det ikke af vrangvilje over for Rejsekort A/S, som vi jo alle sammen er enige om er en fantastisk idé, men simpelt hen for at sikre, at Folketinget ikke skal blive fanget i en situation, hvor vi skal udrede en større erstatning til de fremtidige ejere, fordi vi ønsker at ændre udbyttefordelingen.
Af disse grunde skal Det Radikale Venstre anmode om, at lovforslaget går tilbage til udvalget.