Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    45  (ad  L  102  -  Forslag  til lov om ændring af offentlig sygesikring, lov    om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almi   n- delig og almindelig førtidspension m.v.)  , som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 2. december 2004 Spørgsmål    45: ”Vil ministeren endnu engang overveje, om der ikke er mulighed for at op- rette en klageinstans, der kan øge retssikkerheden for patienter, som skal have prøvet kendelser fra Lægemiddelstyrelsen, idet styrelsen nu får flere sager til afgørelse end tidligere ? Der henvises til, at sådanne klageinstan- ser findes både på miljø- og konkurrenceområdet.” Svar: Lovforslagets bestemmelser om klageadgang i forbindelse med Lægemi d- delstyrelsens afgørelser om tilskud er helt overvejende udtryk for en vider e- føre lse  eller  en  præcisering  af  den  gældende  r  etstilstand.  Der  er  med  de nugældende regler ikke adgang til at påklage Lægemiddelstyrelsens afg ø- relser  om  enkelttilskud,  som  udgør  langt  den  største  andel  af  styrelsens afgørelser om individuelle tilskud, til anden administrativ my ndighed. Lovforslaget  indebærer, at  de  ”mindre grupper”  af  individuelle  tilskud  dvs. forhøjet tilskud, kronikertilskud og terminaltilskud,   tilsvarende ikke kan ind- bringes for anden administrativ myndighed, da disse tilskud – ligesom en- kelttilskud – er kendetegnet ved, at tilskuddet ydes til en bestemt patient på grundlag  af  en  sundhedsfaglig  vurdering  af  den  pågældende  patients  b e- hov for behandling med et bestemt lægemiddel og efter ansøgning fra den behandlende læge.  Da Indenrigs- og Sundhedsministeriet - i modsætning til Lægemi ddelstyrelsen - ikke er i besiddelse af sundhedsfaglig kompetence, har ministeriet de facto været  afskåret fra at afprøve Lægemiddelstyrelsens sundhedsfaglige vurdering af patientens sygdomsforhold m.v., som ligger til grund for afgørelser om disse ind ividuelle tilskud. Det nævnes i spørgsmålet, at der findes klageinstanser på både miljø  - og konkurrenceområdet.  Disse  områder  er  ikke  umiddelbart  sammenlignelige med  administrationen  af  medicintilskudsreglerne,  men  jeg  går  ud  fra,  at adgangen til administrativ prøvelse af forvaltningsafgørelser, herunder a  d- gangen til at klage til særlige klageinstanser , på disse områder ligesom på sundhedsområdet, er afstemt efter behovet for en sådan adgang til admini- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 6. december 2004 Kontor: 4.s.kt. J.nr.: 2004-1330-11 Sagsbeh.: hsa Fil-navn: Dokument 6
2 strativ  prøvelse  af forvaltningsafgørelser    og  efter  omfanget  af klagesager. Oprettelsen  af  særlige   administrative  klagenævn  må  efter  min  opfattelse bero på en vurdering af det faktiske behov herfor på de enkelte områder, blandt  andet  set  i  lyset  af  de  omkostninger,  som  vil  være  forbundet  med oprettelsen af sådanne selvstændige klagei nstanser. Erfaringerne  med  forvaltningen  af  enkelttilskudsordningen  har  efter  min opfattelse vist, at der er tale om en smidig og velfungerende ordning, som medvirker til at understøtte en rationel o g målrettet lægemiddelanvendelse, samtidig med at den enkelte patient tilgodeses. Derfor finder jeg ikke, at der er grundlag for at oprette en selvstændig klageinstans på området. Jeg  vil  dog  anmode  Lægemiddelstyrelsen  om  at  holde  mig  orienteret  om udviklingen i behandlingen af ansøgning er om individuelle tilskud, herunder om hvorvidt indførelsen af det nye tilskudssystem  bevirker væsentlige  æ n- dringer i omfanget af disse sager m.v.