Jeg tror såmænd da også, at alle gerne vil betale 2 kr. om måneden, eller hvor meget det nu var, for at undgå selvmord. Jeg melder mig i hvert fald gerne i køen blandt dem, der gerne vil være med til - privat - at bruge 2 kr. mere og for den sags skyld også et lidt større beløb, hvis det kunne bidrage til at få selvmordsfrekvensen ned. Nu ligger den diskussion sådan lidt på kanten af lovforslaget her, men jeg kan jo godt pirres, og jeg har det sådan lidt dårligt med, at der kommer så følelsesladet og stærkt et indspark i debatten og så slet ikke kommentere det.
Jeg vil bare helt kort sige uden at starte nogen debat, at så lysende klart er det nu ikke, at hvis man går ned i pakningsstørrelse, så falder selvmordsfrekvensen. Det er rigtigt, at der nu ligger en engelsk undersøgelse, der viser, at antallet af selvmordsforsøg ved forgiftning er reduceret, men den samlede selvmordsfrekvens i England er jo ikke reduceret. Der synes at være en tendens til, at der er flere
i England, der nu begår selvmord ved hængning. Det er jo kompleksiteten i den debat, vi skal have frem, og jeg tror, vi skal finde en anden lejlighed til at føre den debat, der skal frem, for vi har jo faktisk meget, meget stor succes med at behandle unge, der forsøger at begå selvmord ved at spise f.eks. Panodiler; jeg skal ikke stå og deltage i den almindelige lobbyvirksomhed, som bl.a. det firma fører i denne sag, så lad os sige smertestillende piller og lad os nøjes med det. Vi har meget stor succes med at redde unge mennesker, der forsøger at begå selvmord ad den vej. Der er noget, vi i hvert fald skal have tænkt igennem, før vi bare knipser med fingrene og laver et forslag, som i øvrigt vil øge indtjeningen for det pågældende firma; det bliver ikke kun 2 kr. om måneden, de tjener mere, men lad os også tage den debat på et andet tidspunkt. Hvis det fører til, at antallet af selvmordsforsøg ved smertestillende piller falder, mod at vi til gengæld får flere alvorlige selvmordsforsøg ved metoder, som vi ikke kan stille noget op over for, så har vi jo i virkeligheden gjort hinanden en bjørnetjeneste. Men lad os tage den debat på et andet tidspunkt, og jeg vil gerne her signalere, at den debat vil jeg gerne tage, for der er ingen tvivl om, at hvis vi reelt kan bidrage til at løse et problem ved at gå ned i pakningsstørrelse, så skal vi selvfølgelig gøre det. Men ellers handler den her sag jo sådan set om noget ganske andet, nemlig om tilskud til lægemidler, og flere af ordførerne har jo så glimrende gennemgået, kan man sige, grundlaget og baggrunden for forslaget her, så jeg skal bare indskrænke mig til at takke for den positive modtagelse. Jeg er også glad for, at Enhedslisten, som jo holdt det mest kritiske indlæg her, trods alt har det udgangspunkt, at man vil stemme for lovforslaget. Jeg vil sige, at jeg da også ville blive skuffet over alt andet, alt den stund forslaget jo altså baserer sig på en aftale, vi har indgået med hinanden den 26. oktober 2004, så det er vel bare rimeligt, at alle møder op med det udgangspunkt, at man også vil støtte lovforslaget, når det kommer til tredje behandling. Det er jo et fantastisk godt lovforslag. Det er sådan set sjældent, at vi er i den situation, hvor man kan gøre noget godt, der er godt for alle på en og samme tid. Det her sparer det offentlige for ressourcer, det sparer patienten for ressourcer, det har det sigte, den aftale, der ligger bag, at vi får, som fru Lone Møller var inde på det, mere fokus på forskning og compliance, bedre medicinanvendelse. Det er simpelt hen en win-win-win-situation, vi her i fællesskab har linet op. Det synes jeg er meget, meget positivt, og jeg håber sådan set også, at det positive klima, som aftalen er indgået i, også holder under hele lovarbejdet. Det siger jeg, fordi jeg med det også gerne vil sige, at jeg meget gerne vil være med til at se på nogle af de spørgsmål, der har været rejst
f.eks. omkring epilepsipatienternes særlige situation. Er der en særlig situation her, og kan den håndteres ved, at vi er enige om det, der skal være administrationsgrundlaget for Lægemiddelstyrelsen i håndteringen af denne her lov, når den bliver lov, så er jeg helt åben over for det. Jeg er også helt åben over for at imødekomme det synspunkt, som fru Pernille Rosenkrantz-Theil helt berettiget har om, at der selvfølgelig må være en samtidighed med de bestemmelser, der senere kommer i lægemiddellovgivningen, og som har en sammenhæng med lovforslaget her, fordi det handler om leverancesikkerhed. Folketinget skal samlet set kunne tage stilling til det.
Det får mig til at sige, da den revision af lægemiddelloven, jeg har stillet i udsigt, formentlig ikke kan nå at være fremme på Folketingets bord inden det her lovforslag, vi nu står med, skal vedtages, nemlig inden jul, at jeg på et tidspunkt i den her proces vil tage de bestemmelser fra lægemiddelloven og præsentere dem som ændringsforslag i sammenhæng med L 102, sådan at man får den sammenhæng frem, som fru Pernille Rosenkrantz-Theil efterlyste.
Jeg vil også meget gerne i forhold til fru Lene Garsdal have lov til i udvalgsarbejdet at gøre nærmere rede for det, som fru Lene Garsdal oplever som et nyt regelsæt, som jeg ikke oplever som et nyt regelsæt - vi snakker klageveje her - fordi det, der for størstedelens vedkommende er tale om her, på baggrund i øvrigt af en dialog med Folketingets Ombudsmand, er, at vi nu præciserer gældende årelang praksis. Men det tror jeg egner sig til at få belyst og dokumenteret i udvalgsarbejdet.
Så kort sagt vil jeg takke for den meget positive modtagelse af lovforslaget her, og jeg glæder mig til at fortsætte det gode samarbejde, vi har haft, også når lovforslaget nu underkastes udvalgsbehandling.