DEPARTEMENTET
J.nr. M 3034-0126
Den 6. december 2004
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål 5 ad L 100 - Forslag til lov
om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektr o-
nikskrot) - stillet af Folketingets Miljø - og Planlæ gningsudvalg den 2.
december 2004.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes præcisere kompetencefordelingen myndighederne
imellem samt mellem kommunen og det private.
Svar:
De konkrete regler herom vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
Med hensyn til indsamling af affaldet vil kommunerne fortsat have
ansvaret for at sikre, at sidste bruger (affaldsproducenten) afleverer af-
faldet korrekt. Dette ligger i forlængelse af kommunernes almindelige
tilsyn på affaldsområdet, hvor det er kommunerne, der har tilsynet
med, at såvel erhverv som husholdninger håndterer affald rigtigt.
Kommunerne forventes fortsat at være hovedansvarlig for opgaven
med indsamling af affald fra husholdninger samt af mindre mængder
fra erhverv. For erhverv, som producerer så store mængder af af fald,
at affaldet mest hensigtsmæssigt afleveres direkte til en oparbej d-
ningsvirksomhed eller til en indsamlingsordning etableret af produ-
centerne, vil det i fremtiden være det private system, der kan oplyse,
hvor affaldet kan afleveres gratis. Ofte vil kommunen formentlig også
kunne orientere herom.
De virksomheder, som oparbejder elskrottet vil fortsat skulle følge de
gældende regler om udledninger, som typisk fastsættes i en miljøgo
d-
kendelse. Her vil de decentrale myndigheder (kommuner og amter)
være go dkendelses- og tilsynsmyndighed efter gældende re gler.
Det statslige tilsyn forventes at rette sig mod den centrale og admini-
strative del af den private organisation den såkaldt systemansvarlige