Til lovforslag nr. L 100 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af Miljø   - og Planlægningsudvalget den 0. december 2004 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ænd  ring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektronikskrot m.v.) [af miljøministeren  (Connie Hedegaard)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  11.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  24.  november 2004.  Lovforslaget blev  efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudva  l- get. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 7. oktober  2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 6. Den 11. november 2004 sendte miljøministeren de in dkomne høringssvar samt et notat herom  til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 16 spørgsmål til miljøministeren  til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (S, V, KF, DF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagels e uændret  . Det Radikale Venstre finder det  yderst hensigtsmæssigt at producenterne af elektronik forpligtes til at tilbagetage kasserede apparater. Det er vigtigt, at der hurtigst muligt etableres de nødvendige procedurer,   som   sikrer   at   producenterne   rent   faktisk   påtager   sig   ansvaret   til   fordel   for    gen- brug/genanvendelse og mindst mulig affald. Det bør overvejes at in dføre en pantordning, således at forbrugerne får et beløb tilbage når de afleverede den kasserede elektronik. Enhedslisten er i udgangspunktet positive overfor tiltag, der giver øget fokus på at få affaldet g   e- nerelt  gjort mindre skadeligt, og derfor er tiltag  der kan føre til øget indsamling af elektronisk og elektrisk affald positive. Vi har i dag en række offentlige ordninger, som   nogle steder  velfungeren- de,  andre  ikke,  men  der  er  ikke  i  ordningerne  meget  incitament  til  producerne  om  at  nedbringe mængder  af  farlige  stoffer,  gøre  apparater  og  lignende  mindre  komplicerede  at  gena   nvende,  eller gøre dem mere holdbare.  Implementering af dette EU dir ektiv vil muligvis gøre det mere tydeligt for producenterne, hvordan deres produkter påvirker samfundet , når de ikke længere kan bruges, og
2 dermed  virke  forebyggende.  Det  er  imidlertid  svært  at  læse  ud  af  såvel  direktiv  som  lovforslag , hvordan man forestiller sig, at de nye ordninger reelt kommer til at virke præventivt. Alt andet lige vil de fleste producenter have en grundlæggende interesse i at sælge så meget som muligt, hvilket er i modstrid med intentionerne om at begrænse mængd erne af elektronik. Men som nævnt   kan vi håbe på , at det ændrer produkternes karakter over mod det mindre farlige. Det er vigtigt for Enhedslisten  , at de offentlige ordninger bevares, fordi det skal være nemt for borgerne at aflevere deres udtjente produkter. Enhedslistens bekymring går i høj grad på om der er tilstrækkeligt effektive virkemidler til at sikre den bedst mulige behandling af affaldet, og om det er muligt at kontrollere at det er de bedste løsninger der bliver anvendt.   Enhedslisten har endvidere noteret sig, at ministeren har oplyst, at kommunerne som hidtil vil ha- ve ansvaret for at sikre en effektiv indsamling af el-skrot. Problemet er ordene ”som hidtil”  , fordi den  nuværende  indsamling  netop  ikke  er  tilstrækkelig  effektiv.  Alt  for  meget  havner  i  fo rbræ  n- dingsanlæg,   og Enhedslisten opfordrer derfor ministeren til i forlængelse af vedtagelsen af nærv æ- rende forslag at fremlægge forslag  , der kan øge effektiviteten af indsamlingen i ko mmunerne. Et mindretal i udvalget (SF) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget. Socialistisk Folkeparti bemærker, at der med gennemførelsen af direktivet i hele EU vil der være tale om en markant forbedring af håndteringen af elektronikaffald i Europa. Men den konkrete ge n- nemførelse  i  Danmark  sikrer  ikke,  at  mest  mul igt  af  især  småelektronikaffaldet  friholdes  fra  fo   r- brændingsanlæg. Det fremgår af ministerens besvarelse af spørgsmål 13, at producenten, der har omkostningerne til behandlingen  af  affaldet,  ikke  har  ansvaret  for  at  indsamle  affaldet  hos  forbrugerne,  og  at  det  er derfor er kommunernes ansvar at sikre en effektiv indsamling. Derved undgås en interessekonflikt, men når ministeren samtidigt afviser at sikre, at komm unerne gennemfører en ensartet og effektiv indsamling som f.eks. den vi kender fra papir og glas (besvarelsen af spørg smål 16), vil det ikke alle steder være sikret, at borgerne får nem adgang til at bortskaffe deres småelektronikaffald, så det kan friholdes fra forbrændingsanlæggene. Kun de mest miljøansvarlige kommuner vil sikre en effektiv indsamling mens småelektronikaffaldet fortsat vil bliver brændt af alle andre steder, når ministeren lader ansvaret sejle på denne måde. SF mener, at der bør etableres husstandsindsamling eller etableres affaldsbeholdere til elektronisk småaffald ved siden af gl as- og papirbeholderne på centrale steder. Elektronikaffald i forbrænding bidrager til dioxinforurening af luften og slagger og aske fra forbrændingen pga. affaldets indhold af bl.a. PVC, bromerede flammehæmmere og det store indhold af kobber, der virker s  om katalysa- tor  for  dioxindannelsen.  Foruden  kobber  vil  der  desuden  blive  tabt  store  mængder  af  ’eksotiske’ metaller til slaggerne og asken. Metaller som er indvundet ved minedrift i bl.a. tredje verdens lande med alvorlige miljøkonsekvenser til følge. SF støtter gennemførelsen af direktivet i Danmark. SF kan imidlertid ikke stemme for regeringens forslag da det ikke gør det nemt for folk at komme af med elektronisk småaffald på en forsvarligt måde. Et andet mindretal i udvalget (KD) vil redegøre for sin st illing til lovforslaget ved 2. behandling. Miljøministeren har sendt udvalget følgende: Med dette lovforslag foreslås indført producentansvar for ele  ktronikskrot. Det medfører i praksis, at  det  fremover  er  producenter  og  importører,  der  får  ansvar  for  at    tage  affald  af  elskrot  tilbage, håndtere det miljømæssigt korrekt og afholde samtlige udgi fter herved.   Der er imidlertid også i forslaget en hjemmel i § 9 m til, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at forhandlere har pligt til for egen regning at tilbagetage og opbevare det elektriske og elektro-
3 niske udstyr, som køberen kasserer ved køb af tilsvarende nyt udstyr. Denne bestemmelse er indsat for at implementere elskrotdirektivets artikel 5, stk. 1, b), hvorefter forhandlere som udgangspunkt har en begrænset tilbagetagningspligt, som gælder i de situationer, hvor der samtidig købes nyt u d- styr, som erstatter kassabelt udstyr af samme type, og idet forhandleren kun er forpligtet til at tage samme  mængde  eller  antal  af  produkter  tilbage,  som  der  sælges. Denne  bestemmelse  i  direktivet kan fraviges, såfremt det herved ikke bliver vanskeligere for forbrugeren at aflevere affa ldet. Kommunerne forventes fortsat at være hovedansvarlig for opg  aven med indsamling af affald fra husholdninger, og under forhandlingerne af forslaget har de berørte organisationer lagt vægt på, at husholdningerne forsat skal kunne aflevere affald til kommunerne, fordi de anser det for hensigts- mæssigt at bevare den eksisterende, velfung  erende infrastruktur på dette område. Jeg er enig i dette synspunkt, og det er min opfattelse, at de nuværende kommunale indsamling  s- ordninger er tilstrækkeligt finmaskede til at sikre en effektiv indsamling af affaldet fra private hu  s- holdninger. Hertil kommer at de kommunale indsamlingsordninger i dag suppleres af frivillige ord- ninger,  hvor  forhandlere  tager  kasseret  udstyr  tilbage  ved  køb  af  nyt  udstyr.  Som  eksempel  kan nævnes hårde hvidevarer. Jeg ser derfor ikke noget behov for at gennemføre regler om, at forhan d- lere skal forpligtes til at tage udtjent udstyr tilbage. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut     var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen  . En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Erling Bonnesen (V)   Helga Moos (V)   Eyvind Vesselbo (V) fmd.  Jens Vibjerg (V) Jørn  Dohrmann (DF)   Freddie H. Madsen (DF)   Helle Sjelle (KF) Christian Wedell-Neergaard (KF)   Mogens Nørgård    Pedersen (KD) nfmd.  Inger Bierbaum (S) Margot Torp (S)   Pernille Blach Hansen (S)   Jacob Buksti (S)   Torben Hansen (S) Jørn  Jespersen (SF)   Elsebeth Gerner Nielsen (RV)   Keld Albrechtsen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatig   iit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrøre nde L 100 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren 2 Konsulentrapport "Evaluering af model for implementering af WEEE-direktivet” , fra miljøministeren 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslag 4 Betænkningsbidrag, fra   miljøministeren 5 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 100 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvorfor der ikke er symmetri mellem historisk privat affald og historisk erhvervsaffald, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det kan opfattes som ekspropriation, hvis en producent p å- lægges meget store bidrag, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, at ministeren vil tage de nødvendige skridt til, at der i lo v- forslag eller i en senere bekendtgørels e indføres en bestemmelse om, at ordningen tages op til evaluering efter 5 år, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, at ministeren bedes gøre rede for statens tilsynsrolle med producenterne, herunder i særlig grad statens mulige sankti  onsmulig- heder i forbindelse med en eventuel overtrædelse af loven ønskes specificeret, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, at ministeren bedes præcisere kompetencefordelingen my  n- dighederne imellem samt mellem kommunen og det private, til mil- jøministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at, ministeren bedes redegøre for, hvordan handlen over Internettet forventes at spille ind på lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at, ministeren bedes redegør e for, om der i lovforslaget eller i bekendtgørelser, vil fremgå krav om geografisk dækning til prod u- centerne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om ministeren kan bekræfte, at alle elektroniske produkter er omfattet af loven, uanset stør relse, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om ordningen vil omfatte dele til elektronik, f.eks. kabelrester, ledningsstumper, pærer, batterier m.v., til miljøministeren, og min   i- sterens svar herpå
5 10 Spm. om at ministeren bedes udarbejde et notat der belyser samme n- sætningen, og den forventede fremtidige sammensætning, af elektr o- nikmarkedet og elektronikaffaldet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvilke målsætninger    der eksisterer i dag for indsamling af elektronikskrot, og hvilke planlægges, til miljøministeren, og minist   e- rens svar herpå 12 Spm. om ministeren kan give tilsagn om, at der vil blive fastsat må l- sætninger for de enkelte fraktioner (produkttyper) af elektronikaffald, til miljøministeren, og ministerens  svar herpå 13 Spm. om, hvilke tilskyndelse der vil være for at indsamle elektroni  k- skrot, når det billigste for producenten er at forbrugeren smider ele k- tronikskrot i skraldespanden, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om ministeren kan give tilsagn om, at alle elektroniske produk- ter uden undtagelse vil blive mærket på selve produktet, og ikke kun på emballagen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der etableres et system, som gør  det let for forbrugerne at skaffe sig af med produktet på den korrekte måde, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om ministeren kan give tilsagn om, at der vil blive opstillet ind- samlingsbeholdere for elektronik ved de allerede eksisterende ind- samlingsordninger for papir og glas, til miljøministeren, og minist e- rens svar herpå