Til lovforslag nr. L 1       Folketinget 2004-2005________________________________ Ændringsforslag stillet af Socialdemokratiet den 26. november 2004. Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen Til § 6 Udenrigsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Bistand til udviklingslandene 6.31.  Fællesudgifter 608) Af S Ny konto 49.  Løft af bistandsrammen .......................... F 1.000,0 - Bekæmpelse af HIV/AIDS, konfliktforebyggelse, styrkelse af faglige rettigheder m.m. Til § 8 Økonomi- og Erhvervsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Erhvervsregulering og forbrugerforhold 8.21.  Tilsyns- og registreringsvirksomhed 11.  Konkurrencestyrelsen (Driftsbev.) ..................F 62,2 - 609) Af  ...............................................ÆF 13,0 - Stærkere konkurrenceindsats Erhvervsfremme og boligforhold 8.35.  Regionaludvikling og turisme m.v. 01.  Regionaludvikling m.v. (tekstanm. 106) (Reserva- tionsbev.) .........................................F 181,6 140,1 610) Af  ...............................................ÆF 130,0 - Øget regional udvikling, herunder opfølgning på erhvervsredegørelser og øget turismeudvikling Energi
8.62.  Forskning og udvikling 02.  Tilskud til energiforskning (Reservationsbev.) .....F 72,8 - 611) Af  ...............................................ÆF 50,0 - Øget forskningsindsats 8.64.  Udnyttelse af vedvarende energi og energibesparelser 01.  Udnyttelse af vedvarende energi og andre energiø- konomiske projekter (tekstanm. 108) (Reservations- bev.) ..............................................F - - 612) Af  ...............................................ÆF 100,0 - Udvikling og udnyttelse af VE-teknologier og energibesparelser Til § 9 Skatteministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Forvaltning 9.21.  Skatte- og afgiftsforvaltning 01.  ToldSkat (tekstanm. 1, 7, 100, 101, 105 og 106) (Driftsbev.) .......................................F 3.247,1 - 613) Af  ...............................................ÆF 60,0 - Styrkelse af selskabsligningen, øget provenu jf. æf til § 38.13.01 Til § 11 Justitsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 11.11.  Centralstyrelsen 21.  Erstatningsnævnet (Driftsbev.) .....................F 4,6 - 614) Af  ...............................................ÆF 4,0 - Hurtigere erstatning til ofre for kriminalitet 61.  Datatilsynet (Driftsbev.) ..........................F 14,0 - 615) Af  ...............................................ÆF 2,0 - Styrkelse af Datatilsynet 616) Af S Ny konto 62.  Forbedret uddannelse af vagter .................. F 2,0 -
Styrkede uddannelseskrav og –muligheder Politivæsenet 11.23.  Politi 01.  Politiet og anklagemyndigheden m.v. (tekstanm. 103-108) (Driftsbev.) ..............................F 7.036,6 - 617) Af  ...............................................ÆF 9,0 - Permanente og landsdækkende konfliktråd 618) Af S Ny konto 15.  Mere konsekvens over for unge kriminelle ........ F 30,0 - ??? Kriminalforsorg 11.31.  Kriminalforsorg 03.  Kriminalforsorgen i anstalter og frihed (tekstanm. 110-112) (Driftsbev.) ..............................F 2.044,8 - 619) Af  ...............................................ÆF 30,0 - Styrket behandling af indsatte 09.  Fængsler og arresthuse mv. (Anlægsbev.) ............F 245,4 - 620) Af  ...............................................ÆF 46,0 - Færre dømte kriminelle på fri fod Til § 15 Socialministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 15.11.  Centralstyrelsen 621) Af S Ny konto 06.  Pulje til løft på dagtilbudsområdet ............. F 500,0 - Puljen målrettes til de institutioner, der har haft flest udfordringer Støtte til boligbyggeri, byfornyelse og boligområder 15.53.  Byfornyelse 622) Af S Ny konto 17.  Pulje til byfornyelse og kvarterløft ............ F 140,0 - Forstærket byfornyelse og kvarterløft
Bistand og pleje for handicappede 15.64.  Bistand og pleje for handicappede 623) Af S Ny konto 08.  Handlingsplan for handicappede .................. F 50,0 - Styrkelse af indsatsen for ligeværd og tilgænge- lighed Øvrige bistandsordninger 15.75.  Særligt udsatte grupper 624) Af S Ny konto 02.  Pulje til støtte for sårbare og udsatte familier  F 90,0 - 625) Af  S Ny konto 03.  Pulje til bedre ældreomsorg ..................... F 200,0 - Puljen målrettes til at forbedre hjemmehjælpen 626) Af S Ny konto 07.  Pulje til støtte for udsatte grupper ............ F 100,0 - Helhedsorienteret og målrettet aktiverings- og behandlingsindsats 627) Af  S Ny konto 11.  Boligsociale indsatser .......................... F 40,0 - Indsats i belastede boligområder, lokale sociale netværker m.v. Til § 16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Forebyggelse 16.21.  Forebyggelse 02.  Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse (tekstanm. 101) (Reservationsbev.) ............................F 26,6 - 628) Af  ...............................................ÆF 175,0 - Mere og bedre forebyggelse Sygehuse m.v. 16.51.  Sygehuse 629) Af S Ny konto 06.  National hygiejneplan ........................... F 25,0 -
Hygiejnen på sygehuse forbedres ved ensartede hy- giejnestandarder for at undgå infektioner 78.  Initiativer vedr. ældre medicinske patienter (tekstanm. 101) (Reservationsbev.) .................F 105,0 - 630) Af  ...............................................ÆF 200,0 - Handlingsplan for ældre med medicinske lidelser Tilskud til kommuner m.v. 16.91.  Tilskud til kommuner (tekstanm. 108, 109 og 110) 01.  Amtskommunerne (tekstanm. 111, 112, 113, 114, 115, 116 og 117) (Lovbunden) ............................F 14.380,7 690,1 631) Af  ...............................................ÆF - 580,0 Afskaffelse af lempelse af og loft over skat på produktionsjord (+280,0 mio. kr.) og øget konkur- rence på medicinområdet (+300,0 mio. kr.) 11.  Kommunerne (tekstanm. 114, 115, 116, 118, 119, 120, 121 og 122) (Lovbunden) .......................F 33.618,3 175,3 632) Af  ...............................................ÆF 2.200,0 - Afskaffelse af tilskud til pasning af egne børn (-500,0 mio. kr.), pasningsgaranti samt loft over dagtilbudstakster (+2.700,0 mio. kr.) Til § 17 Beskæftigelsesministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Arbejdsmiljø 17.21.  Arbejdsmiljø 633) Af S Ny konto 03.  Bedre arbejdsmiljøindsats ....................... F 50,0 - Indsats mod stress, udbrændthed, sygefravær og psykiske skader 17.23.  Arbejdsskader og erstatninger 634) Af S Ny konto 34.  Afgift på virksomhedernes arbejdsskadepræmie .... F - 300,0 Arbejdsmiljøbidrag fra virksomhederne Arbejdsmarkedsrelateret forsørgelse 17.35.  Kontanthjælp m.v. 01.  Kontanthjælp (tekstanm. 126) (Lovbunden) ...........F 4.892,4 - 635) Af  ...............................................ÆF 583,0 -
Kontanthjælp i stedet for den lave introduktions- ydelse, jf. ændringsforslag ad § 18.31.01. 17.38.  Dagpenge ved sygdom 01.  Dagpenge ved sygdom (Lovbunden) ....................F 5.960,0 - 636) Af  ...............................................ÆF -90,0 - Sygedapenge ved pasning af syge børn (-45,0 mio. kr.), privatisering af sygeforsikring for mindre arbejdsgivere (+135,0 mio. kr.) Arbejdsmarkedsservice 17.46.  Aktiv beskæftigelsesindsats 637) Af S Ny konto 62.  Styrket uddannelse af ledige m.v. ............... F 100,0 - Forbedrede uddannelsesmuligheder 17.47.  Aktiv arbejdsmarkedspolitik m.v. 638) Af S Ny konto 03.  Målrettede initiativer for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet .............................. F 180,0 - Midlerne skal bl.a. gå til at genindføre service- job-ordningen Til § 18 Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Integration 18.31.  Introduktionsprogram og danskundervisning 01.  Introduktionsprogram m.v. for udlændinge (Lovbun- den) ...............................................F 1.275,1 - 639) Af  ...............................................ÆF -252,4 - Obligatorisk sprogundervisning til familiesammen- førte (+6,0 mio. kr.), afskaffelse af introdukti- onsydelse (-258,4 mio. kr.) 640) Af S Ny konto 09.  Indsats for sent ankomne unges uddannelser ...... F 15,0 - Intensivt uddannelsesforløb m.h.p. det danske ar- bejdsmarked 641) Af S Ny konto 10.  Introduktionskurser og sprogundervisning for asylansøgere .................................... F 25,0 -
Individuel kontakt, der sikrer 30 timers ugentlig aktivering med arbejde og undervisning 18.32.  Indsats vedr. integration på arbejdsmarkedet 15.  Nedbrydning af barrierer for beskæftigelse af ind- vandrere og flygtninge (tekstanm. 1, 105 og 107) (Reservationsbev.) .................................F 17,9 - 642) Af  ...............................................ÆF 30,0 - Intensivering af isbryderordningen, følordningen og tovholderordningen 18.33.  Indsats vedr. boligområder m.v. 643) Af S Ny konto 20.  Forskning og vidensdeling samt støtte til foreninger ...................................... F 20,0 - Intensiveret forskning, frikøb fra arbejde af velintegrerede indvandrere Til § 19 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 19.11.  Centralstyrelsen (tekstanm. 7 og 157) 644) Af S Ny konto 12.  Pulje til anvendelse af forskning og ny viden  .. F 65,0 - Styrket regional indsats, samarbejde mellem stu- derende og virksomheder m.v. Forskningsråd og forskeruddannelse 19.42.  Forskeruddannelse (tekstanm. 157) 01.  Forskeruddannelse (Driftsbev.) .....................F 33,9 - 645) Af S  ..............................................ÆF 225,0 - Fordobling af antallet af forskerstuderende over en årrække Kompetence og teknologi 19.74.  Udvikling af kompetence og teknologi m.v. (tekstanm. 7) 01.  Udvikling af kompetence og teknologi m.v. (tekst- anm. 157) ..........................................F 616,1 - 646) Af S  ..............................................ÆF 50,0 - Innovationskonsortier
Til § 20 Undervisningsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Administration m.m. 20.11.  Centralstyrelsen 647) Af S Ny konto 80.  Udligning af regeringens grønthøsterbesparelser . F 400,0 - Mere og bedre uddannelse Grundskolen 20.21.  Folkeskolen m.v. 648) Af S Ny konto 02.  Forbedringer i folkeskolen  ..................... F 300,0 - Tilstrækkelige lærerressourcer,ordentlige under- visningsmaterialer og anstændige lokaleforhold 649) Af S Ny konto 03.  Projekt Skoleløft  .............................. F 100,0 - Skoler med særlige udfordringer styrkes, jf. an- mærkningerne 650) Af S Ny konto 04.  Pulje til efteruddannelse i folkeskolen  ........ F 200,0 - Efteruddannelsesreform for folkeskolelærere Erhvervsrettede ungdomsuddannelser (tekstanm. 112 og 170) 20.31.  Erhvervsuddannelser 01.  Erhvervsuddannelser (tekstanm. 1, 120 og 158) ......F 4.407,9 - 651) Af S  ..............................................ÆF 250,0 - Flerårsplan for erhvervsuddannelser og produkti- onsskoler 20.38.  Tilskud m.v. til institutioner for erhvervsrettet ud- dannelse 02.  Grundtilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse (Reservationsbev.) ......................F 269,6 - 652) Af S  ..............................................ÆF 50,0 - ”Projekt skoleløft” til erhvervsuddannelserne Videregående uddannelser (tekstanm. 118, 119, 160, 167 og 170) 20.61.  Korte videregående uddannelser 01.  Korte videregående uddannelser (tekstanm. 1 og 120) ...............................................F 882,0 -
653) Af S  ..............................................ÆF 5,0 - Statstilskud til Kaos-piloterne genindføres Folkeoplysning samt voksen-, efter- og videreuddannelse (tekstanm. 170) 654) Af S Ny konto 04.  Nedsat brugerbetaling på aftenskolerne  ......... F 50,0 - Målrettes til lavindkomstgrupper 20.72.  Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse 655) Af S Ny konto 04.  Pulje til fjernelse af brugerbetaling  .......... F 145,0 - Forbedringer på VUC’s HF-kurser og fagene under AVU 656) Af S Ny konto 06.  Flere pladser i voksenuddannelserne  ............ F 150,0 - 20.79.  Forsøg og udvikling m.v. i forbindelse med folkeop- lysning samt voksen-, efter- og videreuddannelse 03.  Pulje til forsøg og drift af særlige uddannelses- programmer (Reservationsbev.) ......................F 2,1 - 657) Af S  ..............................................ÆF 45,0 - Indsats for læsesvage voksne Tværgående og internationale aktiviteter 20.89.  Forsøg og udvikling m.v. i forbindelse med tværgående og internationale aktiviteter 658) Af S Ny konto 03.  Anerkendelse af ”skæve” kompetencer  ............ F 5,0 - Akkreditering af uformel og informel læring
Til § 21 Kulturministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 21.11.  Centralstyrelsen 659) Af S Ny konto 36.  Pulje til styrkelse af medierne ................. F 30,0 - Bedre journalistik, styrkelse af lokal radio og tv m.v. Skabende og udøvende virksomhed 21.21.  Støtte til kunstnere, forfattere mv. 11.  Biblioteksafgift (Reservationsbev.) ................F 150,6 - 660) Af S  ..............................................ÆF 10,0 - Flere midler til musikere og komponister, der stiller deres værker til rådighed på biblioteker- ne 47.  Kunstrådet (Reservationsbev.) ......................F 206,1 15,8 661) Af S ...............................................ÆF 10,0 - Flere frie midler til kunststøtte 21.22.  Musik 662) Af S Ny konto 02.  Produktionsstøtteordning for dansk musik  ....... F 20,0 - Styrkelse af vækstlagene og den professionelle musik 21.23.  Teater 663) Af S Ny konto 02.  Styrkelse af dansk teater  ...................... F 35,0 - Genopretning og bevarelse af kvalitetspræget og mangfoldigt teaterliv Bevaring og formidling af kulturarven 21.33.  Museer, fortidsminder, fredede bygninger mv. 664) Af S Ny konto 02.  Gratis adgang på museer  ........................ F 55,0 - Ingen entre på museer med særlig national og in- ternational betydning Videregående uddannelse 21.42.  Andre uddannelsesaktiviteter 665) Af S Ny konto
11.  Kulturskoler  ................................... F 5,0 - Kulturskoler udbyder undervisning til børn og un- ge i billedkunst, dansk, drama og litteratur
Til § 22 Kirkeministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 22.11.  Centralstyrelsen m.v. 666) Af S Ny konto 80.  Førkommissionsudvalg  ........................... F 2,0 - Styrket folkelig debat om kirkens fremtid
Til § 23 Miljøministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 23.11.  Centralstyrelsen 667) Af S Ny konto 06.  Miljøforskning  ................................. F 45,0 - Genopretning og styrkelse af miljøforskning 10.  Institut for Miljøvurdering (Driftsbev.) ...........F 15,9 - 668) Af S  ..............................................ÆF -15,9 - Instituttet nedlægges 12.  Klagenævn (Driftsbev.) .............................F 32,9 - 669) Af S  ..............................................ÆF 10,0 - Genopretning af Naturrådets bevilling 670) Af S Ny konto 77.  Færre kemikalier  ............................... F 15,0 - Forstærkelse af international indsats, forskning og myndighedsbehandling af farlige stoffer i hverdagen Miljøbeskyttelse 23.27.  Øvrige miljøforanstaltninger 04.  Den grønne Fond ....................................F - - 671) Af S  ..............................................ÆF 20,0 - Styrkelse af de folkelige grønne organisationer og fremme af grøn forbrugeradfærd 672) Af S Ny konto      07. Naturreform  ...................................... F 200,0 - Naturgenopretning, naturpleje, skovtilplantning m.v. 23.28.  Vandforsyning 673) Af S Ny konto 03.  Vandpakke  ...................................... F 45,0 - Skærpet beskyttelse af det danske drikkevand 674) Af S Ny konto 04.  Gennemførelse af EU’s vandrammedirektiver  ...... F 15,0 - Miljømål sikres, forstærkelse af indsats vedr. myndighedsbehandling af grund- og overfladevand
Til § 24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Generelle jordbrugs- og fiskeriforhold 24.22.  Konsulent- og vikarordninger i jordbruget 15.  Tilskud til vikarordninger inden for jordbruget (Reservationsbev.) .................................F 34,8 - 675) Af S  ..............................................ÆF -34,8 - Afskaffelse af tilskud til vikarordninger inden for jordbrug 24.23.  Struktur- og effektivitetsforbedringer inden for jord- 17.  Innovation, forskning og udvikling m.v. i føde- vare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (Reserva- tionsbev.) .........................................F 131,6 5,6 676) Af S  ..............................................ÆF 100,0 - Styrkelse af fødevareforskningen Kontrol, sygdomsbekæmpelse og forskning 24.32.  Fødevarer og husdyrforhold (tekstanm. 1, 3 og 115) 10.  Pulje til forsøg med ernæringsrigtig og økologisk mad i skoler og daginstitutioner (Reservations- bev.) ..............................................F - - 677) Af S  ..............................................ÆF 75,0 - Forsøg med ernæringsrigtig og økologisk mad
Til § 27 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Generelle familie- og børneforhold 27.22.  Børnetilskud 678) Af S Ny konto        15. Særligt børnetilskud til pensionister, studerende   og enlige ......................................... F 260,0 - Kompensation for ændringer i børnefamilieydelsen 27.28.  Orlovsydelser 01.  Dagpenge ved barsel (tekstanm. 106) (Lovbunden) ....F 8.505,8 - 679) Af S  ..............................................ÆF - - Fleksibel barselsorlov Forbrugerforhold 27.31.  Forbrugerbeskyttelse og oplysning 01.  Forbrugerstyrelsen (tekstanm. 2) (Driftsbev.) ......F 76,0 - 680) Af S  ..............................................ÆF 7,0 - Styrkelse af Forbrugerstyrelsen Fødevarer og husdyrforhold 27.41.  Fødevarer og husdyrforhold (tekstanm. 1, 3 og 102) 01.  Fødevarestyrelsen (tekstanm. 103 og 104) (Stats- virksomhed) ........................................F 519,9 - 681) Af S  ..............................................ÆF 60,0 - Styrkelse af fødevaresikkerheden 09.  Forskellige tilskud (Reservationsbev.) .............F - - 682) Af S  ..............................................ÆF 15,0 - Støtte til ernæringsoplysning, forskning og pro- duktion
Til § 28 Trafikministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 28.11.  Centralstyrelsen 11.  Pulje til sikkerhed og bedre kapacitet (Anlægs- bev.) ..............................................F 97,4 - 683) Af S  ..............................................ÆF 27,9 - Underkonto 10. Anlægspulje forhøjes m.h.p. finan- siering af ændringsforslag ad § 28.21.20 og § 28.21.40 64.  Takstnedsættelse i den kollektive trafik (Reser- vationsbev.) .......................................F 111,8 - 684) Af S ...............................................ÆF 200,0 - Lavere priser på offentlig transport Vejtrafik 28.21.  Veje 20.  Anlæg af hovedlandeveje m.v. (Anlægsbev.) ..........F 1.481,9 246,6 685) Af S ...............................................ÆF 10,0 - Bedre sikkerhed for cyklister 40.  Trafik (Driftsbev.) ................................F 22,0 - 686) Af S ...............................................ÆF 100,0 - Trafikinformation på motorveje Kyster, havne og færgetrafik 28.43.  Færgetrafik 03.  Samfundsbegrundede overfarter ......................F 29,1 - 687) Af S  ..............................................ÆF 5,0 - Lavere færgetakster Banetrafik 28.65.  Privatbanerne 17.  Driftstilskud vedrørende Privatbanerne og Lille Nord (tekstanm. 113) (Reservationsbev.) ............F 63,9 - 688) Af S ...............................................ÆF 1,0 - Støtte til godstransport på privatbaner
Til § 35 Generelle reserver B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Reserver mv. 35.11.  Reserver mv. 01.  Merudgifter ved nye bevillingsforslag ..............F 500,0 - 689) Af S  ..............................................ÆF -400,0 - Reduktion af den generelle reserve 04.  Satsreguleringspulje ...............................F 531,6 - 690) Af S  ..............................................ÆF -531,6 - Udmøntning af satsreguleringspuljen 691) Af S Ny konto 05.  Miljø-, Freds- og Stabilitetsrammen  ............ F 500,0 - Midler til Miljø-, Freds- og Stabilitetsindsatsen 22.  Fleksible mekanismer ...............................F 200,0 - 692) Af S ...............................................ÆF -200,0 - Afskaffelse af tilskud til CO2-kvoter 693) Af S Ny konto 83.  Gradvis ophævelse af ”bondegårdsregel”  ......... F - 500,0 694) Af S Ny konto 84.  Afskaffelse af regeringens erhvervskattepakke ... F - 350,0 Erhvervsskattepakkens huller lukkes 695) Af S Ny konto 85.  Reserve som følge af afvisning af regeringens nye initiativer  ................................ F - 807,0
Til § 38 Skatter og afgifter B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Skatter på indkomst og formue 38.11.  Personskatter 01.  Personskatter (tekstanm. 100 og 107) ...............F - 77.922,0 696) Af S ...............................................ÆF - 2.025,0 Beskatning af aktieoptioner (+100,0 mio. kr.), stop for skattespekulation (Dobbeltbeskatningsaf- talerne med Spanien og Frankrig)(+225,0 mio. kr.), loft over indbetaling på pension (+1.500,0 mio. kr.), øget kontrol med sort og illegalt ar- bejde (+200,0 mio. kr.) 38.12.  Børnefamilieydelse 01.  Børnefamilieydelse .................................F 12.950,0 - 697) Af S ...............................................ÆF -1.460,0 - Justering af børnechecken, jf. ændringsforslag til § 16.91.11 38.13.  Selskabsskatter m.v. 01.  Indkomstskat af selskaber ..........................F - 29.615,0 698) Af S ...............................................ÆF - 2.340,0 Øget provenu, jf. ændringsforslag til § 9.21.01 (+240,0 mio. kr.), ophævelse af regler om andels- beskatning (+100,0 mio. kr.), ophævelse af særli- ge regler om international sambeskatning (+2.000 mio. kr.) Bemærkninger Til nr. 608 Det er afgørende for Socialdemokraterne, at Danmark kommer tilbage på sporet, så bistanden gradvist geno   p- rettes til 1 pct. af BNI til de fattigste lande og befolkninger i verden. Derfor afsæ  ttes 1 mia. kr. til at løfte rammen til ulandsbistand. Af disse afsættes 300 mio. kr. til en målrettet og f   okuseret indsats til bekæmpelse af HIV/AIDS samt 200 mio. kr. til konfliktforebyggelse i ulandene. Efter den kolde krig har der været en opblussen af interne væbn ede konflikter i en række stater. Disse konfli  k- ter har enorme – og vel at mærke grænseoverskridende omkostninger. Udover død og ødelæggelse medfører borgerkrige, at antallet af mennesker, der lever i absolut fattigdom, forøges med 30 pct. Borgerkrige giver ligeledes anledning til grænseoverskridende kriminalitet med globale kons  ekvenser. 95 pct. af den globale produktion af hård narkotika foregår i lande, der hærges af borgerkrige. Samtidig er det dok u- menteret, at konfliktforebyggelse nytter. Derfor foreslår Socialdemokratiet at styrke konfliktforebyggelse s- rammen med 50 mio. kr. til FN’s fredsbevarende operationer og 150 mio. kr. til generelt styrkede indsatser på områ det.
Når det gælder kampen mod HIV/AIDS, er det ikke mindst nødvendigt at styrke indsats en, fordi epidemien er blevet en selvstændig faktor i skabelsen af global ulighed. Hele 95 pct. af verdens HIV/AIDS  -smittede bor i lav- eller mellemindkomstlande. AIDS er nu den hyppigste dødsårsag i Afrika syd for Sahara. En ud af fem voksne lever med HIV/AIDS. Samtidig er hjælpen fra ve  rdens rigeste lande helt utilstrækkelig. FN’s generalsekretær Kofi Annan har skarpt karakteriseret problemet: ”I nogle lande virker AIDS som et reelt masseødelæggelsesvåben over for b efolkningen. Og hvad gør vi ved det? Je g fornemmer en vis hjerteløshed, som man ikke skulle vente at se i det 21. århundr ede”1. Danmark bør føre an i et opgør med den hjerteløshed, Kofi Annan omtaler. Derfor foreslår vi at afsætte 100 mio. kr. til den Globale Fond til bekæmpelse af HIV/AIDS, ma  laria og tuberkulose, samt 200 mio. kr. til ge- nerelle styrkede indsatser på omr å det. Af den samlede u-landsramme afsættes også midler til styrkelse af kampen for faglige rettigh der. Dårlig løn og elendige arbejdsforhold bidrager kraftigt til, at der produ ceres langt billigere udenfor Danmark og Europa. Denne konkurrence på dårlige løn   - og arbejdsforhold bidrager også til, at der flyttes arbejdspladser ud af Danmark og ud af Europa. Mere frihandel er kun en fordel, hvis den ledsages af en stærkere indsats f  or at sik- re faglige rettigheder og bedre løn - og arbejdsforhold i lavtlønslandene og i ulandene. Siden regerings skiftet er der skåret markant ned i Da nmarks bidrag til den internationale arbejdsorganisation, ILO. Danmark må øge sit direkte engagement i ILO som et bidrag til at bekæmpe de negative sider af et mere og mere globalt arbejd  s- marked. Til nr. 609 Regeringens Konkurrenceredegørelse fra 2002 viser, at der er behov en stærkere konkurrenc   eindsats til fordel for danske forbrugere og udvikling af virksomhederne. Konkurrencerådets an alyser tyder på, at konkurrencen i Danmark ikke er så høj som i resten af Europa. Forbrugerpr  iserne, renset for afgifter, er fortsat højere i Danmark end i andre lande. Konkurrencestyrelsen slår fast, at intet tyder på, at k  valiteten af danske fødevarer, forbrugsarti kler, langvarige forbrugsgoder eller tjenesteydelser er højere end i vores nabolande, og at det sku lle kunne forklare det højere danske prisniveau. Socialdemokratiet vil øge bevillingen til Konku rrencestyrelsen med 13 mio. kr., bl.a. for at få afdækket konkurrencen på fødevareområdet. Rev isionen af konkurrenceloven forstærker behovet for en styrkelse af konkurrencemyndighederne, så lovens inte ntioner kan realiseres. Til nr. 610 Regeringens konsekvente nedprioritering af regional- og turismepolitikken har ført til forringede vilkår for regioner, der ikke fungerer i tæt fysisk samspil med København og Århus. Sociald emokraterne mener, at hele Danmark skal have udbytte af mulighederne i videnssamfundet. Den kommende reform af den kommunale struktur bør indeholde hensynet til en hensigtsmæssig udvikling i den regionale erhvervspolitik. Med større regioner og kommuner bliver der mulighed for at samtænke den regionale erhvervspolitik og effektivisere den regionale erhvervsservice, som mange virksomheder har stor glæde af. Det er vigtigt, at fremtidens regionale niveau bliver i stand til at bidrage til en bred erhvervsudvi  k- ling i samarbejde med regionens kommuner. Det er paradoksalt, at jo mere globaliseret verden bliver, desto større bliver behovet for et skarpt fokus på r  e- gionale og lokale forhold. Det gælder ikke mindst for erhvervs  - og beskæftigelsesp  olitikken. Flere og flere af de politisk bestemte forhold, der kan styrke erhvervslivets konkurrencemuligheder, ligger på og kræver et tæt samspil mellem mange politi kområder. For Socialdemokraterne er det vigtigt, at den regionale erhvervspolitik tænkes bredt, så elementer som a   r- bejdsmarkedspolitikken, infrastruktur, uddannelse, forskning og innovation står  centralt. Her skal stat, regio- 1 Politiken 29/11 2003.
ner, udkantsområder og kommuner spille sammen både om organisation og økonomi i udviklingen af v   i- densvirksomheder overalt i landet. Derfor ønsker Socialdemokraterne en prioritering af den regionale erhvervspolitik via en opfø  lgning med 100 mio. kr. af erhvervsredegørelserne for Jylland/Fyn, Storstrøm/Vestsjælland og Bornholm, ligesom vi ønsker en forstærket indsats i forhold til den regionale turismeudvikling. Til dette afsættes yde rligere 30 mio. kr. Til nr. 611 På energio mrådet startede regeringen med at fjerne stort set hele det øk  onomiske grundlag for en fremadrettet forskningsindsats. Til trods for at energiforskningen, som påpeget bl.a. af de øk  onomiske vismænd, er et af de mest effektive og rentable redskaber i dansk energipolitik. Det er siden lykkedes at sikre en vis forbedring af situationen for dansk energiforskning gennem flere aftaler med regeringen, hvor der samtidig blev skabt enighed om løsningen af andre pr oblemer i dansk energipolitik. Men der er stadig et massivt behov for at rette op på tilstanden og sikre grundlag for fornyet fremdrift i dansk energiforskning – også for at sikre muligheden for at tiltrække privat medfinansiering, som ellers går tabt. Derfor afsættes 50 mio. kr. ekstra til energiforskningsp  rogrammet. Heraf forbeholdes 10 mio. kr. til forskning i bedre udnyttelse af olieforekomsterne i de kalkholdige dele af den danske undergrund. Til nr. 612 Dansk energipolitik blev gennem halvfemserne konsekvent rettet mod en løsning af de sto- re miljøproblemer, der knytter sig til fortidens energiproduktion og energiforbrug, vig- tigst naturligvis de menneskeskabte globale klimaændringer. Resultatet er en solstråle- historie, der har givet global genlyd. Den vedvarende energi dækker nu næsten en tredje- del af Danmarks elforbrug. Samtidig er der skabt fornyet vækst, beskæftigelse og eksport – også i mindre begunstigede dele af landet. Alligevel var en af regeringens første handlinger en fuldstændig afvikling af det hidti- dige program for støtte til udnyttelse af vedvarende energi og andre energiøkonomiske projekter (UVE). De forbedringer, som Socialdemokratiet har gennemtvunget i forbindelse med aftaler om andre energipolitiske problemstillinger, er nyttige, men desværre ikke tilstrækkelige. En stærkere indsats er nødvendig, hvis vi skal høste frugterne af Dan- marks fremskudte placering – og skabe mulighed for en gentagelse af vindmølleeventyret i forhold til andre endnu ”umodne” VE-teknologier. Yderligere fremme af vedvarende energi og energibesparelser er desuden ikke alene per- spektivrigt, men også nødvendigt, hvis Danmark på reel vis skal indfri sine internatio- nale forpligtelser på klimaområdet. Derfor foreslås det at  øge støtten med 50 mio. kr. til udvikling og 50 mio. kr. til ud- nyttelse af vedvarende energiformer og energiteknologier som: vind, biomasse, solvarme, biogas, geotermi, varmepumper, brint, bølgekraft, miljøvenlig el- og varmeproduktion, energibesparelser samt bedre og renere udnyttelse af olie og naturgas. Til nr. 613 og 698 Mange multinationale virksomheder har drevet virksomhed i Danmark gennem mange år uden at betale skat her i landet. Forklaringen er, at virksomhederne har store muligheder for gennem lån og afregningspriser at flytte overskuddet til lande med lavere skat. Derfor skal der investeres i en langt mere effektiv ligning af de
store internationale selskaber. Socialdemokratiet foreslår, at der afsættes 60 mio. kr. i øget ligning. Det vil kunne give et nettoprovenu på 240 mio. kr. Til nr. 614 Som offer for en forbrydelse har man krav på erstatning, men efter Socia ldemokratiets opfattelse også mere end det. Man har også krav på en anstæ ndig behandling. I dag er sagsbehandlingstiden urimeligt lang. Ofre for kriminalitet venter måneder på at få deres ansøgning om erstatning b ehandlet ved Erstatningsnævnet. Vel og mærke efter at ofrene har været igennem en opslidende retssag. Af to omgange har regeringen på finansloven skåret i bevillingen til Erstatningsnævnet. Regeri ngen har efter lang tids debat om emnet forpligtet sig til at mindske sagsbehandlingstiden. Men også her er der behov for et sporskifte i den førte politik. Socialdemokratiet vil have ventetiden helt væk. Er man offer for en forbrydelse, skal man kunne få sin ansøgning om erstatning b  ehandlet med det samme. Til nr. 615 Datatilsynet har i de senere år fået stadig flere opgaver bl.a. som følge af informationssamfundets mange m   u- ligheder for registrering, informationsindsamling og samkøring af data. Dertil kommer en række nye intern   a- tionale opgaver. Behovet for at sikre borgernes retssikkerhed og privatliv vil fremover være stigende. Derfor foreslår Socialdemokratiet, at bevillingerne til Datatilsynet genopre ttes. Til nr. 616 I mange offentlige institutioner udøver offentligt ansatte vagtvirksomhed. Det paradoksale er, at de ikke  er omfattet af de uddannelseskrav, der er pålagt private vagter. Arbejdet og de situati oner, der skal håndteres, er de samme, og behovet for uddannelse er til stede. Socialdemokratiet foreslår derfor, at det uddannelseskrav, der har eksisteret siden 1987 til privat ansatte vagter, udvides til at omfatte offentligt ansatte vagtfunktionærer. Til nr. 617 Den oprindelige forsøgsordning med konfliktråd blev iværksat i 1994 og har vist sig at være en stor succes. Alle involverede partere har i en nylig evaluering udtrykt tilfredshed med forsøgene og deres delt agelse heri. Ofrene har især givet udtryk for det positive i at få mulighed for at udtrykke egen oplevelse af den forbryde   l- se, de har været udsat for. Bearbejdelsen af angst og vrede har givet en større t   ryghed i hverdagen. Det samme gælder muligheden for at modtage en undskyldning og oplevelsen af at se gerningsmanden forstå offerets s   i- tuati on. Socialdemokratiet foreslår derfor, at konfliktrådsordningen gøres permanent og landsdækkende, således at ofre for forbrydelser – uanset bopæl får mulighed for at benytte sig af konfliktråd ene.    Til nr. 618 Socialdemokratiet er konsekvent over for kriminaliteten - og dens årsager. Kriminalitet skal f orebygges. Det kræver en tidlig og sammenhængende indsats. I 1990´erne lykkedes det. Store dele af kriminaliteten faldt. SR- regeringen fik fat om årsagerne til kriminaliteten takket være et finmasket net af sammenhængende aktiviteter på uddannelses -, arbejdsmarkeds- og boligområdet. Det er derfor også med bekymring   for kriminalitetsudvik- lingen, at Socialdemokratiet betragter regeringens manglende vilje til at ivær  ksætte tiltag, der kan forebygge kriminalitet. Socialdemokratiet foreslår, at sagsbehandlingstiden for sager om kriminalitet begået af unge mellem 15 og 17 år reduceres væsentligt. I dag er sagsbehandlingstiderne hos politi, domstole, Kriminalforsorg og kommunale
sociale myndigheder for lange. Det strider mod basale samfundsinteresser, og hensynet til den enkelte unge, at kriminelle unge, inden de modtager dom for allerede begået kriminalitet, ofte har begået ny og omfattende kriminalitet. Derfor foreslår Socialdemokratiet en såkaldt ”30   -20 - 10-dages-model” for myndighedernes b e- handling af sager vedrørende 15 –17 - årige kr iminelle. Politiet skal have 30 dage til at bringe sagen for domstolene, som har maksimalt 20 dage til at afsige dom. De sociale myndigheder skal inden 20 dage følge op på den foreløbige handlingsplan, som de i dag skal udarbe   j- de senest 7 dage efter, at den unge kriminelle er identificeret af politiet. Kriminalforsorgen får 10 dage til at iværksætte afsoning eller samfundstjeneste. Og de sociale myndigheder får 10 dage til at få placeret den kr i- minelle unge på eksempelvis en sikret institut ion. I forlængelse heraf ønsker Socialdemokratiet at forst   ærke indsatsen over for de mest kriminelle unge. Enkelte af de meget kriminelle unge kan ikke rummes i den såkaldte Ungdomssanktion. Derfor foreslår Socialdem  o- kratiet, at ungeafdelingen på Ringe Statsfængsel udbygges med otte nye pladser. SSP-samarbejdet virker, hvis det prioriteres. Desværre prioriterer alle kommuner ikke samarbe  jdet lige højt. Ikke alle steder har politi, skole og sociale myndigheder forstået, at jo tættere de samarbejder, jo bedre bliver resultaterne. Socialdemokratiet foreslår derfor, a t kommunerne forpligtes til at etablere et kontinuerligt SSP- samarbejde. Et tættere samarbejde mellem politi og politikredsens kommunale sociale myndigheder vil kunne forstærke den lokale kriminalpræventive indsats. Socialdemokratiet foreslår derfor, at de   r i hver politikreds ansættes en tværkommunal medarbejder fra politikredsens kommunale socialforval  tninger. Målet er at sikre en tidligere og mere effektiv forebyggelse af ungdomskriminalitet og en hurtigere og mere præcis reaktion over for unge på vej ud  i problemer. Socialdemokratiet foreslår et nyt partnerskab til sikringen af mere trygge og levende lokalsamfund. Partne r- skabet skal udgøres af stat, kommuner, Landsbyggefo nden og boligselskaber. Målet er at etablere ”Projekt trygt og levende lokalsamfund”,  hvor der i fællesskab bygges flere bol  iger, sikres mere byfornyelse af den allerede eksisterende boligmasse og etableres beboerrådgivere i landets hårdest belastede boli  gområder. Belastede boligområder skal sikres et løft. Effekterne af 1990´ernes kvarter   løft af de mest belastede boligo m- råder har været gode. Boligomr   å derne har fået nyt liv, og trygheden er steget. Men meget mere kan gøres, og en hel del flere boligområder trænger til et boligsocialt løft. En indsats som efter Socialdemokratiets opfattelse bl.a. skal bæres af støtte til beboerrådgivere og netværksarbejdere i de mest udsatte boligomr å der. Til nr. 619 Succeskriteriet for en velfungerende Kriminalforsorg er færre gengangere i vore fængsler. B ehandlingen af de indsatte skal forbedres, så de  får bedre muligheder for en kriminalitetsfri tilv æ  relse efter endt afsoning. De nye muligheder for tidligere prøveløsladelse aktualiserer dette b  ehov. Socialdemokratiet mener, at alle indsatte skal starte afsoningen på en visitationsafdeling, hvor der som  udgangspunkt skal udarbejdes en individuel handlingsplan for hver indsattes afsoning. Målet hermed er større præcision i den samlede behandlingsin dsats. En meget stor del af de indsatte har, udover kriminalitet, også omfattende problemer med alkohol - og narko- misbrug. En mere succesfuld behandlingsindsats fordrer derfor en styrket alkohol- og narkomisbrugs behand- ling. Samtidig er det Socialdemokratiets opfattelse, at indsattes muligheder for at modtage undervisning under afsoning skal forbedres. Antallet af undervisningstilbud skal derfor udvides, så der sikres reelle muligh eder for bl.a. at færdiggøre grundskolen og forberede sig til en kompetencegivende ungdomsudda   nnelse. For at forhindre indsattes tilbagefald til kriminalitet skal der sikres et bedre udslusningsforløb fra vore fæng   s- ler. Kriminalforsorgen i Frihed spiller her en vigtig rolle som tilsynsførende, som kontaktperson og v ejleder for et nyt og kriminalitetsfrit liv for tidligere indsatte. Men ressourcerne til arbejdet i Kriminalforsorgen i Fri- hed er for få. Socialdemokratiet mener derfor, at Kriminalforsorgen i Frihed skal styrkes. Arbejdet her er a f- gørende for endelig succes med Krimina lforsorgens samlede arbejde for færre gengangere i vore fængsler og dermed færre ofre for ny kr  iminalitet.
Til nr. 620 Regeringen har skabt kaos i Kriminalforsorgen. Antallet af dømte kriminelle på fri fod, som venter på afs   o- ning, er eksploderet. Mere end 5.000 dømte kriminelle venter på afsoning. Aldrig har så mange dømte krim i- nelle ventet så længe på afsoning . I gennemsnit venter de dømte kriminelle i ni måneder på at afsone d   eres straf. Samtidig er antallet af tilfælde af vold, trusler og overfald mod ansatte i Kriminalforsorgen steget dramatisk. Og risikoen for førtidspensionering i en meget tidlig alder er  mange gange større end for gennemsnittet af lønmodt agere. Socialdemokratiet har støttet regeringens skærpelser af straffeloven. Derfor er straffen for vold, voldtægt, na r- ko - og organiseret kriminalitet nu skærpet med meget brede flertal i Folketinget. Men   Socialdemokratiet har hver gang advaret mod det kaos, regeringen nu har kastet Kriminalforsorgen ud i. Regeringen har mistet kontrollen med udviklingen i Kriminalforsorgen. Kontrollen skal genetableres. En væ- sentlig forudsætning er, at overbelægningen redu ceres. Derfor mener Socialdemokratiet, at der skal etableres 250 nye pladser i Kriminalforsorgen.    Til nr. 621 Vi ved, at daginstitutioner spiller en afgørende rolle i bruddet med den neg ative sociale arv. Vi ved, at nogle institutioner har flere og større udfordri nger på dette område end andre, og vi ved, at det ofte er de samme daginstitutioner, som har størst personalegennemstrømning, de dårligste faciliteter og flest ufaglærte. Derfor ønsker vi at målrette 500 mio. kr. mere årligt til dagtilbud   sområdet. Midlerne skal målrettes de institutioner, som har flest udfordringer, hvilket kan gøres ud fra samme principper som puljer til kvarterløft, skoleløft og lignende. Vi ønsker at giver real istiske muligheder for at løse den opgave, alle taler om. Til nr. 622 De seneste års enorme nedskæringer af byfornyelsen er på alle måder urimelige. Der skal fortsat løftes mass i- ve opgaver. Mange mennesker er henvist til en bolig uden tidssvarende installationer som toilet og bad. Sam- tidig er der ledige bygningshånd værkere. Der skal afsættes nye midler til kvarterløft. Erfaringerne med de hidtil gennemførte kvarterløft sprojekter har vist, at man med en samlet plan for et boligområde er i stand til at vende en meget negativ udvikling. Fremtidens bystruktur bør være bæ redygtig –  såvel socialt, økonomisk og miljømæssigt og dermed en for mennesker sund, oplevelsesrig og meget lidt miljøbelastende bystruktur. Derfor afsættes 3 mio. kr. af de sa   m- lede midler til byfornyelse og kvarterløft til videreudvikling af vore bygnin ger og byer hen imod bæredygti  g- hed. Til nr. 623 Regeringens handlingsplan for mennesker med handicap har været skuffende. Derfor er det nø   dvendigt med en klar plan for udbygning af indsatsen for mere ligeværd og tilgængelighed for mennesker med handicap . Socialdemokraterne vil fremlægge en flerårig handicapplan i 2004 med klare mål og økonomi. Til nr. 624
Daginstitutionerne gør det naturligvis ikke alene. Derfor skal der tilføres 90 mio. kr. til støtte for sårbare børn og udsatte familier til fx sundhedsplejersker, familiebehandling osv., jf. Socialdemokraternes udspil til brud- det med den negative sociale arv ”Gi’ a lle børn en chance”. Til nr. 625 Socialdemokratiet kæmper for, at der skal være mere omsorg i hjemmeplejen med et fokus på udvikling, hel- bred og forebyggelse. Hidtil har regeringen alene været optaget af, at kommunerne etablerede mere eller mindre bureaukratiske fritvalgsordninger i ældreplejen. Regeringen har a  fsat 500 mio. kr. til etableringen af disse fritvalgsordninger. Samtidig må  det konstateres, at mange kommuner har sparet ganske betydeligt på hjemmehjælpsudgifterne. Således er udgifterne til hjemmehjælp siden regeringsskriftet kun steget med 135 mio. kr., selvom der er bl   e- vet flere ældre. Socialdemokratiet foreslår, at der her o g nu afsættes yderligere 200 mio.kr. til målrettet at forbedre hjemm   e- hjælpen. Ældres økonomi har igennem de seneste år været meget diskuteret. En fo lkepensionist uden egen opsparing har en ganske beskeden levefod. Regeringen har indført en ældrecheck    – og har senest i foråret 2004 udvidet antallet af modtagere. Socialdemokratiet er enig i, at de dårligst stillede folkepensionister har brug for en øk  o- nomisk håndsrækning    – men vi foretrækker, at ældrechecken indbygges som en del af det almindelige offen t- lige pensionssystem. Det vil have den fordel, at førtidspensionister også vil blive berettiget til forbedri  ngen. Socialdemokratiet har foreslået, at der i forbindelse med en skattereform sikres finansiering til at løfte den indkomstafhængige del af pensionen   –   pensionstillægget   – svarende til ældrecheckens størrelse. Til nr. 626 Der skal skabes mere helhed i indsatsen i forhold til de udsatte gruppers forskellige problemstillinger. Det er nødvendigt at have øje for, at målet om et selvforsørgende arbejde for nogle mennesker på kort sigt ikke er realistisk. Derfor skal vi have en mere helhedsorienteret og målrettet aktiverings - og behandlingsindsats, der i højere grad tager udgangspunkt i den enkeltes individuelle situation. Derudover handler det også om at fo  r- bedre behandlingstilbuddene, bl.a. når det drejer sig om at have garanti for at kunne få behandling for sit mi  s- brug, også når dette er alkohol, og når man er under 18 år. Til nr. 627 Der afsættes en ramme på 40 mio. kr. til det boligsociale arbejde, he   raf 25 mio. kr. til belastede boligområder. Indsatsen skal blandt andet rettes mod de lidt større børn og unge med en styrket koordinering af indsatsen og tilbuddene fra fritidshjem, klubberne, skolen, idrætstilbuddene og den øvrige boligsociale in   dsats. I mange by- og boligområder er de lokale, sociale netværk alt for svage. Mennesker er ensomme. Det gælder fx psykisk syge, handicappede og æ  ldre, der kan have brug for mere social kontakt og en hjælpende hånd. Socialdemokratiet foreslår afsat en 10 mio. kr. -pulje, som frivillige organisationer, kommuner og boligselska- ber kan søge til en social in dsats. Der er ikke en egentlig registrering af handicapegnede boliger i de enkelte almene boligselskaber. Derved begrænses mennesker med handicap i valgmulighederne   på boligmarkedet, og boligmassen udnyttes ikke o p- timalt set i forhold til de handicappede. Derfor skal der iværksættes en registrering af handicapegnede boliger i den almene sektor. Der afsættes 5 mio. kr. he  rtil. Til nr. 628