Til lovforslag nr. L 1________Folketinget 2004-05______________________________________      Ændringsforslag stillet af Det Radikale Venstre den 26. november 2004 Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen O M T R Y K Til § 6 Udenrigsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Bistand til udviklingslandene 6.31.  Fællesudgifter 561) Af RV Ny konto 69.  Pulje til genopbygning af udviklingsbistand  .... F 1.000,0 - Danmarks bistand til verdens fattigste lande skal gradvist genopbygges til 1 pct. af BNP 562) Af RV Som nyt aktivitetsområde indsættes ”6.40.  Den Globale Ramme og som ny konto heri indsættes: 01.  Den Globale Ramme  .............................. F 500,0 - Som erstatning for MIFRESTA-rammen, som regerin- gen har fjernet ved forligsbrud, etableres Den Globale Ramme, som har til formål at finansiere globale initiativer vedr. sundhed, miljø, fred og stabilitet samt demokratifremme. Rammen skal op- gøres separat fra ulandsbistanden” Nummereringen af ændringsforslagene er sket efter finansministerens ændringsforslag nr. 1-416 og 500-560, Den Nordatlantiske Gruppes ændringsforslag nr. 417, Kristendemokrater- nes ændringsforslag nr. 418-454, Socialistisk Folkepartis ændringsforslag nr. 455-466 og Enhedslistens ændringsforslag nr. 467-499.
Til § 8 Økonomi- og Erhvervsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 8.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering (Driftsbev.) ..........F 3,5 - 563) Af  RV  .............................................ÆF -400,0 - Besparelse på erhvervsstøtte,  som skal gennemfø- res på konti vedr. erhvervsfremme, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hjemmeservice, regionaludvik- ling, turisme, søfart samt dækning af kuldioxid- afgift
Til § 11 Justitsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 11.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering (Driftsbev.) ..........F 11,6 - 564) Af  RV  .............................................ÆF -170,0 - Der indarbejdes en besparelse som følge af pro- duktivitetskrav på 2 pct. i politiet og rationa- liseringer som følge af færre politi- og rets- kredse 565) Af RV Ny konto 80.  Retspolitiske initiativer ....................... F 50,0 - Der afsættes ekstra ressourcer til at nedbringe sagsbehandlingstiden ved domstolene, til at forbedre ordningen med konfliktråd m.m. Politivæsenet 11.23.  Politi 02.  Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas, køreprøver og kørekort m.v. ...................................F 93,0 1.810,0 566) Af  RV  .............................................ÆF - 100,0 Information om placeringen af politiets fartkon- trol ophæves – lov er lov, og lov skal holdes. Der forventes et merprovenu fra flere bøder
Til § 15 Socialministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 15.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering .......................F -833,5 - 567) Af  RV  .............................................ÆF -50,0 - Der gennemføres besparelser på diverse puljer, herunder tilskud til kommunale kvalitetsstandar- der, pædagogiske læreplaner, omstillingsinitiati- ver, forældreprogrammer m.v. Støtte til boligbyggeri, byfornyelse og boligområder 15.51.  Alment boligbyggeri 07.  Indtægter fra Landsbyggefonden .....................F - - 568) Af RV  .............................................ÆF - 200,0 I perioden 2005-2007 bidrager Landsbyggefonden med årligt 200 mio. kr. til ydelsesstøtte i det almene byggeri. Samtidig reduceres statens udgif- ter tilsvarende Øvrige bistandsordninger 15.75.  Særligt udsatte grupper 569) Af RV Ny konto 36.  Forebyggelsesprogram for gravide i risikogrupper (Reservationsbev.) .............................. F 25,0 - Som led i indsatsen for at mindske den negative sociale arv iværksættes et tværfagligt forebyg- gelsesprogram for gravide og nye mødre, som til- hører særlige risikogrupper. Dermed forbedres mu- lighederne for, at deres børn får en bedre start på livet. Sociale pensioner 15.81.  Folkepension 01.  Folkepension, LB 385 2000 (Lovbunden) ..............F 71.643,8 - 570) Af  RV  .............................................ÆF 2.160,0 - De svageste folkepensionisters økonomiske vilkår forbedres med 3,3 mia. kr. Som led i finansieringen afskaffes den supplerende pensionsydelse
Til § 16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 16.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering .......................F -143,0 - 571) Af RV  .............................................ÆF -300,0 - Ved at udskrevne patienter i en periode får ret til at købe medicin via sygehusene, realiseres besparelse på udgifter til medicintilskud Forebyggelse 16.21.  Forebyggelse 02.  Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse (tekstanm. 101) (Reservationsbev.) ............................F 26,6 - 572) Af  RV  .............................................ÆF 20,0 - Der afsættes midler til tilskud til konsultation hos diætister som led i forebyggelse af fedme 573) Af RV Ny konto 50.  Madordning i grundskolerne  ..................... F 5,0 - Alle skolebørn skal have mulighed for at købe et billigt og sundt måltid til frokost i deres sko- le. Der afsættes midler til rådgivning og vejled- ning af kommuner, som vil etablere kantinetilbud Sygehuse m.v. 16.51.  Sygehuse 57.  Rehabilitering af torturofre (Reservationsbev.) ....F - - 574) Af  RV  .............................................ÆF 30,0 - Der afsættes ekstra ressourcer for at styrke be- handlingskapaciteten af traumatiserede flygtninge i flere amter. Dermed sikres også et bedre grund- lag for flygtninges integration 64.  Tilskud til influenzavaccination (Reservations- bev.) ..............................................F 30,0 - 575) Af  RV  .............................................ÆF -30,0 - Tilskud til gratis influenzavaccination afskaf- fes, jf. omlægning af brede støtteordninger til fordel for markante forbedringer for de økonomisk dårligst stillede folkepensionister 72.  Pulje til at øge behandlingskapaciteten i sund- hedsvæsenet (tekstanm. 107) (Reservationsbev.) .....F 1.246,0 - 576) Af  RV  .............................................ÆF -80,0 -
Den aktivitetsafhængige pulje til merbehandling reduceres for at finansiere en styrket indsats vedr. andre prioriterede formål 76.  Forbedring af forholdene for mennesker med sinds- lidelser (tekstanm. 101) (Reservationsbev.) ........F 122,4 - 577) Af  RV  .............................................ÆF 25,0 - Der afsættes ekstra midler til at styrke de rets- psykiatriske tilbud Tilskud til kommuner m.v. 16.91.  Tilskud til kommuner (tekstanm. 108, 109 og 110) 11.  Kommunerne (tekstanm. 114, 115, 116, 118, 119, 120, 121 og 122) (Lovbunden) .......................F 33.618,3 175,3 578) Af  RV  .............................................ÆF -300,0 - Bloktilskuddet til kommunerne reduceres, jf. iværksættelse af enstrenget skatteligning. Bespa- relsen fastsættes til 300 mio. kr. i 2005 og mål- rettes til grundforskningsformål
Til § 17 Beskæftigelsesministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 17.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering (Driftsbev.) ..........F - - 579) Af  RV  .............................................ÆF -200,0 - Der gennemføres en besparelse på statens udgifter til ATP-bidrag. Fremover skal modtagere af efter- løn og delpension selv betale eget ATP-bidrag, og staten skal ikke betale ATP-bidrag for modtagere af uddannelsesgodtgørelse
Til § 18 Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 18.11.  Centralstyrelsen 01.  Departementet (tekstanm. 106) (Driftsbev.) .........F 136,2 - 580) Af  RV  .............................................ÆF 5,0 - Der afsættes midler til udsendelse af personale til danske repræsentationer i udlandet for at styrke indsatsen mod tvangsægteskaber 79.  Reserver og budgetregulering .......................F 25,1 - 581) Af  RV  .............................................ÆF 5,0 - Der afsættes en pulje på 5 mio. kr. til initiati- ver for at fremme ligestilling og bekæmpe diskri- mination samt til at gennemføre en udredning om etablering af et klagenævn vedr. familiesammenfø- ring Integration 18.31.  Introduktionsprogram og danskundervisning 01.  Introduktionsprogram m.v. for udlændinge (Lovbun- den) ...............................................F 1.275,1 - 582) Af  RV  .............................................ÆF 325,0 - Der tages højde for, at overholdelse af de inter- nationale konventioner vil medføre flere tilla- delser til familiesammenføring end forventet pr. august 2004. Dette kan betyde større udgifter til integrationsprogram m.m. Samtidig afskaffes den særlige lave starthjælp, hvorefter nye flygtninge m.v. igen kan modtage introduktionsydelse svaren- de til niveauet for kontanthjælp før lovændringen pr. 1. juli
Til § 19 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 19.11.  Centralstyrelsen (tekstanm. 7 og 157) 583) Af RV Ny konto 80.  Pulje til styrkelse af grundforskning  .......... F 600,0 - For at opfylde den fælles EU-målsætning om mere forskning (3 pct. af BNP i 2015) afsættes ekstra 600 mio. kr. til fri grundforskning på universi- teter og højere læreanstalter 584) Af RV Ny konto 81.  Pulje til styrkelse af sektorforskning m.v.  .... F 150,0 - Der afsættes ekstra midler til en styrket forsk- nings- og udviklingsindsats, især vedr. biotekno- logi, miljøfremmede stoffer og vedvarende energi samt etniske minoriteter m.v. 585) Af RV Ny konto 82.  Nye digitale initiativer  ....................... F 50,0 50,0 Der er behov for initiativer vedr. åbne software standarder. Initiativerne finansieres ved omprio- ritering på konti relateret til forskellige IT- tiltag (jf. Finansministeriet, Økonomi- og Er- hvervsministeriet og Videnskabsministeriet) 586) Af RV Ny konto 83.  Afvisning af tvungen universitetsstyreform  ..... F -60,0 - De afsatte midler til implementering af den tvungne styreform for universiteterne afskaffes
Til § 20 Undervisningsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Administration m.m. 20.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering (Driftsbev.) ..........F 0,4 - 587) Af  RV  .............................................ÆF -30,0 - For at finansiere prioriterede aktiviteter på ud- dannelsesområdet gennemføres besparelser på for- skellige puljer, herunder tilskud til ungdomsud- veksling 588) Af RV Ny konto 80.  Pulje til uddannelsesinitiativer  ............... F 175,0 - Puljen målrettes initiativer vedrørende efterud- dannelse af folkeskolelærere (i alt 225 mio. kr. i 2005-08, heraf 75 mio. kr. i 2005), modersmåls- undervisning (40 mio. kr.) samt folkeoplysning og voksenuddannelse, herunder Folkeuniversitetsvirk- somhed (60 mio. kr.) 589) Af RV Ny konto 81.  Pulje til særlige uddannelsesinitiativer  ....... F 25,0 - Puljen anvendes til at støtte konkrete aktivite- ter på uddannelsesområdet, herunder Kaospilot- uddannelsen, Statens Pædagogiske Forsøgscenter, statsstipendier til udenlandske ingeniørstuderen- de, uddannelse af tolke m.v. Der skal være over- førselsadgang til § 19 590) Af RV Ny konto 82.  Pulje til taxameterformål  ...................... F 300,0 - Puljen anvendes til at imødegå de seneste års be- sparelser på taxametertilskud til uddannelsesfor- mål. Der er overførselsadgang til § 19
Til § 21 Kulturministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 21.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering (Reservationsbev.) ....F 11,9 - 591) Af  RV  .............................................ÆF 160,0 - Der afsættes en pulje til fordeling blandt flere prioriterede kulturformål, herunder Kunstrådet, kulturskoler, børnekonsulenter, arbejdslegater for yngre kunstnere samt iværksættelse af en tea- terreform
Til § 23 Miljøministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 23.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering .......................F - - 592) Af  RV  .............................................ÆF 20,0 - Der gennemføres besparelser på erhvervsstøtteord- ninger 593) Af RV Ny konto 81. Miljøinitiativer  ............................... F 200,0 - Der etableres en pulje til at styrke indsatsen vedr. risikovurdering af farlige kemikalier, bed- re vandkvalitet og vandforsyning, forbedring af naturplejen, mere skovrejsning m.v. 594) Af RV Ny konto 82. Naturparker(anlægsbev.)  ........................ F 450,0 - Der etableres en investeringspulje til statslig medfinansiering af køb af arealer til naturparker sammen med interesserede private, kommuner og am- ter samt aftaler om ekstensiv landbrugsdrift
Til § 24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 24.11.  Centralstyrelsen (tekstanm. 115) 79.  Reserver og budgetregulering (Driftsbev.) ..........F 1,0 - 595) Af  RV  .............................................ÆF -15,0 - Besparelse på erhvervsstøtte, som primært skal udmøntes på konti vedrørende etablering af læhegn og konsulentordninger 596) Af RV Ny konto 80.  Tilbageførsel af pesticidafgifter stoppes  ...... F -350,0 - Den direkte tilbageførsel af afgiftsprovenuet til erhvervet ophører. I stedet anvendes provenuet til at medfinnsiere fri grundforskning på univer- siteterne
Til § 27 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Generelle familie- og børneforhold 27.22.  Børnetilskud 14.  Tilskud til særlige grupper af børn (Lovbunden) ....F 120,5 - 597) Af RV  .............................................ÆF 5,0 - Tilskud til adoptivforældre forhøjes med 5.000 kr.  (5 mio. kr.)
Til § 28 Trafikministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Vejtrafik 28.21.  Veje 21.  Anlæg til fremme af sikkerhed og miljø (Anlægs- bev.) ..............................................F 87,9 4,3 598) Af  RV  .............................................ÆF 100,0 - Der er behov for at styrke trafiksikkerheden og mindske støjbelastningen. Der afsættes ekstra midler bl.a. til målrettet indsats mod de mange ”sorte pletter” på vejnettet, hvor der desværre er mange trafikofre, samt til at mindske støjbe- lastningen på udsatte områder
Til § 35 Generelle reserver B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Reserver mv. 35.11.  Reserver mv. 03.  Puljer til nye initiativer mv. .....................F 700,0 - 599) Af  RV  .............................................ÆF -300,0 - De afsatte midler til fuld børnepasningsgaranti (100 mio. kr.) og den udisponerede anlægsreserve (200 mio. kr.) prioriteres til andre initiativer 22.  Fleksible mekanismer ...............................F 200,0 - 600) Af  RV  .............................................ÆF -200,0 - Regeringens initiativer vedr. køb af ”varm luft” for at løse Danmarks problemer med udslip af CO2 afvises 601) Af RV Ny konto 60.  Budgetregulering vedr. aldersbetingede ydelser  . F -2.600,0 - Besparelsen skal udmøntes ved at beskære særlige aldersbetingede ydelser og fjerne tilskuddet til mere administration vedr. hjemmehjælp. Besparel- sen anvendes til at forbedre vilkårene for de økonomisk dårligst stillede folkepensionister 602) Af RV Ny konto 70.  Budgetregulering vedr. pasning af egne børn  .... F - 200,0 Der er indarbejdet en besparelse i forbindelse med ophævelse af lovgivning om tilskud til pas- ning af egne børn. Selv om ordningen ikke er bel- vet den succes, som regeringen håbede, forventes der er merskatteprovenu på 200 mio. kr. ved en afskaffelse 603) Af RV Ny konto 80.  Budgetregulering vedr. gyldige fordringer  ...... F - 100,0 Ved at effektivisere indsatsen for at inddrive gyldige fordringer på ikke-betalt skat kan der påregnes et merprovenu på 100 mio. kr. 604) Af RV Ny konto 81.  Budgetregulering vedr. fælles indkøb  ........... F - 100,0 Ved koordinering af statens indkøb af IT og tele- foni kan der realiseres en besparelse på mindst 100 mio. kr. i 2005
Til § 38 Skatter og afgifter B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Skatter på indkomst og formue 38.11.  Personskatter 01.  Personskatter (tekstanm. 100 og 107) ...............F - 77.922,0 605) Af  RV  .............................................ÆF - 75,0 Der budgetteres med en merindtægt som følge af afrunding ved skattebetalinger 38.12.  Børnefamilieydelse 01.  Børnefamilieydelse .................................F 12.950,0 - 606) Af  RV  .............................................ÆF 180,0 - Der genindføres fuld regulering af børnefamilie- ydelsen fra og med 2005 38.13.  Selskabsskatter m.v. 607) Af RV Ny konto 79.  Budgetregulering  ............................... F - 2.000,0 Skatteelementerne i regeringens erhvervspakke fra 2002 afvises grundet for snævert fokus. Der er tale om en éngangsindtægt, som anvendes til at nedbringe den statslige gæld og til naturformål
Det Radikale Venstres bemærkninger Generelle bemærkninger Det Radikale Venstre fører en ansvarlig økonomisk politik, hvor gælden afvikles. Derfor har Det Radikale Venstre præsenteret et fuldt finansieret finanslovsudspil. Finansministeriet har beregnet, at det radikale fina  ns- lovsudspil medfører en udgiftsvækst på 0,6 procent. Dermed er Det Radikale Venstres finanslovsudspil fo r- mentlig det mest ansvarlige finanslovsudspil noget oppositionsparti har begået i nyere tid. Det Radikale Venstre tror ikke på, at regeringen er i stan d til at overholde 2010-målsætningerne i praksis. R   e- geringen er med de nuværende prioriteringer ikke i stand til at nedbringe gælden til 22 -23 pct. af BNP i 2010. Vi savner klare svar på, hvordan regeringen vil skabe 50 -60.000 flere arbejdspladser inden 20 10, hvis de øk o- nomiske målsætninger skal overholdes. Hvis de målsætninger ikke overholdes, er der ikke noget grundlag for de skattelettelser, som regeringen og Dansk Folkeparti har bevilget. Det Radikale Venstre har fremlagt sit eget forslag til skattereform, der markant sænker skatten på arbejde, og som kan skabe op mod 50.000 ekstra a   r- bejdspladser. Regeringens skattestop er en forkert idé. Det er en spændetrøje, der forhindrer nytænkning i skattepolitikken. Det Radikale Venstres forslag til skattereform vil forenkle skattesystemet, så borgerne selv kan beregne deres egen skat. Regeringen har med finanslovsaftalen brudt sit eget skattestop. Der står på side 26 i finanslovsaft  a- len: ”Parterne ønsker med indførelsen af en tillægsafgift på alkoholsodavand at se nde et klart signal til de un- ge om at undgå et tidligt alkoholforbrug.” Denne afgiftsforhøjelse er i lodret modstrid med regeringens hidtidige definition af skattestoppet. Og når reg  e- ringen kan bryde sit eget skattestop med den begrundelse, at der skal gø res noget ekstra for folkesundheden, burde regeringen også have det fornødne politiske mod til at gøre op med skattestoppet og skabe op mod 50.000 ekstra arbejdspladser. Det Radikale Venstre har fremlagt sit eget udspil til finanslov. Hvis Det Radikale Venstre havde 90 mandater, ville vi sænke skatten på arbejde, investere mere i uddannelse og forskning samt i Danmarks internationale indsats i forhold til bekæmpelse af global fattigdom og til miljøbistand. Det Radikale Venstre foreslår også fuldt finansierede reformer på miljøområdet, herunder oprettelse af naturparker. Regeringen og Dansk Folkeparti har i forbindelse med finansloven for 2004 og aftalen om flere i beskæftige  l- se (marts 2004) gjort den såkaldte ældrecheck permanent og har udvidet modtagerkred   sen – selvom regeri   n- gen oprindeligt sagde, at der var tale om en 1-årig udgift. Det Radikale Venstre vil gennemføre en målrettet forbedring af de økonomiske vilkår for de svageste ældre med over 3 mia. kr. Men vi mener, at de bedst sti l- lede ældre skal være med til at finansiere forbedringer for de svagest stillede ældre. Vi vil finansiere vores forslag gennem besparelser på flere aldersbetingede ydelser, herunder ydelser der gives til pensionister uanset indkomstgrundlag, ved at afskaffe den såkaldte ældrec   heck og ved at afskaffe den bureaukratiske ordning for frit valg af hjemmehjælp. Forslaget indeholder ingen konkret model for udmøntning, da det kræver en større fordelingsmæssig analyse at sikre, at omlægningen får det rette sigte. Regeringen fremlagde et forslag til finanslov, som var fyldt med positive pressevinkler, men som fortsatte den kortsigtede politik. En ny forskningsfond med et tocifret milliardbeløb i kassen lyder flot. Men begejstringen forsvinder, når sandheden er, at der kun vil være et besk   edent afkast i flere år, at indbetalingerne strækkes over mange år, og at forskerne nu skal søge hos endnu en cigarkasse. Og frem for alt: bevillingerne til fors  k- ning vil fortsat udgøre en faldende del af bruttonationalindkomsten. Det er ikke godt nok. Flere penge til naturformål lyder flot. Men begejstringen forsvinder, når sandheden er, at der er skåret flere milliarder forinden, og at godt halvdelen af de nye millioner kommer fra EU. Fuld pasningsgaranti lyder flot. Men begejstringen forsvinder, når sand heden er, at de afsatte millioner slet ikke kan dække det økonomiske behov, og at regeringen på den måde forsøger at tage æren for, at man i de fleste kommuner allerede har indført pasningsgaranti eller er i fuld gang allerede.
Statsministerens indbydelse til et bredt samarbejde lyder flot fra Folketingets talerstol. Men begejstringen for- svinder, når sandheden er, at regeringen slet ikke viste vilje til reelle forhandlinger. Det Radikale Venstre fik indflydelse på den brede politiske aftale om forskningsbe villingerne i de næste fire år, men vi beklager, at regeringen slet ikke ønskede at diskutere mulighederne for at øge bevillingerne ud over niveauet fra finanslovsforslaget. Det betyder, at det bliver meget vanskeligt at opfylde de fælles EU  - målsætninger p   å forskningsområdet, som skal styrke Europas konkurrenceevne. Det Radikale Venstre indgik en aftale på kulturområdet, hvor det lykkedes at tilføre flere midler til radikale mærkesager som musik og design, men vi ønsker fortsat en styrket indsats på kulturo mrådet. Danmark skal leve af sin kreativitet og innovationsevne. Regeringen sparede i sin første finanslov 1,5 mia. kr. på ulands  - og miljøbistanden, overførte pengene fra ve  r- dens fattigste til de danske sygehuse og sagde, at der var tale om en éngangsbevilling i 2002. Denne engangs- besparelse blev til en permanent besparelse, da regeringen valgte reelt at fastfryse ulandsbistanden på det r e- ducerede niveau i 2003. I 2005 fortsætter regeringen sin politik med at styre efter FN’s bistandsmålsætning på 0,7 pct. af BNI, som Danmark snart vil nå  ned på, hvis kursen fortsætter. De mange nye temaer og initiativer på det internationale områder lyder flot, men begejstringen forsvinder, når sandheden er, at den langsigtede bistand igen bliver beskåret. For at det ikke  skal blive for pinligt, har rege- ringen afsat et beskedent ekstra beløb til bekæmpelse af hiv/aids. Og hvad så med de mange ekstra penge til sygehusene. 3½ mia. kr. til at bekæmpe ventelister lyder flot, men begejstringen forsvinder, når sandheden er, at ve ntetiden er forkortet med 14 dage ifølge anerkendte eksperter. Der er fortsat problemer med, at regeringens økonomiske puljer til sygehusene fungerer bureaukratisk og fo r- vrider lokale muligheder for prioritering. Det samme gælder de afsatte midler til hjem  mehjælp til de ældre, hvor en stor del af puljen bliver spist op af bureaukrati. Regeringen har valgt at udskyde selv de mest nødvendige reformer til fremtiden. Det har en pris at udskyde væsentlige og relevante beslutninger. Jo længere man venter, jo høje re bliver prisen. Regeringens finanslovforslag var kort sagt et skuffende produkt fra en uambitiøs regering, der tydeligvis har dekreteret reformpause og nu blot sidder for at sidde. Det var overordentlig småt med de fremadrettede fo r- slag. Det Radikale Venstre stiller derfor - i hovedtræk      følgende ændringsforslag til finansloven: Danmarks bistand til de fattigste lande i verden skal forøges med henblik på, at udviklingsbistanden svarer til 1 pct. af BNI. Det Radikale Venstre afsætter i 200  5 ekstra 1 mia. kr. for at indlede en gradvis genopbygning. Regeringen har begået forligsbrud og har helt uden reel dialog afskaffet MIFRESTA -rammen. Det Radikale Venstre foreslår derfor, at der etableres en ny ramme med Danmarks bidrag til at finansiere globale initiati ver vedr. sundhed, miljø, fred og stabilitet samt demokratifremme. ”Den Globale Ramme” skal opgøres separat fra udviklingsbistanden. Der afsættes 500 mio. kr. i 2005 og rammen skal gradvist opbygges til at udgøre ½ pct. af BNI. Det Radikale Venstre afsætt  er ekstra midler til forskning og de videregående uddannelser, fordi der er behov for et yderligere løft, hvis Danmark skal opfylde den fælles EU   -målsætning om et forskningsniveau svarende til 3 pct. af BNP i 2015. Vi afsætter midler til efteruddannelse af   lærere for at forbedre grundlaget for folk  e- skolens undervisning, til at genindføre kommunernes forpligtelse til at tilbyde en kvalificeret modersmålsu  n- dervisning for tosprogede børn og til at mindske brugerbetalingen på folkeoplysning og voksenuddannelse. Der er et stort behov for at efteruddanne de borgere i Danmark, der har den korteste uddannelse. En række støtteordninger for erhvervslivet og kandbruget bliver beskåret for at finansiere en større satsning på forskning og uddannelse. Andre ordninger ænd  res eller ophæves som led i finansieringen af lavere skat på arbejde i Det Radikale Venstres forslag til skattereform. Det Radikale Venstre har desuden en række konkrete ændringsforslag med henblik på at styrke folkesundh e- den, forbedre indsatsen mod farlige kemikalier, styrke trafiksikkerheden og forbedre grundlaget for et mange- sidigt kulturliv. Det Radikale Venstre ønsker ikke, at statens engangsindtægter fra salg af statslige aktiver skal anvendes til at finansiere en ny forskningsfond. Vi vil gennem vores ændringsforslag prioritere engangsindtægter til at ne d- bringe statens gæld.
B e m æ r k n i n g e r Til nr. 561 Det Radikale Venstre ønsker at genoprette Danmarks engagement i verden. Derfor foreslås udviklingsbista  n- den øget med 1 mia. kr. Det Radikale Venstre ø  nsker over de kommende år en fortsat genopretning, så bista  n- den atter udgør 1 pct. af BNI. Til nr. 562 Det Radikale Venstre ønsker at genoprette Danmarks engagement i verden. Derfor foreslås afsat 500 mio. kr. til en global ramme som erstatning for den nedlagte MIFRESTA-ramme. Det Radikale Venstre ønsker over de kommende år gradvist at opbygge Den Globale Ramme med den målsætning, at rammen på sigt skal udgøre 0,5 pct. af BNI. Rammen skal anvendes til at finansiere globale initiativer vedr. sundhed, miljø , fred og stabi- litet samt demokratifremme. Rammen skal opgøres separat fra ulandsbistanden. Til nr. 563 Det Radikale Venstre mener, at støtten til erhvervslivet skal begrænses. Til gengæld skal der arbejdes for be d- re rammevilkår i form af lavere persons katter, veluddannet arbejdskraft m.v. Til nr. 564 Politiet skal forøge sin produktivitet med 2 pct. årligt i lighed med andre dele af den statslige sektor. Samtidig indarbejdes besparelser på Justitsministeriets område, da færre politi - og retskredse vil medføre rationalis e- ringsgevinster. Til nr. 565 Det afsættes ekstra midler til særlige retspolitiske initiativer, herunder kortere sagsbehandlingstid ved domst o- lene, forbedring af ordningen med konfliktråd m.m. Til nr. 566 Det er en del af regeringens politik, at politiet skal oplyse bilisterne om, hvor der vil blive foretaget fartkon- trol. Politiets informationsindsats skal ophøre, hvorefter der kan forventes flere bødeindtægter. Lov er lov, og lov skal holdes. Til nr. 567 Der skal gennemføres bes parelser på en række bureaukratiske tiltag, herunder det særlige tilskud til komm u- nernes udarbejdelse af skriftlige kvalitetsstandarder. Opgaven er en almindelig kommunal driftsopgave og bør
løses inden for kommunernes almindelige budgetter. Derudover afsk affes tilskud til pædagogiske læreplaner m.v. Til nr. 568 Landsbyggefonden skal i 3 år bidrage ekstraordinært til at medfinansiere ydelsesstøtte til almennyttigt boli g- byggeri. Samtidig reduceres statens udgifter tilsvarende, hvorved der skabes grundlag for en offentlig bespa- relse. Til nr. 569 Det Radikale Venstre ønsker at reducere risikoen for negativ social arv. Derfor foreslås iværksat et landsdæ k- kende tværfagligt forebyggelsesprogram for gravide og nye mødre, som tilhører særlige risikogrupper. D er- med forbedres mulighederne for, at deres børn får en bedre start på livet og ikke skal starte med dårlige odds p.g.a. alkoholskader, lav fødselsvægt eller tidlige omsorgssvigt. Til nr. 570 Der afsættes 3,3 mia. kr. til at gennemføre varige forbedringe   r for de økonomisk dårligst stillede folkepensi  o- nister. Samtidig afskaffes den såkaldte ældrecheck. Til nr. 571 Det Radikale Venstre ønsker at give personer, som er udskrevet fra sygehusbehandling, mulighed for i en p e- riode at købe medicin via sygehusen e. Dermed realiseres besparelser på udgifter til medicintilskud. Til nr. 572 Det Radikale Venstre ønsker en forbedret sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse. Derfor afsættes ekstra midler til tilskud til konsultation hos diætister. Til nr. 573 Det Radikale Venstre ønsker, at alle skolebørn skal have mulighed for at købe et billig   t og sundt måltid til frokost i deres skole. Der afsættes midler til rådgivning og vejledning af kommuner om etablering af kant   i- ne/frokosttilbud m.v.. Til nr. 574 Det Radikale Venstre ønsker at styrke amternes kapacitet til rehabilitering af traumatiserede flygtninge, der lider af eftervirkninger efter tortur og andre rædselsoplevelser. Dermed sikres et bedre grundlag for flygtni  n- ges integration, da traumatiserede ikke umiddelbart kan deltage på arbejdsmarkedet.
Til nr. 575 Det Radikale Venstre mener ikke, at der er behov for statsligt tilskud til en generel ordning med gratis influ- enzavaccination for alle pensionister. Til nr. 576 Det Radikale Venstre ønsker at reduc ere regeringens aktivitetsafhængige pulje til planlagte operationer. Der er behov for flere ressourcer på andre områder i sundhedsvæsenet. Til nr. 577 Det Radikale Venstre ønsker bedre behandlingsmuligheder for mennesker med sindslidelser. Specielt er d er behov for en ekstra indsats for at styrke det retspsykiatriske område. Til nr. 578 Det Radikale Venstre ønsker et enstrenget skatteligningssystem i Danmark, hvor staten påtager sig ansvaret for opgaven. Vi mener, at der i løbet af få år kan realisere   s en effektiviseringsgevinst på op til 1 mia. kr. årligt. Allerede i 2005 mener vi, at et enstrenget system kan give en besparelse på 300 mio. kr. Det Radikale Venstre vil øremærke besparelserne til en styrkelse af grundforskningsbevillingerne. Til nr. 579 Det Radikale Venstre ønsker, at den enkelte får større ansvar for egen opsparing i ATP   -ordningen. Lønmodt a- gere, selvstændige og dagpengemodtagere finansierer selv deres ATP  -opsparing uden statstilskud. Det samme bør gælde personer, der frivilligt har t   rukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet via efterløns - og delpensionsord- ningerne. Personer, der modtager uddannelsesgodtgørelse, bør som andre ledige have deres ATP  -opsparing finansieret ved en tredeling mellem egenbetaling, a-kassebetaling og arbejdsgiverbetaling. I dag finansierer staten totredjedele af denne gruppes ATP-opsparing. Til nr. 580 Det Radikale Venstre ønsker at bekæmpe tvangsægteskaber gennem en målrettet indsats, i stedet for at skyde med spredehagl med uproportionelle indgreb i borgernes ret til et familieliv. Vi vil afsætte midler til, at Da  n- marks repræsentationer i udvalgte lande har kvalificeret personale til at gennemføre samtaler med udlændinge, som ansøger om familiesammenføring i Danmark. Til nr. 581
Det Radikale Venstre ønsker s tørre retssikkerhed på familiesammenføringsområdet. Vi ønsker derfor at få etableret et uafhængigt klagenævn på området, hvorefter klager over Udlændingestyrelsens afgørelser kan ankes til dette nævn og ikke afgøres af Integrationsministeriet. Der er desud   en behov for en yderligere indsats for initiativer, der kan fremme ligestilling og bekæmpe diskrimination i forhold til etniske minoriteter i Da  n- mark. Til nr. 582 Det Radikale Venstre ønsker den særligt lave starthjælp afskaffet, hvorefter nye flygtning e m.v. igen kan modtage introduktionsydelse svarende til niveauet for kontanthjælp før lovændringen pr. 1. juli 2002. Den lave starthjælp er umulig at leve for i Danmark og gør det vanskeligt for nyankomne flygtninge at have ove   r- skud til at koncentrere sig om integration. Danmark skal naturligvis overholde de internationale konventioner i forhold til retten til familieliv m.v. En mere lempelig administration vil formentlig medføre flere tilladelser til familiesammenføring og dermed højere udgifter til integ  ration, herunder danskundervisning m.m. Til nr. 583 Det Radikale Venstre ønsker at styrke grundforskningen. For at opfylde den fælles EU   -målsætning om mere forskning (3 pct. af BNI i 2015) afsættes ekstra 600 mio. kr. til fri grundforskning på universit   eterne. Til nr. 584 Det Radikale Venstre ønsker at styrke sektorforskningen. For at opfylde den fælles EU   -målsætning om mere forskning (3 pct. af BNI i 2015) afsættes ekstra 150 mio. kr. Midlerne skal bl.a. prioriteres til en styrket fors  k- nings- og udviklingsindsats vedr. bioteknologi, miljøfremmede stoffer, vedvarende energi, etniske minorit e- ters sundhed m.v. Til nr. 585 Det Radikale Venstre ønsker at undersøge mulighederne for, at det offentlige på sigt kan spare udgifter til softwarelicenser. Derfor afsættes midler til at gennemføre initiativer vedr. åbne standarder for software. Initi a- tiverne finansieres ved omprioritering på konti relateret til andre digitale initiativer. Til nr. 586 Det Radikale Venstre ønsker fri og uafhængig forskning gennem    frie universiteter, der selv vælger sin styr  e- form. På den baggrund afvises den af regeringen dikterede bestyrelsesmodel, som koster 60 mio. kr. Til nr. 587 Det Radikale Venstre ønsker at prioritere forskning og uddannelse. Derfor gennemføres besparelse  r på fo skellige tilskud, herunder tilskud til private organisationers ungdomsudveksling.
Til nr. 588 Det Radikale Venstre ønsker en forøget indsats mht. efteruddannelse af folkeskolelærere, lavere brugerbet a- ling på folkeoplysning og voksenuddannelse, h erunder folkeuniversitetsvirksomhed og kvalificeret moders- målsundervisning. Til nr. 589 Der afsættes en pulje til at sikre finansiering vedr. særlige uddannelsesinitiativer, bl.a. til videreførelse af K a- ospilot-uddannelsen og skoleaktiviteterne på State ns Pædagogiske Forsøgscenter samt til en bedre kvalitet i uddannelsen af tolke. Af bevillingen kan desuden overføres midler til § 19. Ministeriet for Videnskab, Tekn o- logi og Udvikling til statsstipendier til udenlandske ingeniørstuderende, jf. § 19.25.16. Til nr. 590 Det Radikale Venstre vender sig imod flere års udhuling af taxametertilskuddet til uddannelsesinstitutionerne. Som led i en prioriteret indsats på uddannelsesområdet afsættes 300 mio. kr. for at forhøje taxametrene. Der er mulighed for at anvende midlerne til institutioner under Videnskabsministeriet og Undervisningsministeriet. Til nr. 591 Det Radikale Venstre mener, at der fortsat er behov for at styrke kunsten og kulturlivet i Danmark. Der afsæ  t- tes derfor 160 mio. kr. til brug for Kunstrådet, kulturskoler, børnekonsulenter, arbejdslegater for yngre kuns  t- nere samt iværksættelse af en teaterreform. Til nr. 592 Der foreslås besparelser på forskellige erhvervsstøtteordninger. Det Radikale Venstre ønsker at reducere b e- villingen til Institut for Miljøvurdering til dens oprindelige niveau, derfor gennemføres en besparelse på 5 mio. kr. Til nr. 593 Det Radikale Venstre ønsker at styrke miljøindsatsen. Det gælder risikovurdering af farlige kemikalier, bedre vandkvalitet og vandforsyning, forbedring af naturplejen, mere skovrejsning m.v. Til nr. 594 Det Radikale Venstre ønsker at etablere en investeringspulje, så staten kan medfinansiere køb af arealer til naturparker sammen med interesserede private, kommuner og amter. Formålet er at opnå   bedre naturbeskyt- telse gennem oprettelse af naturparker. Arealer udlagt til naturformål og ekstensivt landbrug skal fordobles til 30 pct. af Danmarks samlede areal senest i 2025. Til nr. 595