Til lovforslag nr. L 1________Folketinget 2004-05______________________________________      Ændringsforslag stillet af Socialistisk Folkeparti den 22.november 2004 Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen Til § 8 Økonomi- og Erhvervsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Energi 8.64.  Udnyttelse af vedvarende energi og energibesparelser 10.  Tilskud til energibesparende foranstaltninger i pensionisters boliger ..............................F - - 455) Af  SF ..............................................ÆF 250,0 - Forhøjet tilskud til energibesparende foranstalt- ninger i alle boliger Nummereringen af ændringsforslagene er sket efter finansministeren ændringsforslag nr. 1-416, Den Nordatlantiske Gruppes ændringsforslag nr. 417 og Kristendemokraternes øndringsforslag 418-454
Til § 16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Tilskud til kommuner m.v. 16.91.  Tilskud til kommuner (tekstanm. 108, 109 og 110) 11.  Kommunerne (tekstanm. 114, 115, 116, 118, 119, 120, 121 og 122) (Lovbunden) .......................F 33.618,3 175,3 456) Af  SF  .............................................ÆF 500,0 - Gratis mad til børn i daginstitutioner og folke- skoler. Bloktilskuddet til kommunerne forøges med 500 mio. kr.
Til § 20 Undervisningsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Grundskolen 20.21.  Folkeskolen m.v. 457) Af SF Ny konto 12.  Tilskud til skolefritidsordninger  .............. F 250,0 - Forbedrede regler for skolefritidsordninger
Til § 23 Miljøministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 23.11.  Centralstyrelsen 458) Af SF Ny konto 11.  Etablering af et center for miljø og sundhed  ... F 15,0 - Der etableres et nyt center for miljø og sundhed Miljøbeskyttelse 23.21.  Fællesudgifter 01.  Miljøstyrelsen (tekstanm. 1) (Driftsbev.) ..........F 193,6 - 459) Af  SF  .............................................ÆF 37,0 - Styrket miljødiplomati og forskning på kemikalie- området 23.23.  Renere produkter m.v. 11.  Miljømærkeordninger m.v. (Reservationsbev.) ........F 17,5 5,5 460) Af  SF  .............................................ÆF 100,0 - Forskning i og udvikling af renere teknologi 23.26.  International miljøstøtte 461) Af SF Ny konto 14.  Udvikling af miljøbistandsprogram for Kina  ..... F 25,0 - Der udvikles et miljøbistandsprogram for Kina Skov- og Naturforvaltning m.v. 23.51.  Fællesudgifter 02.  Anlæg, Skov- og Naturstyrelsen (Anlægsbev.) ........F 9,1 30,5 462) Af  SF  .............................................ÆF 500,0 - Forøgelse af naturområderne
Til § 24 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Markedsordninger 24.42.  EUs markedsordninger 12.  Enkeltbetaling (tekstanm. 135) (Lovbunden) .........F 6.566,0 6.566,0 463) Af  SF  .............................................ÆF -500,0 - Nedsættelse af landbrugsstøtten
Til § 28 Trafikministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 28.11.  Centralstyrelsen 64.  Takstnedsættelse i den kollektive trafik (Reser- vationsbev.) .......................................F 111,8 - 464) Af  SF  .............................................ÆF 650,0 - Nedsættelse af taksterne i den kollektive trafik
Til § 38 Skatter og afgifter B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Told- og forbrugsafgifter 38.23.  Afgifter vedr. motorkøretøjer 03.  Registreringsafgift ................................F - 15.615,0 465) Af  SF  .............................................ÆF - 800,0 Afskaffelse af registrering på gule plader for private 38.24.  Miljøafgifter 01.  Miljøafgifter ......................................F - 8.906,0 466) Af  SF ..............................................ÆF - 500,0 Grønne kemikalieafgifter, afgifter på uønskede stoffer m.v.
Socialistisk Folkepartis bemærkninger Generelle bemærkninger SF har tidligere fremlagt en række krav til finansloven for 2005 i hæftet ”Børnenes finanslov”. Det er stadig relevante krav, men vi har valgt kun at fremsætte nogle få af dem som ændring sforslag til forslaget til finans- lov. Det er jo alligevel på forhånd afgjort, hvilke forslag der kan stemmes igennem. SF har fået gennemført et par forslag: Kortere ventelister til børnepsykiatri, hjælp, så børn fra fattige famil ier har råd til at dyrke sp ort m.v. og som finansiering energibesparelser i offentlige bygninger. Det er ikke mange penge; regeringen laver sin økonomiske politik med Dansk Folkeparti, men alligevel vigtige fre mskridt. Her stiller SF nogle få forslag, som vi håber, at der kan skabes   debat om. På miljøområdet har den nye miljøminister forsøgt sig med en høj profil. Men faktum er, at regeringen i denne finanslov fortsætter med at skære ned på miljøområdet. Det er ikke nok med pæne ord, der er også brug for penge, hvis miljøproblemerne  skal løses. SF foreslår en bred indsats på kemikalieområdet, energibesparelser i boliger, mere natur – finansieret af EU’s alt for rigelige landbrugsstøttemidler penge til renere teknologi og et miljøbistandsprogram for Kina. Hvis den nye miljøminister v ar til noget, var det alle forslag, som hun ville slås for. Også undervisningsministeren vil SF have til eksamen. Hun har lovet, at nu kommer de hårdt tiltrængte regler for skolefritidsordningerne, men hun har ikke en rød øre at gøre godt med. SF tilbyder    undervisningsminister Ulla Tørnæs 250 mio. kr. til at starte med    – ellers ved vi, at det ikke bli’r til noget. Regeringen og Dansk Folkeparti begik en alvorlig fejl, da de troede, de kunne sætte taksterne i den kollektive trafik op med 15 pct., uden at det gik udover trafikselskabernes økonomi. Nu giver SF dem chancen for at rette fejlen. Hvis det altså var en fejl. Pakken finansieres dels af kemikalieafgifter, som er en del af kemipakken og et eksempel på, at afgifter skal bruges til at forbedre miljøet og  øge sundheden. Dele af regeringen er i det helt små begyndt at se fornuften i dette synspunkt, og SF vil gerne hjælpe dem et skridt videre. Desuden foreslår SF, at man fjerner den mi   ljø- skadelige rabat på private biler på gule nummerpladser. B e m æ r k   n i n g e r Til nr. 455 Dansk Folkeparti og regeringen har reageret på de høje priser på olie og kul ved at regulere varmetillægget for pensionister. Det er rimeligt nok, men meget kortsigtet. Den rigtige og langsigtede løsning er at få isoleret boligerne bedre. Her er de samme partier gået den modsatte vej ved at fjerne tilskuddet til energibesparende foranstaltninger i pensionisters boliger. Denne ordning blev ikke administreret optimalt, men det rigtige svar havde været at stramme op på administratione   n, ikke at lukke for ordningen. Dermed havde man kunne spare ikke alene pensionisterne, men også samfundet for en del af den stigende energiregning. SF foreslår, at der laves en tilskudsordning, så - boligejere og –lejere kan få lavet et energisyn af dere    s bolig med angivelse af, hvilke sparetiltag der kan gennemføres med hvilken tilbagebetalingstid. Der ydes et tilskud på 50 pct. af udgiften til ko  nsu- lenten, - der   til visse typer af sparetiltag, f.eks. solvarme i områder uden fjernvarme eller naturgas, yd es et til- skud, hvis størrelse afhænger af, hvilken type tiltag der er tale om. Tilskud kan hverken gives til de tiltag, der er klart rentable i dag, eller til dem, som er langt fra at være rentable, men til ”midtergru   p-
pen”, hvor ideen er at skabe et marked , så omkostningerne kan nedbringes og rentabiliteten forøges. Det er der både miljø og nye job i! Tilskudsordningen indrettes, så lejere også får glæde af tilskuddet. Det skal altså ikke kunne indregnes i en eventuel huslejeforhøjelse. Til nr. 456 SF vi l have sund, gratis og så vidt muligt økologisk mad til alle børn i daginstitutioner og folkeskoler. Dårlige madvaner hos børn nedsætter indlæringen og skaber sundhedsproblemer i form af især fedme. Reg e- ringen har indført mulighed for forældrebetalt mad i    børnehaver. Det duer ikke. Nogle forældre har ikke råd, og navnlig de udsatte børn kan komme til at stå udenfor. SF mener, at daginstitutioner og folkeskoler skal tilbyde børnene et dagligt måltid mad: Gratis, sundt, ern  æ- ringsrigtigt og så økologisk som mu  ligt. Lovkravet skal træde i kraft januar 2007, da det vil tage et par år at få etableret køkken - og kantinefaciliteter, hvilket med stor usikkerhed skønnes at koste ca. 315 mio. kr. pr. år i 2005 og 2006. Kommunerne modtager tilskud til driften, som i 2007 forventes at koste 1,5 mia. kr. I 2005 udgør tilskuddet 0,5 mia. kr. Til nr. 457 Regeringen strør om sig med løse løfter, der aldrig bliver til noget. Nu har undervisningsministeren lovet, at der kommer regler for SFO’erne. Det er på høje tid. Mange s   teder er både de fysiske forhold og norme ringer- ne alt for dårlige. Der er brug for et løft og ikke mindst en ekstra indsats i forhold til børn fra belastede famil   i- er. Undervisningsministeren har imidlertid en stor mund og en tom pung. Ikke en øre er der af sat til de nye regler, og det betyder med sikkerhed, at de nævnte problemer ikke bliver løst. For at hjælpe undervisningsministeren foreslår SF, at der afsættes en pulje på 250 mio. kr. til området.Der vil være brug for flere penge, når de nye regler er g   ennemført. Det er i sagens natur svært at sige præcist hvor mange, men for 250 mio. kr. kan man komme godt i gang i 2005. Pengene fordeles til kommunerne efter antallet af børn i de relevante aldersklasser samt sociale kriterier, men kun i det omfang de lever op til det nye regelsæt. Til nr. 458, 459 og 466 SF kræver styrket kamp mod kemikaos i EU og i Danmark. Et barn der bliver født i Danmark i dag, indeholder fra fødslen en større mængde kemikalier, end forældrene gjorde, da de blev født. Nye, eksotis ke kemikalier som bromerede flammehæmmere fra elektronik er kommet til, siden forældrene blev født. Risikoen for, at barnet får allergi, er blevet større. Men også forældrene er fulde af kemikalier: Sundhedsmyndighederne rådgiver i dag om, hvor længe det e r forsvarligt at amme barnet efter en afvejning af modermælkens indhold af ”gode stoffer” og miljøgifte, hvor man tidligere diskuterede, hvor længe man   kan amme. Og mange børn undfanges i dag ved hjælp af kunstig befrugtning; blandt andet fordi kemikalier har nedsat faderens sædkvalitet. Når drengebørn bliver voksne, vil sædkvaliteten være faldet endnu mere, hvis ikke vi får kemikaos under ko n- trol. I Europa dør 26.000 børn hvert år som følge af forurening. Den dårlige kemi i produkterne, skorstenene, u d- ledningerne og udstødningerne og de deraf følgende sundheds  - og miljøproblemer er grænseoverskridende. SF foreslår en indsats med fire hovedoverskrifter:
a) En aktiv dansk indsats for en skærpelse af EU’s nye kemilovgivning REACH b) En ensidig da nsk indsats med forbud, mærkning og grønne kemikalieafgifter c) Et center for miljø og sundhed d) En konsekvent retspolitik på kemikalieområdet. Heraf afføder a, b og c ændringsforslag til finanslovsforslaget. ad a) EU er ved at få vedtaget e n ny kemikalielovgivning REACH. Der var lagt op til et stort fremskridt, men an- greb fra kemiindustrien, slappe såkaldte statsmænd i EU og passivitet fra Danmarks side har betydet, at REACH i høj grad er udhulet, før den er vedtaget. Danmark skal igen i fø rertrøjen, og andre lande skal aktiveres, og det hører med til opgaven at globalisere   - den gode udgave af – REACH. Det kræver, at miljøministeriet tilføres 5 mio. kr. til at styrke miljødiplomatiet samt 30 mio. kr. til strategisk miljøforskning. ad b) Afgifter på uønsket kemi for 500 mio. kr. i 2005, stigende til 1 mia. i 2006 SF ønsker, at uønskede kemikalier skal forbydes. Men det kan ikke altid lade sig gøre med det samme. SF foreslår derfor afgifter på følgende kemikalier, indtil et forbud kan træde i kraft: Stofferne på miljøstyrelsens lister over uønskede stoffer og farlige stoffer (LUS   -listen) Hormonforstyrrende og allergifremmende stoffer Bromerede flammehæmmere (f.eks. punktafgift på elektronik) Flygtige organiske forbindelser (afgiften på klo rerede opløsningsmidler har sænket forbruget) Stoffer og produkter der kan føre til dannelse af dioxiner Alle ftalater og blød PVC (fx punktafgift på produkter) Biocider Herudover foreslår SF: Forhøjelse af afgiften på klorerede opløsningsmidler Forhøjel se af afgiften på industrielle drivhusgasser Fordobling af pesticidafgiften – idet forurenet grundvand er et særligt problem for børn. ad c) Centret skal beskæftige sig med miljøfaktorer. Det skal vurdere den til enhver tid siddende regerings priorit   e- ringer og investeringer og fremlægge forslag til forbedringer til gavn for miljø og sundhed. Centret gøres ua f- hængigt af regeringen, således at det vil stå centret fuldstændigt frit at foreslå regeringen forskningsinitiativer, tiltag mod konkrete miljøbelastn inger, vidensopsamling og prioritering af samfundets investeringer i øvrigt. Herudover bør der tilføres Ministeriet for Familie  - og Forbrugeranliggender 2 mio. kr., så overvågning af d  io- xinforurening og kortlægning af kilder med henblik på en målrettet int ernational indsats mod denne globale miljøgift kan fortsætte. Finansieringen af dette tørrer nemlig helt ud nu (der kører en sidste kampagne vedr. brændeovne her i fyringssæsonen og ind i 2005). SF fik dioxinindsatsen på finansloven i sin tid. Arbejdet er i særklasse internationalt. Til nr. 460 Den måde, man producerer på i dag, er ikke langtidsholdbar. Flere og flere mennesker i verden er på vej op på
en levestandard, der begynder at minde om den vestlige verdens. Men hvis de begynder at bruge lige så m an- ge naturressourcer pr. indbygger, som Vesten gør, kommer det til at gå helt galt med naturgrundlaget, som jo er forudsætningen for vores liv og civilisation. En del af løsningen er at udvikle nye teknologier, der bruger færre ressourcer pr. ting, der bli  ver fremstillet, og som giver mulighed for at designe produkterne med henblik på størst mulig genanvendelse subsidiært genbrug. Regeringen har også i dette spørgsmål tænkt kortsigtet og fjernet de tidligere bevillinger til renere teknologi. Den nye miljømi nister har intet gjort for at få den genoprettet. Og nok så mange pæne ord hjælper altså ikke på miljøet. Man skal ville slås for miljøet, også når det koster. SF foreslår, at der afsættes 100 mio. kr. til fo r- målet. Til nr. 461 Den enorme økonomiske væks   t i Kina betyder, at Kina står for en kraftigt stigende andel af ressourcefo rbru- get og forureningen i verden. Den kinesiske ledelse er opmærksom på miljøproblemerne og har også vist en vis vilje til at gøre noget ved dem. I alle tilfælde må der forventes a t være en kraftigt stigende efterspørgsel efter miljøteknologi fra Kinas side. Både af hensyn til miljøet, kineserne   – Kina er fortsat et fattigt land    – og den danske beskæftigelse er det en god ide at opstille et bredt program, der giver mulighed for at eksportere miljøteknologi og knowhow til Kina. Der findes allerede nogle delprogrammer, men en systematisk undersøgelse af mulighederne kan give et løft. Det gælder om at hoppe på toget, mens det stadig er muligt. Til nr. 462 og 463 SF vil afsætte en pul  je på 500 mio. kr. årligt til naturen med henblik på at næsten fordoble naturarealet i Da n- mark inden år 2025 fra omkring 17 pct. til omkring 33 pct. Dette kræver, at landbrugsarealet bliver reduceret med 25 pct. Der skal etableres store sammenhængende natu  rområder, som bindes sammen af grønne korridorer. Staten skal spille aktivt ud med visioner og målsætninger, så der kan skabes en ærlig og reel dialog med de relevante lokalområder. Samtidig med naturområderne etableres naturstier, pendlercykelstier m.v.,   så det bliver muligt at vandre og cykle fra Skagen til Tyskland og fra Esbjerg til Sverige. Der skal etableres gode lejrskole- og naturcenterfaciliteter i naturområderne. Samtidig skal der lægges større vægt på at skabe natur i byerne. Bynaturen er den mes t benyttede natur, og den kan med små midler beriges væsentligt og bidrage til både mangfoldighed og højere livskvalitet for børn og voksne. Denne indsats finansieres ved at bruge 500 mio. kr. af landbrugsstøtten til formålet. Egentlig var det en m  u- lighed, der krævede en ansøgning til Europakommissionen før den 1. august 2004, men SF forventer, at den nye landbrugskommissær vil være ivrig for at rette op på den tidligere danske fødevareministers smøleri og kammerateri, der betød, at pengene  – ja faktisk hel   e 740 mio. kr. – blev foræret til hende selv og hendes ko l- leger i landbruget. Til nr. 464 For to år siden aftalte regeringen og Dansk Folkeparti at øge brugerbetalingen i busser og tog ved at afskaffe statens tilskud til lavere takster. Begrundelsen var dengang, at ordningen angiveligt ikke havde nogen virkning på den kollektive trafiks konkurrenceevne. Det var dog en helt fordrejet udlægning af de undersøgelser, der var lavet af ordningens effekt.  Disse viste nemlig ganske klart, at tilskuddet havde givet lavere takster (set i forhold til prisudviklingen). Det er til fulde blevet bekræftet af udviklingen, efter at tilskuddet er forsvundet: Dyrere billetter har betydet færre kunder og dermed mindre indtjening, der har affødt nye takststigninger. Værre er det naturligvis blevet af skattestoppet og de stramme vækstrammer for amter og kommuner, der har betydet, at disse ikke har haft
mulighed for at bruge flere penge på den kollektive trafik. Alt sammen regeringens ansvar. Med Venstre ved rattet ved du, at det bli’r til noget – når der skal skæres ned. Nu skal den negative spiral vendes til en positiv. SF foreslår ikke alene tilskuddet genindført, men også fo   r- doblet, så taksterne kan sættes 20 pct. ned. Til nr. 465 Muligheden for at indregistrere biler på gu le plader afskaffes. Der er tale om en ordning, der favoriserer pri- vatpersoner, som ikke har behov for så mange siddepladser i deres bil, og som derfor typisk ikke kan udnyttes af børnefamilier. Desuden tilskynder ordningen til at købe store forurenende 4  -hjulstrækkere til skade for mi  l- jøet. SF foreslår denne skattefidus afskaffet for private. Provenu: 800 mio. kr.