Til lovforslag nr. L 1________Folketinget 2004-05______________________________________      Ændringsforslag stillet af Kristendemokraterne den 22. november 2004 Ændringsforslagene vil indgå i tillægsbetænkningen Til § 6 Udenrigsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Udenrigstjenesten m.v. 6.11.  Udenrigstjenesten 13.  Dansk Center for Internationale Studier og Menne- skerettigheder (Driftsbev.) ........................F 41,1 -   418) Af  KD ..............................................ÆF 5,0 - Fremme af undervisning og erindring om holocaust Bistand til udviklingslandene 6.31.  Fællesudgifter 419) Af KD Ny konto 78.  Genopretning af ulandsbistanden ................. F 1.000,0 - Ulandsbistanden genoprettes gradvist ---------------------------------------------------------------------------------------- Nummereringen af ændringsforslagene er sket efter finansministerens ændringsforslag nr. 1-416 og Den Nordatlantiske Gruppes ændringsforslag nr. 417
Til § 8 Økonomi- og Erhvervsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Erhvervsfremme og boligforhold 8.35.  Regionaludvikling og turisme m.v. 01.  Regionaludvikling m.v. (tekstanm. 106) (Reserva- tionsbev.) .........................................F 181,6 140,1 420) Af  KD ..............................................ÆF 100,0 - Der afsættes en pulje på 100 mio. kr. til stats- lig medfinansiering af projekter til regionalud- vikling 8.37.  Byggeri og boliger 05.  Tilgængelighed til de fysiske omgivelser (Reser- vationsbev.) .......................................F - - 421) Af  KD ..............................................ÆF 100,0 - Der afsættes en pulje til at sikre ombygning af bygninger og anlæg, så de bliver tilgængelige for handicappede Energi 8.62.  Forskning og udvikling 422) Af KD Ny konto 05.  Udvikling af demonstration af nye energitekno- logier .......................................... F 50,0 - Beløbet afsættes til pilotforsøg med afgiftsfri- tagelse for og forskning i biobrændstoffer 8.64.  Udnyttelse af vedvarende energi og energibesparelser 01.  Udnyttelse af vedvarende energi og andre energiø- konomiske projekter (tekstanm. 108) (Reservations- bev.) ..............................................F - - 423) Af  KD ..............................................ÆF 100,0 - Der afsættes en pulje til fremme af vedvarende energi
Til § 15 Socialministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Støtte til boligbyggeri, byfornyelse og boligområder 15.53.  Byfornyelse 424) Af KD Ny konto 23.  Forbedring af de fysiske rammer i socialt     belastede områder ............................... F          100,0 - Forbedring af legepladser, klubfaciliteter og fy- siske rammer i socialt belastede områder m.v. Øvrige bistandsordninger 15.75.  Særligt udsatte grupper 26.  Pulje til socialt udsatte grupper (tekstanm. 2 og 111) (Reservationsbev.) ............................F 318,3 36,3 425) Af  KD ..............................................ÆF 20,0 - Pulje til en helhedsorienteret indsats for at be- grænse prostitution 426) Af KD Ny konto 29. Pulje til hjælp til voldsofre og voldsudøvere ... F 30,0 - Obligatorisk tilbud om hjælp til ofre for vold i hjemmet og udøvere af vold i hjemmet Sociale pensioner 15.81.  Folkepension 01.  Folkepension, LB 385 2000 (Lovbunden) ..............F 71.643,8 - 427) Af  KD ..............................................ÆF -793,0 - Ældrechecken bortfalder
Til § 16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 16.11.  Centralstyrelsen 41.  Det Etiske Råd (Driftsbev.) ........................F 6,9 - 428) Af  KD ..............................................ÆF 3,0 - Bevillingen til Det Etiske Råd genoprettes Forebyggelse 16.21.  Forebyggelse 30.  Pulje til initiativer til forebyggelse af uønsket graviditet m.v. (tekstanm. 101) (Reservationsbev.) .F 4,1 - 429) Af  KD ..............................................ÆF 5,0 - Der afsættes 5 mio. kr. til forebyggelse af abort Tilskud til kommuner m.v. 16.91.  Tilskud til kommuner (tekstanm. 108, 109 og 110) 01.  Amtskommunerne (tekstanm. 111, 112, 113, 114, 115, 116 og 117) (Lovbunden) ............................F 14.380,7 690,1 430) Af  KD ..............................................ÆF -70,0 - Brugerbetaling på kunstig befrugtning modregnes  i bloktilskuddet 431) Af KD Ny konto 16. Tilskud til kommunerne til forbedring af kvaliteten i daginstitutionerne ................. F   270,0 - Forbedring af kvaliteten i daginstitutionerne
Til § 18 Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Asylansøgere 18.21.  Udgifter vedrørende asylansøgere 02.  Kontante ydelser (tekstanm. 108) (Lovbunden) .......F 77,7 - 432) Af  KD ..............................................ÆF 53,0 - De kontante ydelser til asylansøgere skal genop- rettes 05.  Flygtningenævnet (Driftsbev.) ......................F 27,7 - 433) Af  KD ..............................................ÆF 20,0 - Bevillingen til Flygtningenævnet hæves for at nedbringe sagsbehandlingstiden Integration 18.31.  Introduktionsprogram og danskundervisning 01.  Introduktionsprogram m.v. for udlændinge (Lovbun- den) ...............................................F 1.275,1 - 434) Af  KD ..............................................ÆF 30,0 - Antallet af konventionsflygtninge skal øges fra 500 til 750 personer 435) Af KD Ny konto 09.  Pulje til forhøjelse af starthjælp .............. F 400,0 - Starthjælp hæves til kontanthjælpsniveau
Til § 20 Undervisningsministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Administration m.m. 20.11.  Centralstyrelsen 79.  Reserver og budgetregulering (Driftsbev.) ..........F 0,4 - 436) Af KD ..............................................ÆF 64,0 - Deltagerbetalingen på VUC sættes ikke op, hvorfor de kommunale bloktilskud ikke nedreguleres Grundskolen 20.22.  Frie grundskoler, efterskoler og ungdomskostskoler 11.  Efterskoler (tekstanm. 1 og 106) ...................F 1.457,7 - 437) Af KD ..............................................ÆF 47,0 - Taxametertilskuddet til 10. klasse på eftersko- lerne øges 20.29.  Forsøg og udvikling m.v. i forbindelse med grundskolen 10.  Forsøgs- og udviklingsarbejde m.v. med tilsagn- sordning i forbindelse med grundskolen (tekstanm. 144) ...............................................F 3,1 - 438) Af KD ..............................................ÆF 30,0 - Der afsættes midler til udvikling af lokalt for- ankrede evalueringsinstrumenter og udvikling af en evalueringskultur i folkeskolen 439) Af KD Ny konto 11.  Forbedring af lærernes efteruddannelse  ......... F 50,0 - Der afsættes 50 mio. kr. til at forbedre lærernes efteruddannelse på grundskoleniveau Erhvervsrettede ungdomsuddannelser (tekstanm. 112 og 170) 20.31.  Erhvervsuddannelser 12.  Skolepraktik (tekstanm. 1) .........................F 314,0 - 440) Af KD ..............................................ÆF 100,0 - Der afsættes 100 mio. kr. til forbedring af sko- lepraktikordningen
Til § 21 Kulturministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 21.11.  Centralstyrelsen 55.  Blade og tidsskrifter (Reservationsbev.) ...........F 34,5 - 441) Af KD ..............................................ÆF 35,0 - Puljen forhøjes med 35 mio. kr. Radio og tv 21.81.  Radio og tv 02.  Tilskud til lokal radio- og tv-produktion (Reser- vationsbev.) .......................................F 32,8 32,8 442) Af KD ..............................................ÆF 25,0 - Bevillingen genoprettes og forhøjes
Til § 23 Miljøministeriet B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 23.11.  Centralstyrelsen 443) Af KD Ny konto 80.  Annullering af besparelser i Miljøministeriet  .. F 68,0 - Besparelserne på administrationen på Miljømini- steriets område annulleres
Til § 27 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Fællesudgifter 27.11.  Centralstyrelsen (tekstanm. 102) 444) Af KD Ny konto 80.  Børneombudsmandsinstitution  .................... F 5,0 - Oprettelse af en børneombudsmandsinstitution 445) Af KD Ny konto 81.  Familiepolitik på arbejdspladsen  ............... F 5,0 - Der afsættes 5 mio. kr. til oplysning til virk- somhederne om familiepolitik på arbejdspladserne Generelle familie- og børneforhold 27.22.  Børnetilskud 13.  Særligt børnetilskud (Lovbunden) ...................F 645,0 - 446) Af KD  .............................................ÆF 70,0 - Indførelse af et særligt børnetilskud til hjemme- arbejdende på 10.000 kr. om året 14.  Tilskud til særlige grupper af børn (Lovbunden) ....F 120,5 - 447) Af KD ..............................................ÆF 32,0 Tilskuddet til flerbørnsfødsler genoprettes 27.28.  Orlovsydelser 448) Af KD Ny konto 11.  Tidskonto  ...................................... F 1.600,0 - Der indføres en tidskonto, der giver beskæftigede lønmodtagere og selvstændige mulighed for at ned- bringe arbejdstiden og være mere sammen med deres børn
Til § 34 Arbejdsmarkedsfond B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Arbejdsmarkedsfond 34.11.  Arbejdsmarkedsfond 01.  Arbejdsmarkedsfond .................................F - 81.860,6 449) Af KD  .............................................ÆF - 250,0 Lønmodtagere og selvstændige uden for a-kasse skal betale et særligt bidrag svarende til udgif- terne ved at være medlem af en a-kasse
Til § 35 Generelle reserver B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Reserver mv. 35.11.  Reserver mv. 450) Af KD Ny konto 05.  Miljø-, Freds. og Stabilitetsrammen  ............ F 500,0 - MIFRESTA-rammen genoprettes gradvist 451) Af KD Ny konto 27.  Pris- og lønregulering af visse skatter og afgifter  ....................................... F - 1.200,0 Ejendomsværdiskatten, vægtafgiften, den grønne ejerafgift og registreringsafgiften skal pris- og lønreguleres fra 1. januar 2005
Til § 38 Skatter og afgifter B. Bevillinger Udgift Indtægt --- Mill. kr. --- Skatter på indkomst og formue 38.11.  Personskatter 01.  Personskatter (tekstanm. 100 og 107) ...............F - 77.922,0 452) Af KD  .............................................ÆF - 2.000,0 Der indføres et loft over fradragsretten for fag- ligt kontingent for lønmodtagere på 1.500 kr., og fradragsretten fjernes for arbejdsgivere Told- og forbrugsafgifter 38.23.  Afgifter vedr. motorkøretøjer 03.  Registreringsafgift ................................F - 15.615,0 453) Af KD  .............................................ÆF - 800,0 Private skal ikke længere kunne anskaffe biler på gule plader 38.24.  Miljøafgifter 01.  Miljøafgifter ......................................F - 8.906,0 454) Af KD  .............................................ÆF - 400,0 Der indføres en reklameafgift på husstandsomdelte reklamer Kristendemokraternes bemærkninger B e m æ r k n i n g e r Til nr. 418 Der afsættes 5 mio. kr. til at fremme undervisning og erindring om holocaust og andre folkedrab. Der henvises til KD’s beslutningsforslag nr. B 136 fra folketingsåret 2002 -03. Til nr. 419 Ulandsrammen skal gradvist genoprettes, så ulandsbistande n udgør 1 pct. af BNI opgjort på samme måde som før VK -regeringens tiltrædelse. KD vil satse mere på bistand til de fattigste mennesker i Afrika. Bistanden til Afrika er faldet fra 40 pct. af den bilaterale bistand i 2001 til 36 pct. i 2003. Endvidere vil KD satse mere på bistand via FN -systemet bl.a. til HIV/AIDS. Især bistanden til UNDP er vi  g- tig for at sikre en tilstrækkelig koordinering af den samlede ulandsbistand. Der skal også satses mere på at modvirke regeringens besparelser på NGO -bistanden. Det er ikke rimeligt, at de fattigste i ulandene skal betale for, at danskerne kan få flere velfærdsydelser.
Til nr. 420 Der afsættes 100 mio. kr. til statslig medfinansiering af EU  -godkendte projekter samt andre regionale projek- ter med brug for støtte i de o mråder af landet, hvor udviklingen er svagest. Der lægges vægt på, at de områder af landet, der får ret til statslig medfinansiering, skal have etableret et sa m- arbejde svarende til det jysk-fynske samarbejde og det tilsvarende samarbejde i Storstrøms og Ve stsjæ  llands amter. Inden for det afsatte beløb skal der endvidere afsættes midler til transportlettelse til Danmarks ø - kommuner, dvs. Læsø, Samsø og Ærø. Til nr. 421 Der afsættes en pulje på 100 mio. kr. til at sikre ombygning af bygninger og anlæg, s å de bliver tilgængelige for handicappede. Som led i satspuljeaftalen for 2005 blev der bevilget en pulje på 17,5 mio. kr. til dækning af udgifter til o   m- bygning, så flere bygninger bliver tilgængelige for handicappede. Til nr. 422 Der skal afsættes en pu  lje på 50 mio. kr. årligt til at gennemføre pilotforsøg med afgiftsfritagelse for og fors k- ning i biobrændstoffer, herunder koldpresset planteolie og bioethanol. Til nr. 423 KD er med i en reform fra 2003 om fremtidens energimarked og "Lex Nesa", hvor der årligt afsættes 47 mio. kr. til forskning, udvikling og demonstrationsaktiviteter for at fremme udnyttelse af nye energieffektive tekno- logier. Herunder fik KD afsat 7 mio. kr. til kvalitetssikring og typegodkendelse for vedvarende energi, som er et af de områder, regeringen sparede på ved sin tiltrædelse. KD har fremsat et beslutningsforslag på området, som nu delvist er blevet imødekommet. I forbindelse med finanslovsaftalerne for 2003 om udmøntning af forskningsreserven har KD været med til at sikre tilskud til forskning i vedvarende energi, hvor der bevilges 20 mio. kr. i 2003 og 45 mio. kr. i hvert af årene 2004 og 2005. I marts 2004 var KD med til at indgå aftale med regeringen om vedvarende energi. Der blev bl.a. tilført 30 mio. kr. årligt over fire  år til udvikling af et miljøvenligt og sikkert elsystem. Når det gælder tilskud til at udvikle vedvarende energiteknologier, så de kan udnyttes kommercielt, mangler der fortsat midler. Især dette område vil KD gerne opprioritere. Der skal blandt andet indføres standardtilskud til solvarme, ligesom brintteknologi og bølgekraft skal udvi  k- les. Endvidere skal det sikres statslig medfinansiering af EU-programmer på området for vedvarende energi. Det virker uhensigtsmæssigt, at Danmark ikke kan få del i EU   -midler til vedvarende energi, fordi man ikke leverer den nødvendige nationale medfinansiering på 50 procent. Til nr. 424 Der afsættes yderligere 100 mio. kr. til forbedring af de fysiske rammer i socialt belastede boligkvarterer. I socialt belastede boligkvarterer skal legepladser, klubfaciliteter og grønne områder bl.a. have et løft, og i flere kvarterer kan man med fordel slå lejligheder sammen, så familierne får mere plads at røre sig på.
Til nr. 425 Der afsættes en pulje på 20 mio. kr. til en helhedsorie   nteret social indsats for at begrænse prostitution. I Københavns Kommune og Københavns Amt skal der etableres et socialt og sundhedsmæssigt opsøgende arbejde på massageklinikker med danske prostituerede, hvor det primære formål er at få dem ud af prostit uti- on. På længere sigt skal et sådant arbejde etableres i øvrige amter, hvor der er behov for det. Der skal igangsættes forsøgsprojekter, som har til formål at udvikle og afprøve metoder i det opsøgende a r- bejde over for prostituerede, der er målrettet inter nettet og escort. Der skal på forsøgsbasis etableres en anonym rådgivning af prostitutionskunder, der selv opfatter deres køb af seksuelle ydelser som problematiske. Til nr. 426 Der afsættes 30 mio. kr. til obligatorisk tilbud om hjælp til ofre for vold i hjemmet og udøvere af vold i hjemmet. Ved satspuljeaftalen for 2005 er der afsat 60 mio. kr. over fire år til bl.a. kampagner, netværk og støtte til voldsramte, indsamling af statistik og styrkelse af den offentlige indsats over for voldsramte familier. Desuden videreføres og udvides behandlingstilbuddet ”Dialog Mod Vold”. Kristendemokraterne er tilfredse med aftalen, men havde gerne set, at der blev afsat flere midler til formålet især vedrørende behandlingstilbud. Til nr. 427 Kristendemokraterne er imod ældrechecken og mener, at den skal bortfalde. Til nr. 428 Kristendemokraterne foreslår, at der afsættes yderligere 3 mio. kr. til Det Etiske Råd. I 2005 overføres en del af Biosams og Biotiks opgaver til Det Etiske Råd. Desværre får Det Etiske Råd ikke alle de bevillinger, der er nødvendige for at videreføre de nuværende aktiviteter. Fremover skal Det Etiske Råd også beskæftige sig med bioetik inden for plante - og fødevareområdet. Til nr. 429 Der skal afsættes en pulje på 5 mio. kr. i 2005 til ab   orthandlingsplanen. Ved finanslovsaftalen for 1999 blev det aftalt at afsætte 5 mio. kr. over 4 år til forebyggelse af abort. B   evillin- gen udløb den 1. januar 2003. I satspuljeforliget for 2004 er der afsat 2 mio. kr. i 2004 til aborthandlingsplanen. Dette mener KD ikke er nok i forhold til behovet. Til nr. 430 Det foreslås at indføre brugerbetaling på kunstig befrugtning.
KD mener, det er et problem, at adoption koster penge, mens kunstig befrugtning er gratis. Desuden finder KD ikke, at det er en menneskeret, men en gave at få børn. KD mener derfor, at de par, der ønsker kunstig befrugtning, selv må betale udgifterne. Brugerbetaling for kunstig befrugtning vil stige til gennemsnitligt ca. 13.000 kr. pr. behandling. Forslaget gennemføres ved en nedsættelse    af amternes bloktilskud. Til nr. 431 Kvaliteten og arbejdsmiljøet i daginstitutionerne skal forbedre. Der afsættes 800 mio. kr. i perioden 2005   - 2007 til formålet. I 2005 afsættes 270 mio. kr. I kommuneaftalen for 2005 nævnes, at det er vigtigt, at komm  unerne tilpasser udgiftsniveauet  på dagtilbu ds- området til det faldende børnetal. Men i forvejen er indeklimaet i mange daginstitutioner ikke godt nok og de fysiske rammer ikke tilfredsstillende. I stedet for at forringe kvaliteten i daginstitutionerne vil KD forbedre den. Derfor sættes der penge af til en kvalitetspulje for børn. For at få del i tilskuddet skal kommunerne dokumentere, at de har gennemført tiltag, der forbedrer arbejdsmi  l- jøet i daginstitutioner/kvaliteten i pasningen. Dette kan f.eks. være    projekter, der forbedrer indeklimaet, redu- cerer støjen og giver bedre fysiske rammer i institutionen. Tilskuddet fordeles i forhold til, hvor mange børn der passes i daginstitutionerne i de enkelte kommuner. Til nr. 432 De kontante ydelser til asylansø gere skal genoprettes til niveauet fra før 1. juli 2003. Kristendemokraterne finder det uværdigt, at et flertal i Folketinget har nedsat ydelserne til asylansøgere, der hører til blandt de økonomisk svageste grupper i Danmark. Besparelsen er begrænset for staten, men rammer den enkelte asylansøger hårdt. Forslagsstillerne mener, at asylansøgerne skal tilbydes rimelige og værdige forhold, mens de er i Danmark. Der henvises til Kristendemokraternes beslutningsforslag B 121 fra Folketingssamlingen 2003-04. Til nr. 433 Bevillingen til Flygtningenævnet skal hæves for at nedbringe satsbehandlingstiden. Der foreslås afsat 20 mio. kr. til formålet i 2005. Til nr. 434 Flygtningekvoten hæves til 750 personer om året fra det nuværende niveau på omkring 500 flygtni nge om året. Kristendemokraterne finder det vigtigt, at der gøres en ekstra indsats for de flygtninge, der sidder i flyg  t- ningelejre under ofte kummerlige vilkår. Til nr. 435 Starthjælpen skal forhøjes til kontanthjælpsniveau. Kristendemokraterne finder, at den lave starthjælp er uværdig for de mennesker, samfundet har givet lovlig opholdstilladelse i Danmark, og det er småligt, at et rigt samfund som det danske ikke kan give en ordentlig ydelse, der svarer til, hvad danskere på overførselsindkomst sædvanl igvis får. KD mener, at kontanthjælpen er en passende ydelse også for personer, der ikke har boet i Danmark i 7 år i løbet af de seneste 8 år. Der henvises til KD’s beslutningsforslag nr. B 99 fra folketingsåret 2002 -03.
Til nr. 436 KD finder det urimeligt, at der opkræves deltagerbetaling på alle fag på den almene voksenuddannelse. Delt a- gerbetalingen skal udgøre fra 300 -900 kr. pr. fag. En person, der eksempelvis ønsker at deltage i 9. klasse, kan således komme til at betale mange penge som følge af fo  rslaget. Forslaget er socialt skævt og vil primært ramme de kortuddannede personer. Til nr. 437 Taxametertilskuddet til 10. klasse på efterskolerne skal øges. Regeringen ønsker at få eleverne hurtigere igennem undervisningssystemet. Som et led i denne st  rategi har regeringen skåret ned i taxametertilskuddet til 10. klasse på efterskolerne. Kristendemokraterne ønsker, at elever fortsat skal have gode muligheder for at vælge 10. klasse. Mange elever har behov for et år i 10. klasse til at få afklaret, hvilk  et erhverv de skal vælge. Til nr. 438 Der skal afsættes midler til udvikling af lokalt forankrede evalueringsinstrumenter og til udvikling af en ev  a- lueringskultur i folkeskolen samt til efteruddannelse af folkeskolelærere i anvendelse af disse. Evaluering af såvel undervisning som elevernes faglige udvikling og kunnen er helt centrale redskaber i b e- stræbelserne på at opnå et højere fagligt niveau i folkeskolen. For Kristendemokraterne er det vigtigt at unde r- strege, at evaluering er andet end de standardiserede test, som regeringen lægger op til. Kristendemokraterne ønsker derfor at afsætte yderligere midler til området, men med en klar vægt på lokalt forankrede evalueringsredskaber. Kristendemokraterne mener, at det skal være op til den enkelte skoleledels  e i samarbejde med lærerne at definere, hvilke evalueringsinstrumenter man ønsker at benytte sig af, således at brugen af evaluering stemmer overens med den kommunale skoleudvikling. Kun herved sikres lokalt enga- gement og ejerskab i udvikling af en tiltræn  gt evalueringskultur på de enkelte skoler. Til nr. 439 Der skal afsættes 50 mio. kr. til at forbedre lærernes efteruddannelse på folkeskoleniveau. Kristendemokraterne ønsker at give et løft til grundskolen via en forbedring af lærernes efteruddannelse. Ef- teruddannelsen skal også inddrage nye læringsmetoder. Til nr. 440 Der skal afsættes 100 mio. kr. til forbedring og fornyelse af skolepraktikordningen samt til styrkelse af inc  i- tamenter for, at erhvervslivet stiller flere praktikpladser til rådighed. I FFL 2005 lægger regeringen op til at spare 271 mio. kr. på skolepraktikordningen og skolepraktikydelsen i forhold til 2004. Besparelsen er en følge af aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fase II i erhvervsuddannelsesreformen. Aftalen betyder, at skolepraktik fra 2005 kun tilbydes elever, der har gennem- ført et kompetencegivende trin af en trindelt uddannelse med uddannelsesaftale. Det betyder, at antallet af skolepraktikpladser reduceres til 1200 fra et niveau i 2003 på 7 562. Kristendemokraterne finder, at ordningen pr. 1. januar 2005 vil betyde, at man blot fjerner sikkerhedsnettet under mange unge på erhvervsuddannelserne uden at spænde et nyt ud, fordi mulighederne for de unge, der rammes af mangel på praktikplads, er u tilstrækkelige. Kristendemokraterne ønsker at afsætte flere midler til forbedring og fornyelse af skolepraktikordningen, da den, som det er påpeget af flere eksperter på området, er
med til at fastholde bogligt svage elever og unge med en anden etnisk baggrund i erhvervsuddannelsessyste- met. Til nr. 441 Kompensationspuljen til uge - og månedsblade forhøjes med 35 mio. kr. Regeringen har fra 2003 til 2004 sk  å- ret 141 mio. kr. i bladtilskuddet til uge- og månedsblade, der ikke er mom sfritaget. Regeringen har indført en kompensationspulje, der i 2005 udgør 34,5 mio. kr. Puljen kan søges af uge   - og månedsblade med almennyttige,  almenvelgørende, humanitære, miljømæssige, kunstneriske, kulturelle, idrætsmæssige og undervisningsmæssige for mål. Kompensationspuljen er ikke stor nok til at dække merudgifterne for de almennyttige organisationer, der rammes af bortfaldet af bladtilskuddet til uge- og månedsblade. Derfor foreslår Kristendemokraterne, at ko  m- pensationspuljen forhøjes med 35 mio. kr Til nr. 442 Siden sin tiltræden har regeringen sparet i alt 23 mio. kr. på tilskuddet til lokal radio   - og tv-produktion. KD mener, at de lokale radio- og tv-stationer spiller en vigtig rolle, når det gælder om at sikre et mangfoldigt    me- diebillede. KD vender sig derfor mod regeringens besparelser på området og ønsker denne besparelse a   nnulle- ret samt bevillingen forhøjet med 2 mia. kr. Til nr. 443 Annullering af regeringens besparelser på administrationen i Miljøministeriet Regeringen har efterhånden sparet så meget på Miljøministeriets bevillinger de seneste år, at det ikke kan undgå at forringe miljøpolitikken. KD går derfor imod de besparelser på 68 mio. kr., der planlægges genne m- ført i 2005. Til nr. 444 Der skal etableres en ombudsmandsinstitution for børn, som børn kan klage til, hvis de mener, deres rettigheder er blevet tilsidesat. En børneombudsmand vil kunne opnå større resultater i arbejdet for børns rettigheder, end Børnerådet har haft mulighed for inden for sit mandat. En børneombudsmand vil endvidere bedre kunne varetage børns klagere  t- tigheder end Folketingets Ombudsmand på grund af de særlige forhold, der gør sig gældende for børn. Den henvises til KD’s beslutningsforslag nr. B 3 fra folketingsåret 2004 -05. Til nr. 445 Der foreslås afsat 5 mio. kr. til oplysning til virksomhederne om familiepolitik på arbejdspladserne. Til nr. 446
Der indføres et børnetilskud på 10.000 kr. årligt til hjemmearbejdende. Eftersom den hjemmearbejdende ægt e- fælle, der passer sine egne børn   , aflaster samfundet for store institutionsudgifter, er indførelse af et særligt børnetilskud på 10.000 kr. om året en lille kompensation for den udførte arbejdsindsats. Til nr. 447 I finansloven for 2004 sparede regeringen på tilskuddet til flerbørnsfød   sler. Over en årrække skal tilskuddet til det første barn i et tvillingepar, trillingepar m.v. fjernes. KD mener, at der er store merudgifter ved at få flerlinger, og mener, at der fortsat er behov for tilskud også til det første barn. Der afsættes 32 mio   . kr. i 2005 til formålet. Til nr. 448 Ved fødslen skal alle børn have tildelt en tidskonto, svarende til et halvt års arbejds- tid. Det skal give forældrene mulighed for at nedbringe arbejdstiden for at være mere sammen med deres børn. Tidskontoen kan for eksempel bruges til at halvere arbejdstiden i 1 år eller for eksempel nedsætte arbejdstiden med en tredjedel i halvandet år. Tidskon- toen kan benyttes indtil barnet fylder ni år. Benyttelse af tidskontoen kræver, at mulighederne for barselsorlov er brugt,   dvs. at forældrene har brugt barselsorloven. Tidskontoen skal både kunne bruges af forældre, der arbejder på fuld tid og på deltid. Benyttelse af tidsko n- toen skal aftales med arbejdsgiveren og kan for eksempel også ske i forbindelse med et barns længerevar   ende sygdom. Kompensationen ved deltidsorlov skal være 80 procent af den maksimale dagpengesats. Til nr. 449 Lønmodtagere og selvstændige, der ikke er medlemmer af en a   -kasse, skal indbetale et bidrag til dækning af udgifter ved ledighed svarende til det bidrag, der betales af a-kassemedlemmer. Personer på kontanthjælp, fleksjob og skånejob, skoleelever og studerende med deltidsarbejde samt pensionister med erhvervsarbejde skal ikke være omfattet af forslaget. Personer omfattet af forslaget skal samtidig   have dagpengerettigheder svarende til rettighederne for a-kassemedlemmer. Deltidsansatte skal kun have pligt til at være deltidsforsi  k- ret. Forslaget skal ses på baggrund af et ønske om, at alle grupper af lønmodtagere og selvstændige, også personer med lav ledighedsrisiko, skal bidrage til finansieringen af dagpengeudgifterne og udgifter til orlov m.v. Forslaget gennemføres fra 1. juli 2005 og ventes at medføre en merindtægt i år 2005 på 250 mio. kr. Personer, der er omfattet af forslaget, skal samtidig have rettigheder svarende til medlemmer af en a-kasse. Til nr. 450 Miljøindsatsen skal opprioriteres, sådan som det var tanken med den tidligere MIFRESTA  -ramme. Der afsæ  t- tes 500 mio. kr. til området i 2005. Til nr. 451 Ejendomsværdiskatten, vægtafgiften, den grønne ejerafgift og registreringsafgiften skal pris - og lønreguleres fra 1. januar 2005. Den samlede økonomiske effekt af skattestoppet anslås til 6,4 mia. kr. fra 2002 til 2005 i forhold til en fortsat pris - og lønregulering af skatterne. Kristendemo kraterne ønsker ikke at ændre i de skattelettelser, der allerede
er givet via skattestoppet, men vil ophæve skattestoppet fra den 1. januar 2005, så ejendomsværdiskatten, vægtafgiften, den grønne ejerafgift og registreringsafgiften igen pris   - og lønreguler es. Til nr. 452 Fradragsretten for fagligt kontingent fjernes for arbejdsgivere. For lønmodtagere sættes et loft over fradraget for fagligt kontingent på 1.500 kr. Til nr. 453 I dag kan private, der kun har behov for sæder i førerkabinen, anskaffe sig    biler på gule plader til lavere reg i- streringsafgift. Det medfører en tendens til at købe store biler med et højt brændstofforbrug. Det foreslås, at private ikke længere skal kunne anskaffe biler på gule plader. Til nr. 454 Der indføres en afgift på huss  tandsomdelte reklamer på 400 mio. kr. årligt, der har til formål at begrænse a n- vendelsen heraf.