C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ111273.DOC 25. august 2004 F5 HCH/KSC J.nr. 10-124 Nye retningslinjer for ÆF Som følge af et skred mod en mere legalistisk udformning af ÆF, er der behov for at vejledningen om ændringsforslagenes udformning præciseres i ØAV.   En mere legalistisk udformning af ændringsforslagene Der er for enkelte paragraffer sket et gradvist skred i ændringsforslagene mod en mere legalistisk udformning af ændringsforslagene, hvor æn- dringsforslagene bliver udformet som præcise rettelser til finanslovforsla- get, som herefter opdateres i den ajourførte finanslov.   Dette har betydet, at disse ændringsforslag er blevet mere tekniske og svære at gennemskue, da forståelse af ændringsforslaget kræver, at man sammenstiller ændringsforslaget med finanslovforslaget. Denne mere legalistiske udformning går imod den nuværende vejledning, hvoraf det bl.a. fremgår, at anmærkningerne til ændringsforslaget   skal indeholde en fyldestgørende beskrivelse af forslaget,   udarbejdes med henblik på at forklare, hvad ændringsforslaget går ud på,   og formuleres således at det kan læses uafhængigt af anmærkningerne til finanslovforslaget.    Præcisering i ØAV   Der er dog behov for, at det præciseres i ØAV, at anmærkningerne til ændringsforslaget ikke skal udformes som ændringer af anmærkningerne til finanslovforslaget, men som en begrundelse for og beskrivelse af ændringen. Endvidere er der behov for, at dette rykkes frem til en mere fremtræden- de plads i vejledningen.   Der er derfor udarbejdet en række præciseringer til den nuværende vej- ledning, jf. de reviderede ØAV-vejledninger i bilag 1-3 (det er primært bilag 1, der er ændret).   Endvidere vil der blive orienteret om problemet og præciseringerne i vej- ledningerne på det kommende budgetchefsmøde den 6. september. Indstillinger   Det indstilles, at de reviderede vejledninger der fremgår af bilag 1-3 of- fentliggøres i ØAV.  
2 Bilag 1. Ændringsforslagets anmærkninger Anmærkningerne til ændringsforslaget skal indeholde en fyldestgørende beskrivelse af forslaget. Ændringsforslagene skal udarbejdes med henblik på at forklare, hvad ændringsforslaget går ud på. Anmærkningerne skal ikke udformes som ændringer af anmærkningerne til finanslovforslaget, men som en  begrundelse for og beskrivelse af ændringen i forhold til finanslov- forslaget. Ændringsforslagene skal således formuleres kort og præcist og således, at det i princippet kan læses uafhængigt af anmærkningerne til finanslovforslaget.      Ændringsforslag der medfører oprettelse af ny hovedkonto Hvor der i ændringsforslaget oprettes nye konti, skal ændringsforslagets anmærkninger i øvrigt udformes på samme måde som på finanslovforsla- get.   Ændringsforslag til eksisterende konti Hvor der i ændringsforslaget er tale om ændringer til eksisterende konti skal ændringsforslagenes anmærkninger opbygges stort set på samme må- de som finanslovforslagets, men udelukkende specificerer ændringerne til den pågældende konto.   Der angives først en tabel med en specifikation af ændringsforslag, (ek- semplet er hentet fra Ændringsforslag til FFL04) modsvarer budgetspeci- fikationen i finanslovforslaget. Når ændringsforslaget har beløbsmæssige konsekvenser for bevillingen, skal forslaget rumme en sådan tabel. Speci- fikationen omfatter foruden F-tallet også beløbene for de tre BO-år.   Hvis ændringsforslaget medfører ændringer i personaleoplysningerne an- gives ændringerne i en tabel med  personaleoplysninger, (eksemplet er hentet fra Ændringsforslag til FFL04 [eksemplet viser anmærkninger ud- formet som ændringer til de allerede skrevne anmærkninger]) der modsva- rer finanslovforslagets personaleoplysningsskema. Har ændringsforslaget konsekvenser for personalesammensætningen, skal forslaget rumme denne tabel.   For hovedkonti, hvor der er eller bør angives aktivitetsoplysninger, skal de reviderede aktivitetsoplysninger indgå i relevant omfang. Har æn- dringsforslaget ikke konsekvenser for aktivitetsoplysningerne, skal dette angives i anmærkningerne til ændringsforslaget. En undtagelse for at anmærkningerne skal skrives så de kan læses uafhæn- gigt af anmærkningerne til finanslovforslaget er evt. ændringer i de særlige bevillingsbestemmelser. Her skal følgende indgå i ændringsforslagets an- mærkninger: ved oprettelse af en ny særlig bevillingsbestemmelse, skal det angives at den særlige bevillingsbestemmelser er ny og hele teksten til den nye særlige bevillingsbestemmelse skal fremgå
3 hvis en tidligere særlig bevillingsbestemmelse skal slettes, skal det an- gives at den særlige bevillingsbestemmelser skal slettes og hele teksten til den hidtidige særlige bevillingsbestemmelse skal fremgå. hvis der rettes i en særlig bevillingsbestemmelse, skal det angives at den særlige bevillingsbestemmelse skal ændres, hele teksten til den hidtidige særlige bevillingsbestemmelse skal fremgå og hele teksten til den reviderede og fremover gældende særlige bevillingsbestemmelse skal fremgå.   Ajourføring af finansloven Efter den endelige vedtagelse af finanslovensammenskrives det oprindeli- ge finanslovforslag med anmærkninger med de vedtagne ændringsforslag og anmærkningerne dertil, jf. ajourføring af ministerhæfter.
4 Bilag 2. Ændringsforslagenes systematik Som finanslovforslaget opbygges ændringsforslagene til et ministerområde af en tekstdel og en anmærkningsdel. Tekstdelen består af:   Oversigter, der viser de samlede udgiftsmæssige konsekvenser for ministerområdet af ændringsforslagene (A. Oversigter). En liste over ændringsforslag til ministerområdets bevillingsforslag med en kort stikordstekst (B. Bevillinger). En liste over ændringsforslag til ministeriets tekstanmærkninger med en kort stikordstekst (C. Tekstanmærkninger). Anmærkningsdelen består af anmærkninger til de enkelte ændringsforslag, herunder anmærkninger til ændringsforslag vedrørende tekstanmærknin- ger.   Ændringsforslag samles paragrafvis. Ændringsforslaget skal udformes som finanslovforslaget med relevante beskrivelser, budgetspecifikationer, per- sonaleoversigter mv. Hvert ændringsforslag rummer alle ændringer til en given hovedkonto, idet der kun kan vedtages ét ændringsforslag pr. ho- vedkonto, jf. nedenfor.   Når der lukkes for indrapporteringen af ændringsforslag, kan der ikke længere ændres i forslagene. På samme måde kan der heller ikke i eventu- elt senere runder af ændringsforslag ændres i et ændringsforslag, når den runde, hvor forslaget er fremsat, er afsluttet. Skal et forslag ændres, må det trækkes tilbage, og et nyt ændringsforslag formelt fremsættes i næste runde, jf. nedenfor.   Nødvendigheden af at tilbagetrække tidligere fremsatte ændringsforslag gør, at proceduren i forbindelse med ændringsforslag er ret kompliceret. Især kan det være et problem at adskille den formelle bevillingsretlige procedure fra den tekniske procedure, der skal anvendes ved indrapporte- ring af ændringsforslag i Statens Budgetsystem.   Fremsættelse og tilbagetrækning Ved udarbejdelsen af ændringsforslag anvendes transaktionsbegrebet. Ju- stering af et bevillingstal udføres ved, at der i Statens Budgetsystem ind- lægges en transaktion i ændringsforslaget til den pågældende hovedkonto, jf. Indrapportering til Statens Budgetsystem. Hovedkontoens samlede bevilling er hermed foreslået ændret med transaktionens beløb.   Ved Folketingets afstemning om ændringsforslagene kan der kun vedtages ét ændringsforslag til hver af finanslovforslagets hovedkonti, hvorfor re- geringen kun stiller ét ændringsforslag pr. hovedkonto.   Derfor må budgetændringer, der i øvrigt vedrører forskellige forhold, ind- arbejdes i samme ændringsforslag i form af særskilte transaktioner i Bud- getsystemet.  
5 Et ændringsforslag til en hovedkonto udgør således "rammen" om én eller flere transaktioner. Transaktioner kan hver især være opsplittet på flere posteringer, specificeret på underkonto og standardkonto.   Hvis der i senere runder skal indarbejdes yderligere ændringer til en ho- vedkonto, hvor der i en tidligere runde allerede er stillet et ændringsfor- slag til kontoen, skal det tidligere fremsatte ændringsforslag formelt træk- kes tilbage og et nyt fremsættes.   Derfor skal:   der gives meddelelse til Finansudvalget om, at det tidlige fremsatte ændringsforslag skal trækkes tilbage, og et nyt ændringsforslag til samme hovedkonto oversendes til Finans- udvalget. Såvel meddelelse om tilbagetrækning som oversendelse af nye ændrings- forslag forestås af Finansministeriet.   Det nye ændringsforslag, der tilsendes Finansudvalget, udarbejdes formelt set fra grunden. Ved indrapporteringen til Statens Budgetsystem, skal det nye ændringsforslag imidlertid teknisk fremstilles gennem ændringer til det tidligere ændringsforslag.   Det nye ændringsforslag skal omfatte samtlige ændringer, der ønskes ved- taget til den pågældende hovedkonto. Opretholdte elementer af tidligere fremsatte ændringsforslag til samme hovedkonto skal derfor indgå i det nye forslag. Hvor der derfor alene er beløbsændringer i forhold til et tidli- gere fremsat ændringsforslag, mens anmærkningerne forbliver uændrede, skal hele anmærkningsdelen derfor alligevel genfremsættes i det nye for- slag.
6 Bilag 3. Ajourføring af Finansloven Den vedtagne finanslov udgives i ministerhæfter med et hæfte for hvert ministerområde, samt som en tre-binds publikation, der rummer alle para- grafferne. Formålet med denne såkaldte ajourføring er at skabe et ar- bejdsredskab til brug for disponeringen i løbet af finansåret og den ef- terfølgende kontrol med disponeringen mv. Den ajourførte udgave har således principielt ikke nogen retlig relevans.   Konsekvenserne af de vedtagne ændringsforslag, herunder vedtagne pri- vate ændringsforslag, indlægges på afstemningsdagen af Finansministeriet. Det er imidlertid kun talsiden samt tekstanmærkningerne, som ajourfø- res centralt.   For anmærkningsdelens bemærkninger, herunder anlægsskemaer, akti- vitetsoplysninger, resultatoversigter vedrørende forretningsområderne og eventuelle anmærkninger til tekstanmærkninger, skal ministerierne foreta- ge en ajourføring i Statens Budgetsystem.   Ajourføringen af ministerhæfterne kan alene vedrøre rettelser, som følger direkte af vedtagne ændringsforslag og anmærkninger til disse.   Bemærkningerne til ændringsforslagene skal ved ajourføringen som ud- gangspunkt indarbejdes som en tilføjelse til de bemærkninger, der er afgi- vet til finanslovforslaget. Tilføjelsen indarbejdes som afslutning til de un- derkonti, der er berørt af ændringsforslagene, og der anvendes følgende faste ordvalg:   "Kontoen er i forbindelse med ændringsforslagene forhø- jet/nedsat/oprettet med x,x mio. kr. Baggrunden er, at ..."   Der skal ikke gives anmærkninger til konti, der var opført på finanslov- forslaget og som er nedlagt i forbindelse med ændringsforslagene.   I stedet gives under de indledende anmærkninger til paragraffen en over- sigt over sådanne nedlagte konti. Til oversigten kan knyttes relevante be- mærkninger. Alle afsnit, hvortil der ved ajourføringen foretages ændrin- ger, skal markeres med en streg i margenen.