Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0629 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe-
riets grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om et finansieringsinstrument for udviklingssamarbejde og
økonomisk samarbejde, KOM(2004) 629 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
115915_0002.png
2
GRUNDNOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
400.E.2
Udenrigsministeriet.
Grundnotat om Kommissionens forslag
til et finansieringsinstrument for udvik-
lingssamarbejde og økonomisk samar-
bejde.
Dato:
4. november 2004
Forslag til Europa Parlamentets og Rådets forordning om et finansieringsin-
strument for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde.
Dok. Kom (2004) 629 final.
1. Generelt.
Kommissionen har fremlagt forslag til Europa Parlamentets og Rådets forordning
om et finansieringsinstrument for udviklingssamarbejde og økonomisk samarbejde.
Forslaget er et af de nye finansielle instrumenter for Fællesskabets eksterne assi-
stance under EU-budgettets part 4 om eksterne relationer som led i de finansielle
perspektiver for EU fra 2007 og frem.
Forslaget omfatter såvel udviklingssamarbejde som økonomisk samarbejde. Det er
derfor fremsat med hjemmel i TEF art. 179 og art. 181 A (2). For Rådets vedkom-
mende vil forslaget skulle vedtages med kvalificeret flertal.
Forslaget har endnu ikke været substansbehandlet i Rådet.
2. Forordningsforslagets indhold.
Som led i den foreslåede forenkling af samarbejdsinstrumenter på det eksterne om-
råde under EU-budgettets part 4 foreslås det, at forordningen som et af seks in-
strumenter skal være grundlag for Fællesskabets udviklingssamarbejde og for øko-
nomisk, finansielt og teknisk samarbejde med tredjelande. Kommissionen har her
ud over fremlagt forslag om et førtiltrædelsesinstrument, om et naboskabsinstru-
ment samt om et stabilitetsinstrument. Den legale basis for humanitær bistand og
for makrofinansiel bistand foreslås opretholdt efter de gældende retningslinier.
a. Geografisk dækning.
Samarbejdet under forordningen foreslås at omfatte alle lande, territorier og regio-
ner i verden med undtagelse af EU-medlemslandene, de oversøiske lande og terri-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
torier (OLT), der er omtalt i TEF art. 182-188, lande der er berettigede til førtiltræ-
delsesbistand samt lande, der vil være omfattet af det nye europæiske nabo- og
partnerskabsinstrument. Samarbejdet under forordningen må således forudses at
omfatte udviklingslandene i Afrika, Karibien og Stillehavet (AVS-landene), Mellem-
østlande (Irak, Golf staterne, Yemen og Iran), landene i Latinamerika, landene i
Asien herunder Central Asien, OECD-lande og ikke EU medlemslande, der ikke er
omfattet af andre forordninger.
b. Anvendelsesområde.
Det foreslåede anvendelsesområdet er bredt. Bl.a. udviklingssamarbejde, politisk
dialog, migration, forskning og kulturelt samarbejde. Sammenhæng mellem de for-
skellige eksterne aktioner og Fællesskabets politikker skal efter forslaget sikres og
fornøden koordinering mellem Fællesskabet og medlemslandene skal finde sted.
Det anføres endvidere i forslaget, at da EU er baseret på værdierne i respekt for
menneskelig værdighed, frihed, demokrati, lighed, retsstatsprincipper og respekt for
menneskerettigheder skal disse værdier søges fremmet i partnerlandene gennem
dialog og samarbejde. Rådet og Kommissionens fælles erklæring fra 10. november
2000 om fællesskabets udviklingspolitik skal efter forslaget angive rammerne for
Fællesskabets udviklingspolitik.
c. Procedure.
Fornøden programmering forudses baseret enten geografisk eller tematisk. Strate-
gidokumenter forudses udarbejdet. Supplerende forslag på over 15 mio. EURO
forudses behandlet i en forvaltningskomité.
d. Samarbejdspartnere.
Der foreslås en bred kreds af samarbejdspartnere. Bl.a. samarbejdslande og regio-
ner, kommuner, internationale organisationer og ikke statslige organisationer
(NGO). Der åbnes mulighed for samfinansiering bl.a. med EU-medlemslande, an-
dre donorlande, internationale organisationer, private firmaer og ikke statslige orga-
nisationer (NGO). Mulighed for afbinding af kontraktstilbud indgår i forslaget. Alle
aftaler skal indeholde bestemmelser om sikring af Fællesskabets finansielle interes-
ser herunder især mod svig, korruption mv.
e. Suspensionsmulighed.
I forordningsforslaget åbnes der op for muligheden for ved beslutning med kvalifi-
ceret flertal, i Rådet at træffe beslutning om suspension af samarbejdet i tilfælde af
manglende overholdelse af de grundlæggende generelle principper i forordningsfor-
slaget.
f. Finansiel ramme.
Det finansielle referencebeløb for forordningsforslaget er 44 229 millioner Euro i
perioden 2007-2013 heraf 23 572 millioner Euro til udviklingslandene i Afrika, Ka-
ribien og Stillehavet (AVS-landene). I den finansielle ramme foreslår Kommissio-
nen således indbudgettering af Den Europæiske Udviklingsfond i EU’s budget.
Det foreslås, at forordningen skal gælde fra den 1. januar 2007.
En lang række forordninger foreslås ophævet som konsekvens af den nye brede
forordning. Bl.a. forordningerne om indsatsen mod fattigdomsrelaterede sygdom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
me (HIV/AIDS, tuberkulose og malaria), om reproduktiv sundhed, om miljøaspek-
tet i udviklingssamarbejdet, om tropiske skove, om menneskerettigheder og demo-
krati, om ligestilling, om decentraliseret samarbejde, om samarbejdet med NGO’er,
om fødevarebistand, om udviklingssamarbejdet med Sydafrika, om samarbejdet
med udviklingslandene i Asien og Latinamerika (ALA), om hjemstedsfordrevne i
Latinamerika og Asien samt om rehabilitering og genopbygning.
3. Nærheds og proportionalitetsprincippet.
Overvejelser herom er ikke relevante i denne sammenhæng.
4. Høring.
Forordningsforslagene om de finansielle instrumenter har været sendt til udtalelse
hos flere NGO’er.
Den danske EU-NGO platform
har oplyst ikke endnu at have udarbejdet et sam-
let svar.
Røde Kors
har gennem EU-platformen tilkendegivet, at det er problematisk, at
der ikke længere er nogen reference til Menneskerettigheder. Hvert instrument har
retningsliner, men det er ikke klart hvilke sektorer og geografiske områder, der er
omfattet. Det skal være et krav at disse skal være meget specifikke både mht. sektor
og geografi for derigennem at sikre, at der stadig bruges penge på fattigdomsreduk-
tion og ikke kun på sikkerhed og terrorisme. Der gøres i høringssvaret opmærksom
på at Europa Parlamentet fremover får en svagere rolle ift. hvor og hvordan EU
skal støtte. Det kan gøre det svært for NGO'er at få indflydelse på prioriteterne, da
det er svært at lobbye overfor Kommissionen.
Mellemfolkeligt Samvirke
har oplyst at have drøftet forslagene sammen
med partnere i netværket Eurostep. Resultatet af drøftelserne er udmøntet i
et notat, der er fremsendt som MS's svar i høringen. Notatet har titlen ”
Briefing on the Draft Regulation on Development Co-operation and Eco-
nomic Co-operation. A blank cheque for the European Commission? (Sep-
tember 2004)”.
Det anføres i notatet, at Eurosteps bemærkninger er baseret på et foreløbigt
udkast til forordningsforslaget. Eurostep opfordrer Europa Parlamentet til at
forkaste forordningsforslaget. Eurostep anfører, at hovedproblemerne er, at
der ikke længere vil være en identificerbar EU udviklingspolitik. At fo-
rordningsforslagene vil gøre indgreb i Europa Parlamentets magt. At fo-
rordningsforslagene strider mod EU forfatningstraktaten og underminerer
dens troværdighed. At forordningsforslagene bringer bestræbelserne på at
forstærke Europas bidrag til opfyldelse af årtusindemålsætningen (MDG) i
fare.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
En reform af EU’s finansielle perspektiver og finansieringssystem vil kunne have
betydelige statsfinansielle konsekvenser, afhængig af den endelige indretning af fi-
nansieringssystemet samt størrelsen og sammensætningen af udgifterne på EU’s
budget. Mere konkrete skøn vil således forudsætte større klarhed over forhandlin-
gernes mulige udfald.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
6. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet