Lad mig indledningsvis gøre opmærksom på, at det grundlæggende går rigtig godt i Danmark.
Ledigheden toppede sidste år ved juletid med en ledighed på 183.900 personer, men ledigheden er i dag på 173.300, dvs. et fald på 10.600 personer. Det plejer at interessere især Socialdemokraterne, hvordan ledighedsudviklingen kan udregnes pr. dag, og jeg kan oplyse, at efter denne målestok er ledigheden faldet med 39 pr. dag siden årsskiftet.
I lighed med store dele af verden blev Danmark i årene 2002 og 2003 ramt af en afmatning i økonomien, som betød en stigning i ledigheden. I dag er alle enige om, at forhold som den 11. september, Irakkrigen, SARS-epidemien og faldet i dollarkursen var årsager til, at verdensøkonomien blev påvirket voldsomt. Det påvirkede også Danmark som en del af det åbne internationale samfund, der i stadig højere grad præges af samhandel og investeringer på tværs af grænser. Jeg tror, vi kan kalde nogle af disse forhold historie, når vi taler om betydningen for Danmark og påvirkningen af ledigheden. Det er jo rent faktisk sådan, at det værste er overstået, for ledigheden er faldende og har været det i snart 1 år, og beskæftigelsen er også stigende efter en periode med stilstand. Når vi ser bort fra det billede, som oppositionen vedvarende forsøger at opstille, har Danmark klaret den internationale lavkonjunktur uden at få grundlæggende ubalancer på arbejdsmarkedet eller i økonomien. Vi har en af verdens højeste beskæftigelsesfrekvenser, det vil sige, hvor stor en andel af befolkningen i den erhvervsaktive alder der er i job, og vi har et af de laveste ledighedsnivauer i Europa. Når vi ser på landene omkring os, har vi et godt udgangspunkt som langt de fleste lande ikke kan gøre efter og rent faktisk misunder os. At Danmark er mønstereleven i klassen fremgår også, når vi deltager i internationale sammenhænge, og når udenlandske eksperter og organisationer ser på Danmark. Vi har heller ikke været nødsaget til at overveje, endsige gennemføre drastiske eller ubehagelige initiativer på lige fod med andre lande for at få ledigheden ned eller for at få styr på økonomien. Jeg tænker her på de drastiske initiativer, der gennemføres i f.eks. Tyskland. Som situationen er i dag, er der ikke længere grundlag for at fremmane det pessimistiske billede af udviklingen i Danmark, som oppositionen holder fast ved. Det går godt i Danmark, udsigterne er lyse, og der er en lang række fakta i analyser og prognoser, der understøtter denne vurdering. De internationale konjunkturer er i klar bedring. Det skønnes, at væksten vil forstærkes i EU og i OECD-området, og som sagt er Danmark allerede i dag præget af en positiv udvikling på en lang række områder, både de væsentligste økonomiske nøgletal og udviklingen i ledigheden. Lad mig give nogle tal, så vi kan se, hvad det er for nogle størrelsesordener, vi taler om. Som jeg indledningsvis redegjorde for, er ledigheden faldet med 10.600 personer siden juletid sidste år. Ledighedens absolutte bundpunkt var i starten af 2002. Her var ledigheden på ca. 140.000 personer, så vi har altså set en stigning på ca. 40.000 personer frem til slutningen af sidste år. Men siden er ledigheden faldet med over 10.000 personer som følge af en vis genopretning af de internationale konjunkturer og som følge af en målrettet økonomisk politik og regeringens beskæftigelsespolitiske initiativer. Det seneste ledighedstal, som er fra september måned, viser, at ledigheden er lavere, end den var for 1 år siden, altså i september sidste år. Det er netop derfor, økonomer og banker taler om, at kurven er knækket, og at ledighedsfaldet har bidt sig fast, og med prognoserne for udviklingen i økonomi og konjunkturer forventer vi klart, at ledigheden fortsat vil falde. Det reelle billede af situationen er altså, at ledigheden har været faldende siden slutningen af sidste år, og at beskæftigelsen igen viser gode takter. Ifølge de seneste tal er beskæftigelsen således steget med
8.700 personer fra første til andet kvartal i 2004.
Der er en sund og begrundet optimisme blandt økonomiske fagfolk i erhvervslivet og blandt store dele af danskerne om fremtiden, så når oppositionen fortsat forsøger at sprede pessimisme angående den økonomiske udvikling, er det altså uden sammenhæng med virkeligheden. Formålet er alene at skabe tvivl om regeringens økonomiske politik, men det er heldigvis ikke lykkedes, for der er trods alt grænser for, hvor langt man kan komme med at benægte virkeligheden.
Oppositionen forsøger at fremstille regeringen som en arbejdsløshedsregering, på trods af at vi er inde i en god udvikling, vi alle skal støtte, og på trods af at regeringen fra starten har vist vilje og initiativ til at modvirke den stigende ledighed. Lad mig kort ridse op, hvad det er, vi i hovedtrækkene har gjort, hvis nogen skulle have glemt det:
Vi har med »Flere i arbejde« gennemført en beskæftigelsesreform, som vurderes til at føre til ca. 10.000 flere i beskæftigelse. Der er gennemført et generelt skattestop, som giver den enkelte dansker tryghed for hans økonomiske situation og et løfte om, at der ikke bare skrues op for skatterne efter forgodtbefindende, og der er gennemført en skattereform, som letter beskatningen af indkomst ved arbejde. Skattereformen er fremrykket og er i dag en realitet, og danskerne kan mærke, at der er flere penge tilbage efter skat.
Der er fremrykket offentlige investeringer som led i finansloven for 2004. Med forårspakken gennemførte vi endnu en fremrykning af offentlige investeringer og gennemførte en række beskæftigelsespolitiske initiativer, herunder en forstærket uddannelsesindsats og en særlig indsats for at modvirke ledighed for personer, som er omfattet af store afskedigelsesrunder. Også her fulgte der penge med.
Regeringen har også gjort noget for at styrke incitamenterne til at arbejde frem for at modtage passiv forsørgelse. Takket være skattereformen er der i dag et langt stærkere incitament til at være i beskæftigelse, og det er en håndsrækning til den enkelte og en nødvendighed for samfundet. Tallene viser, at der det seneste år er sket en voldsom stigning i antallet af personer, som har økonomiske incitamenter til at arbejde, og i forhold til tidligere er antallet af personer, der får en merindtægt på mere end 1.000 kr. om måneden ved at arbejde, steget med 50.000.
Det er ikke mere end et halvt år siden, vi havde den sidste forespørgselsdebat i Folketinget om ledigheden, nemlig
F 38 i marts måned. Her blev der spurgt, hvad regeringen ville gøre at for at stoppe væksten i arbejdsløsheden og skabe flere arbejdspladser. Lad mig slå helt fast, at regeringen lægger afgørende vægt på en god og saglig debat om udviklingen i ledigheden, og at jeg som beskæftigelsesminister til enhver tid er rede til at gå ind i dialogen og føre saglige drøftelser om udviklingen og om initiativer. Siden marts er ledigheden faldet og den økonomiske udvikling styrket. Regeringen har gennemført forårspakken, som indeholder en lang række målrettede initiativer, der vil nedbringe ledigheden yderligere, og jeg finder det derfor helt urimeligt, at oppositionen fortsat spreder pessimisme på arbejdsmarkedet og utryghed om regeringens politik. Det spreder unødig usikkerhed i befolkningen og kan i sig selv bidrage til at øge ledigheden. Lad mig slå helt fast, at regeringen ser med stor alvor på udviklingen i ledigheden. Ledighed er ikke kun et samfundsmæssigt problem, men i høj grad også et problem for den enkelte, der bliver ramt, og derfor skal der gøres alt, hvad der er muligt, for at ledigheden er så lav som muligt. Det har den nuværende regering også gjort. Når jeg ser på de forslag, som oppositionen fremlægger, understreger de svaghederne i oppositionens kritik af regeringen. En lang række af oppositionens forslag vil nemlig bidrage til en stigende ledighed. Enhedslisten er initiativtager til denne forespørgsel, og herfra kommer bl.a. forslaget om, at man bare kan ansætte de ledige inden for det offentlige. Filosofien er, at der altid kan bruges flere hænder i det offentlige, og at lønudgifterne til flere offentligt ansatte ikke er meget højere end udgifterne til
f.eks. arbejdsløshedsdagpenge. En sådan løsning er ualmindelig kortsigtet og vil med statsgaranti medføre højere arbejdsløshed på lidt længere sigt. For det første vil den medføre øgede offentlige udgifter, først og fremmest i kommunerne. Det vil bidrage til et højere skattetryk, og højere skatter medfører lavere beskæftigelse i de private virksomheder. For det andet vil forslaget gøre det vanskeligere for de private virksomheder at rekruttere den nødvendige arbejdskraft.
Som det er alle bekendt, medfører befolkningsudviklingen, at der i snarlig fremtid vil blive kamp om arbejdskraften, og regeringen har derfor en målsætning om at øge arbejdsudbuddet frem til 2010 ved bl.a. at øge integrationen af indvandrere på arbejdsmarkedet og motivere flere seniorer til at blive længere på arbejdsmarkedet. Ifølge 2010-planen, som støttes af et bredt politisk flertal, er der behov for at øge arbejdsudbuddet med op til 40.000 personer i de kommende år.
Hvis vi på kort sigt vælger at ansætte langt flere i den offentlige sektor, vil det betyde, at en mindre del af arbejdsstyrken står til rådighed for de private virksomheder, som trods alt skal levere den produktion og indtjening, som hele den danske velfærd bygger på. Resultatet vil blive lavere produktion og beskæftigelse i den private sektor og et lavere skattegrundlag til at finansiere velfærd, så Enhedslistens idé om flere offentligt ansatte vil derfor virke stik imod hensigten.
Lad mig i øvrigt slå fast, at regeringen ikke er tilhænger af nedskæringer i det offentlige. Regeringen går ind for en behersket vækst kombineret med en effektivisering, så ressourcerne kan drejes væk fra bureaukrati til områder som uddannelse, omsorg og pleje, og denne strategi har regeringen hidtil haft betydelig succes med. Væksten i de offentlige udgifter er blevet begrænset, samtidig med at der er sket betydelige forbedringer i den offentlige service, og antallet af offentligt ansatte er også vokset lidt.
SF's bud peger i samme retning. Man vil bl.a. afskaffe de skattelettelser, regeringen har gennemført på indkomstskatteområdet, og bruge pengene på offentligt forbrug. Der er tale om kortsigtede løsninger. Regeringens svar med lavere skat på arbejde er et kernepunkt for at få beskæftigelsen op og ledigheden ned. Det drejer sig om at sikre, at det kan betale sig at arbejde, og det er vel også rimeligt i sig selv.
Samtidig er det helt nødvendigt, at danske virksomheder kan klare sig i konkurrencen med udenlandske virksomheder og tiltrække de bedste medarbejdere. Globaliseringen medfører i stigende grad mobilitet for arbejdskraften, især blandt højtuddannede medarbejdere med særlige spidskompetencer, og skatten på indkomst spiller en afgørende rolle i dette spørgsmål.
Socialdemokraternes bud er vistnok noget med bøder. Man skal have bøder for at afskedige ældre medarbejdere, alt afhængig af hvor gamle de er, og virksomhederne skal have præmier for at ansætte ældre medarbejdere. Vi har haft diskussionen om det forslag, men det er ikke den rigtige vej at gå.
Socialdemokraterne har også foreslået at fordoble SP-bidraget til 2 pct. i forbindelse med en skattereform. Hertil er svaret blot, at et sådant forslag alt andet lige vil give stigende ledighed og på lang sigt reducere beskæftigelsen med 5.000 personer. Derudover vil man forhøje lønsumafgiften, og det vil koste 2.000 arbejdspladser.
Jeg kunne nævne en række andre forslag fra oppositionen, som isoleret set går ud over beskæftigelsen, f.eks. forslaget til vandmiljøplan, der vil reducere beskæftigelsen med op mod
17.000 personer i fødevareindustrien. Det kan godt være, at der er 10.000 job i Socialdemokraternes job- og skatteplan, men når man direkte nedlægger mere end det dobbelte antal, er vi jo ikke bare rykket frem til start; så er vi faktisk kommet et par omgange bagud. Jeg savner ganske enkelt et ordentligt bud fra oppositionen på en sammenhængende politik på centrale områder, f.eks. en skatte- og erhvervspolitik, der kan give vækst og beskæftigelse og ikke koster flere job, end den påstår at skabe. Jeg savner nytænkning inden for beskæftigelsesområdet og ikke mindst enighed om den overordnede udgiftspolitiske linje, og i virkeligheden er det et spørgsmål, hvad oppositionen samlet set har at byde på. Det er forfejlet, når nogle prøver at tegne et billede af den nuværende regering som en arbejdsløshedsregering. Jeg tror godt, jeg kan sige, at tallene og det, regeringen har gjort, taler for sig selv. Vi har vist vilje til initiativ, der er i dag 10.000 færre ledige, og vi er godt på vej til at få ledigheden endnu længere ned.
Regeringen er yderst opsat på at nå det mål og foreslår derfor at forlænge jobrotationsordningen med 1 år og forlænge adgangen til uddannelser i op til 1 år i første ledighedsperiode. 39 nye job om dagen hver dag siden årsskiftet er ikke nogen ringe indsats, og udviklingen vil forbedres måned for måned.
Forhandling