ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN Eksp.nr. 160802 20. december 2004 Besvarelse af spørgsmål   1 ad B 58 stillet af Erhvervsudvalget  den 14. december 2004. Spørgsmål   1: ”Ministeren  bedes  kommentere   henvendelse  af  13.  december  2004  fra York Novenco ApS, jf. B 58 – Svar: Spørgsmålet vedrører en henvendelse fra YORK Fire Fighting, som    efter det oplyste er et datterselskab til York Novenco ApS. Virksomheden har udviklet et vandtågesystem til installation i contain ere, møntet på bra  ndkontrol. Virksomheden anfører, at systemet er en løsning til sikker opbevaring af fyrværkeri i containere. Henvendelsen fra YORK Fire  Fighting tager udgangspunkt i den stram- ning af reglerne for opbevaring af fyrværkeri, som netop er gennemført. Virksomheden anfører i denne forbindelse, at det er fyrvæ   rkeribranchens opfattelse, at de skærpede krav vil fjerne op mod 80% af grundlaget for fyrværkerisalget i Danmark. Dette vil efter branchens o  pfattelse medføre en kraftig stigning i salget af ulovligt fyrvæ  rkeri, da efterspørgslen efter fyrværkeri vil være den samme som hidtil. YORK Fire Fighting anfører på denne baggrund, at anvendelsen af vir  k- somhedens  vandtågesystem  vil  medføre,  at  opbevaring  af  fyrværkeri  i containere  vil  kunne  ske  på  sikker  vis  under  a nvendelse  af  de  opbeva- ringskrav,  som  var  gældende  inden  stramningen  i  opbevaringsbeste  m- melserne. Jeg  vil  indledningsvis  kommentere  det  anførte  vedrørende    de  skærpede regler  og  en  eventuel  stigning  i  salget  af  illegalt  fyrværkeri  som  følge heraf. Ændring   erne  i reglerne omfatter opbevaring i mange forskellige situatio- ner og vedrører ikke kun spørgsmålet om opbevaring i containere. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 Indførelse  af   brandsikrede  containere  vil  således   ikke  kunne  overflødi g- gøre   ændringerne    i  regelsættet,  da  disse  også  vedrører opbevaring  i  bu- tikslokaler osv. Det må antages at være det samlede omfang af skærpelser, der ligger til grund  for  det  anførte  om,  at  op  mod  80%  af  grundlaget  for  fyrværker   i- handelen vil blive fjernet som følge af ændringerne. Det er korrekt, at de nye bestemmelser stiller skærpede krav til forretni  n- gernes lagerstyring. Det er dog ikke min opfattelse, at kravene er så va n- skelige at opfylde, at det vil få så drastiske konsekve  nser som anført . Regeringen  er  meget  opmærksom  på,  at  reglerne  ikke  må  være  unød igt restriktive,  og  vi  har  holdt  os  dette  for  øje  under  hele  forløbet  omkring aktioner  i  forbindelse  med  ulykken  i  Kolding.  Som  følge  heraf  har  vi ,  i forbindelse med den generelle stramning, indført en lempelse i fo rhold til tidligere,  nemlig  ordningen  med   muligheden  for  dispensation fra  næ- ringslovens bestemmelser om krav om fast forretningssted for så vidt a n- går  midlertidige salgssteder for fyrværkeri. Jeg  mener  derfor,  at  der  ikke  er  grundlag  for  at  antage,  at  de  skærpede opbevaringsbestemmelser skulle foranledige et øget ill egalt marked. I denne forbindelse vil jeg i øvrigt  henlede opmærksomheden på, at reg   e- ringen har iværksat en   intensiv kontrolindsats rettet mod det illegale mar- ked. Med  hensyn  til  det  sikringssystem,  som  henvendelsen  vedrører,  kan  je g oplyse, at henvendelsen fra YORK Fire Fighting vil indgå i det videre a r- bejde  i  regeringens  kulegravningsudvalg,  der  skal  vurdere  reglerne  på fyrværkeriområdet, herunder bestemmelse   rne om opbevaring.