Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 312670 Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 4 (Alm. del   - spørgsmål 4) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 28. oktober 2004. Med venlig hilse n Helge Sander
Spørgsmål nr. 4 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 28. oktober 2004 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del) Spørgsmål 4 ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/10 -04 fra Teleabonnentforeningen af 1992 vedrørende 70 -numre, jf. almindelig del –  bilag 21” Svar: TAF92’s henvendelse I brev af 25. oktober 2004 har Teleabonnentforeningen af 1992 (TAF92) v. Jørgen B. Nielsen anført, at TAF92 er bekymrede over, at opkald til ”personlige 70-numre” bliver takseret som mobilopkald. Det vil sige, at et opkald takseres til 1,60 kr. i minuttet i stedet for 0,25 kr. i minuttet. TAF 92 anfører, at abonnenterne må have krav på at vide, hvad det koster dem at bruge deres telefon. Konkret henviser TAF92 til, at opkald til teleselskabets 3’s kundeservice og butikker, der har 70-numre, takseres til 1,60 kr. og ikke til normal takst. I den forbindelse mener TAF92, at teleselskaberne Telia og 3 har indgået en aftale om, at opkald gennem Telia til 3 skal takseres til mobiltakst, uden at slutbrugeren oplyses om det. Endelig anfører TAF92, at de overtakserede opkald til 3’s kundeservice bør overføres til 900 -numre, så det står klart for slutbrugeren, at opkaldet er dyrt. Jeg har bedt IT- og Telestyrelsen vurdere TAF92’s bemærkninger. Kommentar vedrørende opkaldspriser For så vidt angår TAF92’s bemærkning om, at slutbrugeren må have krav på at vide, hvad det koster at bruge telefonen, har IT- og Telestyrelsen overfor mig oplyst  følgende: ” (…) den gældende t eleregulering sikrer, at forbrugerne har mulighed for på forhånd at få præcise oplysninger om, hvad det koster at ringe til et bestemt telefonnummer. Dette fremgår af § 4 i bekendtgørelse nr. 666 af 10. juli 2003 om udbud af elektroniske kommunikationsnet og – tjenester. Teleselskaberne er i medfør heraf forpligtet til at give deres kunder adgang til en særlig taksto  plysningsfacilitet. Kravet om takstoplysningsfaciliteten indebærer, at: en kunde hele døgnet skal kunne ringe til en opkaldsbaseret takstoplysningsfacilitet og kunne få oplysning om prisen for kald til et givet nummer i den danske nummerplan og
2 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling få oplyst alle relevante omkostninger, såsom opkaldsafgift og pris pr. minut (dog ikke omkostninger for opkald til service 900-tjenester og opkald fra en mobiltelefon i udlandet) Faciliteten skal tilbydes gratis eller til en omkostningsbaseret pris. I praksis har nogle selskaber etableret en automatisk tjeneste, hvor man får prisoplysningen ved på sin telefon at indtaste det nummer, man ønsker at rin  ge til. Andre selskaber giver oplysningerne via den almindelige kundeservice.” Anvendelsen af 70-numre samt 3’s praksis For så vidt angår prisen for at ringe til 3’s kundeservice, kan jeg oplyse, at 3 telefonisk over for IT- og Telestyrelsen har oplyst, at opkald til 3’s kundeservice bliver takseret med almindelig minuttakst for det pågældende opkald. Prisen er således afhængig af hvilket selskab, der anvendes til det pågældende opkald, og om der anvendes en fastnet- eller mobiltelefon. Er man kunde hos 3, er det gratis at ringe til  kundeservice, såfremt 3 -terminalen anvendes til opkaldet. For så vidt angår TAF92’s bemærkninger omkring brugen af 70 -numre generelt kan jeg oplyse, at 70-numre er afsat til brug for såkaldt ”delt taksering”. Det vil sige, at  abonnenten kan vælge selv at betale en del af taksten for opkald til nummeret. Der er ikke noget krav om, at takseringen af 70-numre skal ske på én bestemt måde. Der kan derfor være stor forskel på, hvad det koster at ringe til 70 -numre. Jf. ovenfor har slutbrugeren dog altid mulighed for på forhånd at få oplyst prisen på et opkald til et bestemt nummer. Kommentar vedrørende anvendelsen af 90 -numre Jeg har desuden bedt IT- og Telestyrelsen kommentere TAF92’s forslag om at anvende 90-numre. IT- og Telestyrelsen har dertil oplyst, at: ”nummerserierne 901 -905 er reserveret til udbud af informations- og indholdstjenester, hvor udbyderen i forbindelse med opkaldet også registrerer forbruget af en bagvedliggende informations- eller indholdstjeneste samt fakturerer og opkræ  ver betaling for denne hos slutbrugeren”. Reglerne om anvendelsen af disse numre findes i bekendtgørelse nr. 991 af 6. november 2000 om informations- og indholdstjenester med integreret taksering (tidligere service 900-tjenester). Jeg henholder mig i øvrigt til IT - og Telestyrelsens oplysninger, idet jeg henviser til, at slutbrugeren til enhver tid har mulighed for at få oplysning om prisen på opkald til et bestemt nummer.