Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. Spørgsmål 24 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 10. december 2004. Med venlig hilsen Helge Sander
Spørgsmål nr. Spørgsmål 24 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 10. december 2004 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del  - bilag )
Spørgsmål 24 Ministeren bedes kommentere artiklen "Udsigt til betydelige forsinkelser i elektronisk formidling" fra fokus.ugebrev.dk - nr. 10. Svar: Artiklen "Udsigt til betydelige forsinkelser i elektronisk formidling", som kunne læses i fokus.ugebrev.dk - nr. 10 den 6. december, omhandler eDag2 og mulige problemer i forbindelse med implementeringen af denne. I artiklen er der en række udsagn, som jeg i det følgende vil gøre rede for. De tre væsentligste er:   1. Udsigt til forsinkelser i forbindelse med eDag2 2. Manglende standard for systembevis 3. Usikker digital behandling af personfølsomme oplysninger Ad. 1. Udsigt til forsinkelser i forbindelse med eDag2 Af de 378 myndigheder omfattet af eDag2 har 313 myndigheder per 6. december via www.klarparatedag.dk meldt, hvornår de forventes at blive klar. Alle myndigheder, der ha r ladet sig registrere, angiver, at de forventes at blive klar senest den 1. februar 2005. Listen over de 378 myndigheder, der er omfattet af eDag2 kan findes på følgende side: www.e.gov.dk/edag2 Leverandørerne  af eDag2-løsningerne oplyser, at mere end 220 institutioner allerede på nuværende tidspunkt har implementeret eller indgået aftale om at implementere sikker e-post-løsninger, der er det tekniske fundament for eDag2. Leverandørerne oplyser tillige, at der ikke er leveringsproblemer i forhold til eDag2 den 1. februar 2005. Ad. 2. Manglende standard for systembevis Der findes en standard for det bevis, der blandt andet efterfølgende skal kunne dokumentere, at signaturen var korrekt og valid, da e-posten blev modtaget. Der er i forbindelse med eDag2 opstillet en række minimumskrav til leverandørerne af eDag2   - løsninger. Et af disse minimumskrav er det såkaldte signaturbevis, og det er specifikt defineret, hvad dette som minimum skal indeholde. Krav til signaturbeviset kan findes på:   www.e.gov.dk/edag2 Det er også et krav at signaturbeviset tilknyttes e -posten, så sagsbehandleren kan se, at e-posten har været signeret og/eller krypteret, og at der er foretaget   de nødvendige kontroller. Signaturbeviset vil i praksis være en elektronisk meddelelse vedhæftet e - posten, og vil derfor umiddelbart kunne journaliseres og arkiveres i myndighedens ESDH-system. Det kan desuden oplyses, at eDag2 og dermed også standarden  for signaturbeviset intet har at gøre med modtagelsen af digitale fakturaer, som det fejlagtigt er anført i artiklen. Modtagelsen af digitale fakturaer og håndteringen af disse bygger på en ordning, der fremgår af Bekendtgørelse om elektronisk afregning me  d offentlige myndigheder. Det eneste sammenfaldende er datoen for ikrafttræden   – nemlig 1. februar 2005.
Ad. 3. Usikkerhed i digital behandling af personfølsomme oplysninger Den digitale signatur giver i samspil med eDag2-løsningerne sagsbehandlerne muli ghed for at beskytte personfølsomme oplysninger, der sendes via e -post. Det er en af de væsentlige udvidelser i forhold til den første eDag. Det betyder imidlertid også, at sagsbehandlerne i myndighederne allerede i dag skal tage stilling til, hvad der er personfølsomt og hvad de umiddelbart kan sende med almindelig e-post. Fra den 1. februar 2005 kan også de personfølsomme oplysninger sendes digitalt. Det er naturligvis vigtigt, at sagsbehandlerne lærer at anvende den nye teknologi. Derfor er der i eDag2-vejledningen blandt andet lagt vægt på at beskrive, hvorledes de nye arbejdsgange og rutiner implementeres i organisationen. Vejledningen kan i sin helhed findes på siden:   www.e.gov.dk/edag2