UDENRIGSMINISTERIET Den    . december 2004 Spørgsmål fra Folketingets Udenrigsudvalg Nr. 51 af 30. november 2004 Spørgsmål nr. 51 Ministeren bedes beskrive den indiske bistandspolitik historisk og nutidigt.   Svar: Indien har siden landet opnåede uafhængighed modtaget betydelig udenlandsk udviklingsbistand, men har samtidig i en årrække i mindre omfang ydet teknisk bistand til andre udviklingslande.   I 2003 fremlagde den daværende BJP-regering en ny generel politik på området, hvor visionen er, at Indien skal udvikle sig fra modtager af udviklingsbistand til primært at være bistandsdonor, og denne politik er i vidt omfang blevet videreført af den nuværende indiske   regering, ledet af Kongrespartiet. Som et led i denne proces begrænses det bilaterale statslige bistandssamarbejde vedrørende bistand til Indien. Samtidig har regeringen lanceret et ”India Development Initiative”, der skal markere Indiens rolle som donorland. Initiativet er endnu ikke blevet konkretiseret i form af en egentlig politik, men hovedformålet er et øget indisk bistandsrelateret engagement i hovedsagligt Sydasien samt en række af de fattigste afrikanske lande.   Indien har blandt andet oprettet en 200 millioner USD kreditlinje til NEPAD (”New Partnership for Africa’s Development”) samt indgået særaftaler med syv afrikanske lande. Vægten i dette samarbejde ligger på handel, for eksempel ydelse af lån til import af indiske varer.   I Asien ydes primært bistand til sydasiatiske lande, hvor Nepal, Bhutan og Sri Lanka modtager omfattende bistand. Støtten er især rettet mod infrastrukturinvesteringer, men også i stigende grad f.eks. civilsamfundet. Nye aftaler undervejs mellem Indien og Sri Lanka vil gøre sidstnævnte til et af de større modtagerlande af indisk bistand. Derudover er Indien bl.a. involveret i genopbygningen af Afghanistan med 400 millioner USD til infrastruktur, sundhedsvæsen og uddannelsesinstitutioner. Der ydes endelig teknisk bistand til de fattigste ASEAN-lande. Der er et skifte undervejs i Indiens opfattelse af sig selv som donorland. Det ses bl.a. af Indiens aktive deltagelse i donorkoordinationsfora som f.eks. Nepal Development Forum. Inden for rammerne af EU-samarbejdet vil der blive iværksat en dialog om bistandspolitik og erfaringer
hermed. I OECD/DAC arbejdes aktivt på at styrke samarbejdet med ikke-DAC-lande, herunder Indien (”DAC Outreach Strategy”). Dette arbejde støttes meget aktivt af Danmark. Formålet er, gennem en institutionaliseret dialog, at øge erfaringsudvekslingen om bedste donorpraksisser, for på sigt at samarbejde om konkrete indsatser i tredjelande.