UDENRIGSMINISTERIET Den      december 2004.        Udenrigsudvalgets spørgsmål 33 af 24. november 2004 til skriftlig besvarelse Spørgsmål 33: ”En del af spørgsmål 14 af 13. oktober 2004 blev muligvis misforstået, idet der spørges til baggrunden for, at støtten til tre miljøsektorprogrammer falder, mens der i svar af 19. oktober 2004 henvises til, at det samlede program for to af landene (Nicaragua og Bolivia) ikke falder. I Finanslovene ser det dog ud til, at de to miljøsektorprogrammer er faldende de senere år og frem (§ 06.32.03), og spørgsmålet bedes derfor besvaret igen. Hvorfor nedprioriteres en så væsentlig del af miljøindsatsen, nemlig miljøsektorprogrammerne, når der samtidigt gives udtryk for, at den samlede miljøindsats opprioriteres?” Svar: Svaret på spørgsmål 14 af 13. oktober 2004 baserer sig på oplysninger om bevillingerne til miljøsektorprogrammerne for Bolivia og Nicaragua i hhv. indeværende (1999-2005) og næste (2005-) programmeringsfase. Det er ikke tallene for det samlede landeprogram, der henvises til. Svingninger fra år til år inden for sektorprogrammernes flerårige programmeringsfaser kan forekomme af flere årsager. F.eks. vil der ofte være lavere forbrug i opstarts- og udfasningsår, mens der i år med store udstyrsinvesteringer er et større forbrug.   En vurdering af den politiske prioritering af miljøindsatsen bør derfor tage udgangspunkt i en sammenligning af bevillingsniveauet i forskellige programmeringsfaser. Siden besvarelsen af 13. oktober d.å. er den samlede landeramme for Bolivia for årene 2005-2007 nedjusteret til 150 mio. kroner pr. år.  I FFL05 (§06.32.03) var landerammen for Bolivia fastlagt til at udgøre 195 mio. kroner i 2005 og 200 mio. kr. årligt herefter (2006-). Miljøbistandens procentvise andel af den ny reviderede landeramme for Bolivia fastholdes uændret.