0 Dato: 10. december 2004 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2004/4013-26 til 29 Sagsbeh.: JGO Folketingets Udenrigsudvalg Folketinget Christiansborg 1240 København K Fil-navn: FT-spm/U-spm/nr. Under henvisning til Udenrigsudvalgets breve af 9. og 12. november 2004 (URU alm. del – spørgs mål 21, 22, 23 og 25) følger hermed i  fem eksemplarer besvarelsen af spørgsmål nr. 21, 22, 23 og 25. Bertel Haarder / Oluf Engberg
Dato: 10. december 2004 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2004/4013-27 Sagsbeh.: JGO Fil-navn: FT-spm/U-spm/nr. Besvarelse af spørgsmål nr.    22 stillet af Folketingets Udenrigsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 9. november 2004 (URU alm. del –   spørg  s- mål  22). Spø  rgsmål: ”I forlængelse af besvarelse af samrådsspørgsmål C bedes ministeren bekræfte, at en mands ensidige ophævelse af samlivet og dermed af opholdsgrundlaget for hans famili e- sammenførte hustru ikke vil kunne forekomme uden en partshøring af hustruen.  ” Svar: Det følger af forvaltningslovens § 19, stk. 1,  at hvis en part i en sag ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, må der ikke træffes afgørelse, f   ø r myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysni ngerne er til ugunst for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgøre lse. Bestemmelsen indebær er, at høringspligten be står, selv om den familiesammenførte udlæ  n- ding kender de pågældende oplysninger. Herved får udlændingen  mulighed for at kommen- tere, supplere eller korrigere oplysninger, som den pågældende ikke har haft anledning til at hæfte sig ve d før høringen, fordi den pågældende ikke har været     bekendt med, at oplysnin- gerne indgik i myndighedens beslutningsgrundlag i sagen, herunder oplysninger om sam- livsophævelse . Endvidere følger det af almindelige forvaltningsretlige principper, at myndighed erne som ho- vedregel ikke må træffe afgørelse i en sag vedrørende påbud, fo   rbud eller andre former for mere følelige indgreb over for den enkelte borger, uden at den, indgrebet retter sig imod, fo r- inden er gjort bekendt med, at der overhovedet verserer en sag mod den pågældende. Det betyder, at udlændinge myndighederne – også i sager, hvor der ikke foreligger oplysnin- ger, som der efter forvaltningslovens § 19, stk. 1, skal partshøres over  – har en forpligtelse til at give underretning om, at der verserer en sag om inddragelse af en familiesammenføring stilladelse, og give lejlighed for den familiesammenførte udlænding   til at fremkomme med en udtalelse.
Forvaltningsmyndigheden kan fastsætte en frist for afgivelse af partens udtalelse , jf. ved partshøring  forvaltningslovens § 19, stk. 1, sidste pkt. Ved fastsættelse af fristen bør der g  i- ves den pågældende part rimelig tid til at sætte sig ind i oplysningerne og overveje udtale l- sens form og indhold. I de få sager, hvor en efterladt familiesammenført kvinde ikke  henvender sig til de danske myndigheder i udlandet med anmodning om hjælp, og  hvor det ikke er muligt at foretage partshøring, fordi kvinde ns opholdssted er og efter kontakt til den danske repræsentation forbliver ukendt, vil der efter udlændingemyndighede rnes praksis ikke blive truffet afgørelse om inddragelse. I sådanne tilfælde henlægges sagen, indtil der er anledning til at tage sti lling til, om opholds- tilladelsen skal bortfalde. En opholdstilladelse bortfalder således automatisk, når udlændin- gen opgiver sin bopæl i Danmark, eller når udlændingen har haft længerevarende ophold uden for landet (henholdsvis seks og 12 på hinanden følgende måneder afhængig af vari g- heden og karakteren af opholdet i Danmark). Det kan dog bestemmes, at en opholdstilladelse ikke skal anses for bortfaldet, selvom ud- lændingen har opgivet sin bopæl her i landet eller har haft længerevarende ophold i udla   n- det. Det kan bl.a. være tilfældet, hvor det er godtgjort, at udlændingen har haft til hensigt at vende tilbage til Danmark inden for fristen, men er blevet forhindret heri på grund af visse uforudsete hindringer. En sådan dispensation forudsætter, at udlændingen indgiver en a n- søgning he rom.