Institutionsstyrelsen Frederiksholms Kanal 25 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5567 www.uvm.dk 17. januar 2004 J.nr. 2004-1130- 11740.a Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 9 (Alm. del) I brev af 9. november 2004 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 9: ”Hvilke relevante interesseorganisationer eller andre parter vil ministeren inddrage i analysen af taxameteranalysen, og på hvilken måde vil inddra- gelsen ske?” Svar: Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til den analyse af styrings- systemet, som indgår i regeringens aftale med Dansk Folkeparti om strukturreform, juni 2004.   I analysen skal det samlede styringssystems egnethed vurderes i forhold til at realisere de uddannelsespolitiske målsætninger. Analysen skal således ikke alene omfatte taxametersystemet, men selvejet, taxameterfinansierin- gen og samspillet med uddannelsesregler og tilsyn ud fra en betragtning om, at disse fire styringsdimensioner tilsammen skal udgøre et hensigts- mæssigt og sammenhængende styringssystem. Jeg er af den opfattelse, at det er meget væsentligt at inddrage konkret viden om institutionsdrift i analysen for at sikre et kvalificeret grundlag.   Udvalget vil således bl.a. inddrage uddannelsessektorens viden i analysen.   Inddragelsen af uddannelsessektorens viden om institutionsdrift - inddra- gelsen af sektorens interessenter - sker ved at nedsætte referencegrupper med deltagelse af repræsentanter fra bestyrelsesforeninger, skolelederfor- eninger og lærerorganisationer fra de relevante uddannelsesområder, dvs. institutioner  for  erhvervsrettet  uddannelse,  centre  for  videregående  ud-
2 dannelser  og  enkeltstående  institutioner  for  mellemlange  videregående uddannelser, det almene gymnasium, hf, VUC, sosu-skoler m.fl. Inddragelsen tænkes tilrettelagt i form af skriftlige bidrag i forhold til en række  udarbejdede  bidrag  om  konkrete  problemstillinger  og  evt.  i  det omfang interessenterne ønsker det i form af møder. Interessenterne inviteres til at kommentere og stille forslag og eventuelt udarbejde skriftlige bidrag til uddybning af særlige problemstillinger, som således vil skulle indgå i udvalgets videre arbejde.   Interessenterne inddrages indledningsvist efter udvalgets første møde og   undervejs  i  processen,  ligesom  interessenterne  vil  få  mulighed  for  at drøfte det samlede rapportudkast. Denne besvarelse afgives i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Ulla Tørnæs