Institutionsstyrelsen Frederiksholms Kanal 25 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5567 www.uvm.dk 17. januar 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 42 (Alm. del): I brev af 6. januar 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 42 : "Vil ministeren redegøre  fyldestgørende og udtømmende for hvilke økonomiske initiativer, hun har igangsat i 2004-05 i forhold til erhvervs- skolerne og AMU-centre med særligt henblik på lån til institutionerne, låneomlægning, køb af egne bygninger m.v. ? Redegørelsen skal indehol- de formål, beløbsstørrelse samt konsekvenser for den enkelte instituti- on." Svar: Da det væsentligste initiativ på området er taget i 2002/03, og da dette også har virkning i 2004/05 har jeg ved besvarelsen af spørgsmålet valgt at tage dette initiativ med. Som opfølgning på lov nr. 418 af 6. juni 2002 om institutioner for er- hvervsrettet uddannelse, der indebar etablering af en enstrenget instituti- onsstruktur, blev der på aktstykke nr. 41 af 26. november 2003 foretaget en sanering af bygningsøkonomien i en række fusionerede AMU-centre og erhvervsskoler. Formålet var at skabe balance i bygningsøkonomien i de nye institutio- ner. Afskrivning af statslån og tilskud til prioritetsafdrag Det var nødvendigt for Undervisningsministeriet at forhandle om en sanering af bygningsbelåningen på AMU-centrene og enkelte erhvervs- skoler for at sikre, at institutionerne var solvente før fusion og bæredyg- tige på længere sigt.   Undervisningsministeriets fremgangsmåde i forbindelse med forhandlin- gerne var:
2 1)   at sanere AMU-centrenes passiver med henblik på institutioner- nes solvens og likviditet inden fusion, 2)   at sanere erhvervsskolernes passiver, hvis pkt. 1 ikke har givet til- strækkelig sikkerhed for  bæredygtigheden i den nye institution, og 3)   i særlige tilfælde at yde tilskud til f.eks. ekstraordinære afdrag på prioritetsgæld. Saneringen indebar bl.a., at der blev nedskrevet statslån med pant i insti- tutionernes bygninger for i alt 251,9 mio. kr. Dertil kom afskrivning af likviditetslån på i alt 45,3 mio. kr., som var blevet ydet til 5 AMU-centre til dækning af centrenes uhjemlede overtræk på mellemregningen med staten. Den samlede afskrivning af statslån blev således på 297,2 mio. kr. Hvad angår principperne for nedskrivning af statslån, var det overordne- de mål, at den samlede belåning  i AMU-centrenes ejendomme ikke ud- gjorde mere end ca. 80 pct. af den offentlige ejendomsvurdering svaren- de til grænseværdien for optagelse af realkreditlån.   Som led i saneringen besluttede Undervisningsministeriet desuden at foretage en nedskrivning i skolernes årsregnskaber af tilskud til priori- tetsafdrag, som staten i kraft af den tidligere refusionsbaserede tilskuds- model på bygningsområdet havde ydet til finansiering af afdrag på real- kreditlån i AMU-centrenes ejendomme. Afskrivningen beløb sig til 185 mio. kr. Afskrivningerne blev opgjort pr. 31. december 2003 og skulle medtages i institutionernes årsregnskab for 2003.   Der vedlægges oversigt over afskrivninger på statslån og tilskud til priori- tetsafdrag på enkelte institutioner (Bilag 1). Tilskud til fusioner og bygningsovergangsordninger I forhandlingerne om saneringen af bygningsøkonomien og overgangen til bygningstaxameter gav ministeriet desuden tilsagn om: 1)   Tilskud til 4-årige bygningsovergangsordninger i perioden 2003- 2006, der skal skabe balance mellem udgifter og indtægter på bygningsområdet i forbindelse med indførelsen af bygningstaxa- meter. 2)   Ekstraordinære tilskud til tilpasninger af bygningsmassen i for- bindelse med krav om opsigelse af lejemål og frasalg af ejen- domme. 3)   Tilskud til direkte fusionsafledte omkostninger så som udgifter til advokat, revisor, telefoni og IT.
3 Der ydes tilsvarende tilskud til fusionsafledte omkostninger til andre fusioner mellem institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Der vedlægges oversigt over udgifter i 2004 og tilsagn om tilskud i 2005 til ovennævnte formål (Bilag 2). Lån til institutionerne Der er i 2004 ikke ydet lån til institutioner, der er kommet i særlige øko- nomiske vanskeligheder, og ministeriet har ikke på nuværende tidspunkt konkret kendskab til, at der vil være behov for at yde lån i 2005. Overtagelse af statslige ejendomme I forbindelse med AMU-centrenes overgang til egen likviditet og selv- stændigt kapitalansvar med bygningstaxameterstyring 1. januar 2003 har institutionerne fået mulighed for at overtage de få statslige ejendomme for et beløb svarende til 50 pct. af den offentlige vurdering. AMU Nordjylland har overtaget den statslige ejendom i forbin- delse med Sandmosen-afdelingen for 8,3 mio. kr.   AMU-Center Hoverdal har overtaget den statslige ejendom, som centret benytter, for 4,5 mio. kr.   Der pågår forhandlinger om overdragelse af Ulfborg Kjærgaard afdelingen til EUC Midt, som AMU-MidtVest nu er en del af, for 11 mio. kr.   AMU Syd har overtaget den statslige ejendom i forbindelse med   Ribe-afdelingen for 10 mio. kr.   EUC Nordvestsjælland, som AMU-Center Nordvestsjælland nu er en del af, har overtaget den statslige ejendom i  Audebo- afdelingen ved Holbæk for 10,9 mio. kr. For fuldstændighedens skyld skal oplyses, at der pågår drøftelser med Lyngby Uddannelsescenter om centrets eventuelle køb af statslig ejen- dom i Lyngby. Indfrielse af afdragsfrie statslån i 2005 Med finansloven for 2005 er der etableret en mulighed for indfrielse i 2005 af afdragsfrie statslån for alle institutioner under Undervisningsmi- nisteriet. Afdragsfrie rentebærende 4 procentslån kan således indfries til kurs 57 i første halvår af 2005, mens afdrags- og rentefrie lån kan indfries til kurs 8 i samme periode.   Der er lån til en nominel værdi på i alt ca. 3 mia. kr. til erhvervsskoler og AMU-centre. Institutionerne opnår ved at udnytte tilbuddet om indfriel- se en umiddelbar forøgelse af egenkapitalen og en yderligere gradvis for- øgelse af egenkapitalen efterhånden som et eventuelt realkreditlån til finansiering af indfrielsen afdrages.
4 Endvidere forbedres institutionernes mulighed for at foretage hensigts- mæssige dispositioner vedrørende bygningsmæssige forhold og belånin- ger. For så vidt angå de rentebærende lån er merudgifterne i de første år   ved at optage realkreditlån til finansiering af indfrielse beskedne i forhold til de hidtidige renteudgifter vedrørende statslånene. Institutionerne beslutter selv, hvorvidt de vil indfri lånene, og det forven- tes, at der samlet set for alle institutionsområderne vil blive indfriet lån for ca. 145 mio. kr. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs