Institutionsstyrelsen Frederiksholms Kanal 25 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5567 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg 1. december 2004 Svar på spørgsmål 4 (Alm. del - bilag 18): I brev af 21. oktober 2004 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 4: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13 oktober 2004 fra Bo Bøgeskov, rektor ved Folkeuniversitetet i Roskilde, jf. alm. del – bilag 18.” Svar: Henvendelsen fra rektor Bo Bøgeskov er led i en række henvendelser her i efteråret fra folkeuniversitetet til regering og Folketing, der vedrører folkeuniversitetets økonomiske situation efter de ændringer, som rege- ringen har foretaget på bl.a. folkeuniversitetsområdet. Baggrunden for ændringerne var – og er - at regeringen prioriterer de kompetencegivende uddannelser højt. Det har derfor været naturligt at overveje, hvor meget det offentlige skal betale til den fritidsorienterede og ikke kompetencegivende del af uddannelsessektoren, og hvor meget de personer, der benytter sig af disse tilbud, rent faktisk selv må betale.   Dette har jeg her i efteråret oplyst over for rektor for folkeuniversitetet i Århus, Steen Tiedemann. Bo Bøgeskov henviser i sit brev til mit svar til Steen Tiedemann, og til, at han og Steen Tiedemann har stillet forslag om at give folkeuniversitetet et særligt tilskud via tipsmidlerne. Jeg svare- de, at jeg ikke syntes, at tipsmidlerne ville være en farbar vej, og at det i givet fald ville være nødvendigt med en lovændring. Bo Bøgeskov finder imidlertid, at det vil være tilstrækkeligt med en æn- dring af bekendtgørelsen om godkendelse af Oplysningsforbundenes Fællesråds regler for fordeling af midler til de landsdækkende oplysnings- forbund m.fl. (nr. 835 af 8. oktober 2003). Han foreslår, at der i disse
2 regler indføjes en bestemmelse om, at en vis bestemt andel svarende til 2 pct. af denne pulje skulle ydes til folkeuniversitetet.   Jeg er ikke enig. Jeg henviser til, at der i tips- og lottoloven (§ 6 C, stk. 1, nr. 2) er afsat en pulje, der specifikt går til de landsdækkende oplysnings- forbund m.fl. Puljen fordeles af regler godkendt af undervisningsministe- ren. Udtrykket ”m.fl.” i tips- og lottolovens § 6 C, nr. 2, betyder, at også organisationer, der ikke indgår i Oplysningsforbundenes Fællesråd skal have mulighed for at få andel i tipsmidlerne. Der er derfor i reglerne af- sat et særligt kronebeløb til Dansk Folkeoplysnings Samråd til viderefor- deling til organisationer, der indgår i samrådet. Jeg gør i den forbindelse opmærksom på, at folkeuniversitetet er medlem af Dansk Folkeoplys- nings Samråd. Jeg gør opmærksom på, at der til folkeuniversitetet – i modsætning til de landsdækkende oplysningsforbund - på finansloven er afsat en særlig tilskudsbevilling til folkeuniversitetsaktiviteterne. Jeg finder ikke grundlag for at søge tilvejebragt en hjemmel til, at folkeuniversitetet udover til- skuddet fra den fastsatte finanslovbevilling kan få del i andre offentlige tilskud med henblik på at nedbringe deltagerbetalingen. Det fremgår af regeringens aftale om finansloven for 2005 med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristende- mokraterne, efterfølgende tiltrådt af Socialdemokraterne og Enhedsli- sten, om kultur, idræt for vanskeligt stillede børn, folkeuniversiteter, energibesparende foranstaltninger mv., at ”Der er i 2003 og 2004 ydet et supplerende tilskud til folkeuniversiteternes administration. Parterne noterer sig, at tilskuddet på 1 mio. kr. årligt fra og med 2005 gøres per- manent.” Rektor Bo Bøgeskov udtaler endvidere, at permanentgørelsen af det eks- tra årlige driftstilskud på 1 mio. kr. er helt utilstrækkeligt. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at administrationstilskuddet før ændringerne i 2002   udgjorde 2,7 mio. kr. Med permanentgørelsen vil administrationstilskud- det i 2005 udgøre 2,5 mio. kr. og dermed være på niveau med tidligere. Beløbene er opgjort i samme prisniveau.    Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs