Uddannelsesstyrelsen
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf 3392 5300
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
18. januar 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 36 (Alm. del - bilag 172):
I brev af 16. december 2004 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 36 :
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. december 2004 fra
Lars Jørgen Helbo, Hammel, vedrørende PISA-undersøgelsen, jf. alm.
del bilag 172."
Svar:
Lars Jørgen Helbo rejser kritik af den danske rapport PISA 2003 - Dan-
ske unge i en international sammenligning, kapitel 9 De unge og IT:
Adgang, brug og færdigheder.
Kritikken er tilsyneladende baseret på en usammenhængende læsning af
kapitlet, idet det både i kapitlets indledningsafsnit og ved flere delkonklu-
sioner er understreget, at det er elevernes selvrapporterede færdigheder,
der anvendes i undersøgelsen.
I lighed med PISA 2000 er der ved PISA 2003-undersøgelsen gennem-
ført en spørgeskemaundersøgelse blandt de unge om deres færdigheder i
computer- og internetbrug. Undersøgelsen er gennemført ved at stille de
unge en række præcise spørgsmål om løsningen af konkrete opgaver ved
hjælp af computer. Der er spurgt til tre forskellige områder: Fortrolighed
med rutineopgaver, fortrolighed med internettet og fortrolighed med
avanceret brug af computer.
Det samlede billede af svarene fra de danske unge viser en placering i det
øverste midterfelt. Der er en betydelig forskel på de færdigheder, som
henholdsvis drengene og pigerne indberetter. Forskellene er størst i de
nordiske lande, mens kønsforskellene i de lande, der klarer sig bedst,
er meget lave. Det drejer sig fx om Australien, USA og Østrig.