Uddannelsesstyrelsen
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5300
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
21. december 2004
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 26 (UDU Alm. Del):
I brev af 2. december 2004 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål: Hvordan indgår undervisning i køn, konflikter mellem køn,
vold mellem køn og håndtering af signaler på vold mod kvinder på hen-
holdsvis sygeplejerskeuddannelsen samt lærer og pædagogseminarier ?.
Svar:
Pædagoguddannelsen
De centralt fastsatte regler om pædagoguddannelsen er overordnede
rammer, der fastlægger bl.a. formål og mål med uddannelsen, men ikke
præciserer indholdet.
Spørgsmål om køn, konflikter mellem køn og håndtering af signaler på
vold mod kvinder falder dog inden for uddannelsens formål, og jeg går
derfor ud fra, at seminarierne og praktikinstitutionerne sørger for, at
disse spørgsmål indgår på forskellig måde i uddannelsen, hvor det er
relevant.
Det er således op til de enkelte uddannelsesinstitutioner at beslutte, på
hvilken måde disse emner indgår i pædagoguddannelsen.
Læreruddannelsen
Læreruddannelsens centralt fastsatte regler indbefatter formål for uddan-
nelsen og mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKFer)
for hvert af uddannelsens fag.
Det kan bl.a. nævnes, at de studerende i de pædagogiske fag ifølge fage-
nes CKFer beskæftiger sig med at planlægge, udføre og vurdere under-
visning og andre læreropgaver i forhold til skiftende betingelser i familie,
skole og samfund. I faget pædagogik hedder det fx, at man skal arbejde
med lærerens socialpædagogiske forpligtelser og samarbejdsrelationer,
og i psykologi, at man skal tilegne sig forståelse for menneskets mange-
sidige livssammenhænge, virkelighedsopfattelser og udviklingsvilkår.
Det betyder, at man som studerende beskæftiger sig med, hvordan man