Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf. 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 21. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 26 (UDU Alm. Del): I brev af 2. december 2004 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål: ”Hvordan indgår undervisning i køn, konflikter mellem køn, vold mellem køn og håndtering af signaler på vold mod kvinder på hen- holdsvis sygeplejerskeuddannelsen samt lærer og pædagogseminarier ?”. Svar: Pædagoguddannelsen De centralt fastsatte regler om pædagoguddannelsen er overordnede rammer, der fastlægger bl.a. formål og mål med uddannelsen, men ikke   præciserer indholdet.   Spørgsmål om køn, konflikter mellem køn og håndtering af signaler på vold mod kvinder falder dog inden for uddannelsens formål, og jeg  går derfor ud fra, at seminarierne og praktikinstitutionerne sørger for, at disse spørgsmål indgår på forskellig måde i uddannelsen, hvor det er relevant. Det er således op til de enkelte uddannelsesinstitutioner at beslutte, på hvilken måde disse emner indgår i pædagoguddannelsen. Læreruddannelsen Læreruddannelsens centralt fastsatte regler indbefatter formål for uddan- nelsen og mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF’er) for hvert af uddannelsens fag.   Det kan bl.a. nævnes, at de studerende i de pædagogiske fag ifølge fage- nes CKF’er beskæftiger sig med at planlægge, udføre og vurdere under- visning og andre læreropgaver i forhold til skiftende betingelser i familie, skole og samfund. I faget pædagogik hedder det fx, at man skal arbejde med ”lærerens socialpædagogiske forpligtelser og samarbejdsrelationer”, og i psykologi, at man skal tilegne sig ”forståelse for menneskets mange- sidige livssammenhænge, virkelighedsopfattelser og udviklingsvilkår.” Det betyder, at man som studerende beskæftiger sig med, hvordan man
2 kan forholde sig til elever og forældre, både i forhold til undervisnings- opgaver og i forhold til elevernes tilværelse uden for skolen.   I hvilket omfang den enkelte institutionen konkret inddrager spørgsmål om køn, konflikter mellem køn og håndtering af signaler på vold mod kvinder beror på lokale aftaler og beslutninger. Sygeplejerskeuddannelsen De centralt fastsatte regler om sygeplejerskeuddannelsen er overordnede rammer, der fastlægger bl.a. formål og mål med uddannelsen samt be- skriver centrale områder i de forskellige fag, der indgår i uddannelsen.   Det er således op til de enkelte uddannelsesinstitutioner at beslutte, på hvilken måde disse emner indgår i sygeplejerskeuddannelsen. En rundspørge blandt enkelte sygeplejerskoler leder frem til, at det pri- mært er indenfor fagene sociologi/antropologi, psykologi, kommunikati- on samt i relation til teoretisk og klinisk undervisning indenfor det psyki- atriske område, at emner relateret til konflikter mellem køn og vold mel- lem køn behandles. Indenfor ovenstående fagområder undervises der bl.a. i emner som: magt og afmagt konflikter og konflikthåndtering reaktioner og udtryksformer(vold er også en udtryksform i denne forbindelse) i forbindelse med psykiske problemer,   sociale problemer og psykiatriske lidelser. Ca. 95% af de studerende på sygeplejerskeuddannelsen er kvinder, hvor- for kønsperspektivet ifølge sygeplejerskolerne ofte inddrages. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs