Institutionsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5567
www.uvm.dk
15. december 2004
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 18 (Alm. del):
I brev af 23. november 2004 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 18 :
"Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang og hvorfor hun finder, at
de forslag til kriterier, der er sendt i høring hos institutioner, lever op til
at sikre en høj kvalitet hos de institutioner, der tildeles betegnelsen "Uni-
versity College?"
Svar:
Jeg har sammensat udkastet til kriterier for University College-
betegnelsen ud fra en vurdering af, hvad der er væsentligt at måle i for-
hold til de intentioner, der ligger bag lovgivningen om CVUer. Det giver
sig selv, at CVUer skal levere en høj uddannelseskvalitet. Det er deres
formål og eksistensberettigelse. Men ambitionerne med CVUerne går
videre. Ambitionen er at skabe institutioner, der også kan sikre et sam-
menhængende udbud af grund-, efter og videreuddannelse på højt fagligt
niveau og en tilknytning til relevante forskningsinstitutioner, så
CVUerne kan være attraktive uddannelses- og videncentre for en bred
gruppe af brugere spændende fra grund-, efter- og videreuddannelsesstu-
derende over parter på det regionale arbejdsmarked til aktører i de lands-
dækkende og internationale professioner. Målet er, at CVUerne skal
besidde en udviklingskompetence, der gør dem egnede som samarbejds-
partnere i udviklingen af nye uddannelser, ny viden, nye former for pro-
fessionsudøvelse og nye professioner. Det er denne ambition, som jeg
har forsøgt at fange ind i udformningen af de kriterier, som jeg har sendt
i høring. På de høringssvar og udtalelser, som jeg har modtaget, må jeg
konstatere, at man samlet set vurderer, at det er lykkedes.
Jeg tror på, at University College-processen har en effekt alene i kraft i
selve den proces, som ansøgerne skal igennem. At gøre sig sit grundlag
klart, at måle det i forhold til kriterierne og at konstatere, om og hvor der
er en afstand mellem ambition og realitet er i sig selv udviklende. At
kunne knytte en kvalitetsbetegnelse til sin institution skaber samtidig