Institutionsstyrelsen Frederiksholms Kanal 25 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5567 www.uvm.dk 15. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 18 (Alm. del): I brev af 23. november 2004 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 18 : "Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang og hvorfor hun finder, at de forslag til kriterier, der er sendt i høring hos institutioner, lever op til at sikre en høj kvalitet hos de institutioner, der tildeles betegnelsen "Uni- versity College”?" Svar: Jeg har sammensat udkastet til kriterier  for University College- betegnelsen ud fra en vurdering af, hvad der er væsentligt at måle i for- hold til de intentioner, der ligger bag lovgivningen om CVU’er. Det giver sig selv, at CVU’er skal levere en høj uddannelseskvalitet. Det er deres formål og eksistensberettigelse. Men ambitionerne med CVU’erne går videre. Ambitionen er at skabe institutioner, der også kan sikre et sam- menhængende udbud af grund-, efter og videreuddannelse på højt fagligt niveau og en tilknytning til relevante forskningsinstitutioner, så CVU’erne kan være attraktive uddannelses- og videncentre for en bred gruppe af brugere spændende fra grund-, efter- og videreuddannelsesstu- derende over parter på det regionale arbejdsmarked til aktører i de lands- dækkende og internationale professioner. Målet er, at CVU’erne skal besidde en udviklingskompetence, der gør dem egnede som samarbejds- partnere i udviklingen af nye uddannelser, ny viden, nye former for pro- fessionsudøvelse og nye professioner. Det er denne ambition, som jeg har forsøgt at fange ind i udformningen af de kriterier, som jeg har sendt i høring. På de høringssvar og udtalelser, som jeg har modtaget, må jeg konstatere, at man samlet set vurderer, at det er lykkedes. Jeg tror på, at University College-processen har en effekt alene i kraft i selve den proces, som ansøgerne skal igennem. At gøre sig sit grundlag klart, at måle det i forhold til kriterierne og at konstatere, om og hvor der er en afstand mellem ambition og realitet er i sig selv udviklende. At kunne knytte en kvalitetsbetegnelse til sin institution skaber samtidig
2 forventninger hos institutionens bruger og samarbejdspartnere og stiller krav om, at institutionen fortsat leverer ydelser af høj kvalitet. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs