Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmål L om gods
Ministeren bedes oplyse, hvor meget ekstra gods der vil komme på vejene,
hvis Railion opgiver sine aktiviteter i Danmark, hvad ministeren agter at
gøre for at fastholde en vis mængde gods på skinner i Danmark, og om
ministeren overvejer at udarbejde en samlet godsstrategi for Danmark i de
kommende tyve år.
Banegodsområdet har gennemgået en meget stor
omstrukturering fra at være et statsligt
anliggende til at være fuldt ud liberaliseret.
Liberaliseringen af jernbanegodsområdet
startede allerede under den tidligere
socialdemokratiske regering. Godstrafikken på
jernbane blev pr. 1. januar 1999 fuldt
liberaliseret, jf. lov om jernbanevirksomhed fra
1998. Denne lov blev i øvrig t vedtaget med et
stort flertal i Folketinget, hvor kun Enhedslisten
stemte imod.
Godstransporten på jernbane i Danmark er
blevet helt kommerciel. Det har i praksis været
gældende siden DSB Gods blev solgt til Railion
Danmark A/S i 2001. Det skete med andre ord
også under den tidligere regering.
I et liberaliseret marked for jernbanegods
indskrænkes statens handlingsmuligheder til at
Samråds spm. L:
Talepunkter: