Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 20. december 2004 004 - 43 Trafikudvalget har i brev af 1. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 99 (Alm. del  - bilag 123), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 99: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2004 fra Kombi Dan vedrørende rammebetingelser for den kombinerede trafik, jf. alm. del – bilag 123.” Svar: Kombi Dan oplyser i deres brev af 25. november 2004, at de er bekymrede for udviklingen i den kombinerede godstransport mellem vej og bane. Kombi Dan peger i denne sammenhæng på, at der eksisterer en række ba r- rierer i forhold til de rammebetingelser, som godstransporterne på bane har i Danmark. Konkret fremhæves følgende forhold: ”Usikkerhed om Railion Danmarks organisation set i lyset af aft a- ler med DSB om personale, terminaler mm”. ”Samarbejdet mellem de internationale jernbaneoperatører er o  p- hørt. På det seneste har der været eksempler på, at banegods er blevet ”glemt” på terminaler rundt om i Europa”. Afslutningsvist henviser Kombi Dan til regeringsrapporten ”Godstran s- port” fra september 2003, og gengiver i denne sammenhæng til fø lgende citat: ”Bedre vilkår for effektivitet og samspil kræver en række vedva- rende indsatser, dels fra erhvervet dels fra samfundets side”.
Side 2 af 2 Med hensyn til Railion Danmarks aktuelle økonomiske s ituation kan jeg oplyse, at jeg den 7. januar 2005 skal mødes med Railion Danmark for at drøfte en tilpasning af rammevilkårene for   godstransport på jernbane i Danmark.  Jeg henviser i øvrigt til vedlagte talepapir fra mit samråd i Tr  a- fikudvalgt den 15. december 2004 om gods. Med hensyn til samarbejdet mellem de internationale jernbaneoperatører, kan jeg kun beklage, at samarbejdet, ifølge det oplyste, i visse tilfælde fu   n- gerer dårligt. Problemet med dårlig kommunikation mellem de europæiske operatører løses efter min vurdering bedst i EU -regi. Jeg forventer, at den nye EU- transportkommissær vil videreføre de tidligere EU   -kommissioners bestræ- belser på at fremme samspillet mellem de forskellige europæiske jer   nbane operatø Med hensyn til på længere sigt at skabe forbedrede vilkår for godstran s- porterhvervet, kan jeg oplyse, at Trafikministeriet, Miljøm inisteriet og Økonomi  - og Erhvervsministeriet i 2004 har igangsat en analyse, der skal afdække de fremtidige godsstrømme til og fra Da   nmark, og betydningen for de danske transportknudepunkter. Resultatet af undersøgelsen forventes at foreligge i 2005. Jeg håber, at vi kan få en god dia log med erhvervslivet om, hvordan der i Danmark skabes de bedst mulige rammer for fremtidens intermodale godstransporter. Jeg mener, at netop en tæt dialog mellem erhvervslivet og offentlige my  n- digheder er af afgørende betydning for at fremme de intermodal e transpor- ter til og fra Danmark. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.